Citat:
Ursprungligen postat av
Kellywoman
Det är väldigt mycket skriverier om hur skolan borde agerat, om hur socialtjänsten borde agerat, om hur kommunen borde agerat, om hur samhället borde agerat?
Rektorn beskriver att familjen befann sig i en djup kris men ändå trodde man inget sådant här skulle hända.
Så vad händer när en familj är i djup kris? Jo från diverse håll skall det upprättas orosanmälningar. Här står det klart att familjen inte ens haft hjälp av socialtjänst eller kommunen i flickornas situation vilket är anmärkningsvärt.
Om nu flickorna var sjuka så borde kanske sjukvården reagerat? Att lida av narkolepsi är liksom inte en dödlig sjukdom. Men uppenbart måste ju sjukvården haft samtal med föräldrar och insyn i hur hanteringen av flickornas sjukdom påverkade vardagen för familjen.
Om man nu skall ifrågasätta så efterlyser jag hur anhöriga borde agerat? Tycker det är så märkligt att en familj helt kan gå under radarn, speciellt om det handlar om narkolepsi. Det är inget konstigt att fira jul även om barnen somnar under middagen.
Vi vill alla ha svar hur detta fruktansvärda kunnat hända? Det står i medier att familjen den sista tiden dragit sig mer och mer undan. Borde då inte anhöriga reagerat?
Den som slog larm är alltså arbetsplatschefen. Och tro attan det om nu OH förväntades hålla ett föredrag och inte dök upp.
Sorgen är slitsam för vem har rätt att ta ett barns liv? Om nu barn lider av en sjukdom så vet vi inte om det kommer ett botemedel om ett år. Barnen hade hela livet framför sig.
Men detta grymma som hänt har inte och göra med en familj i kris. Det har och göra med en människa som troligtvis fått en allvarlig psykos.
NB. Jag utgår de få fakta jag (vi) känner till och fördjupat mig vidare om. Jag utgår från att döttrarna led av Ataxia telangiectasia
Synonymer: AT, Louis-Bars sjukdom
--------------
Det var det dom
inte hade. Det var tre års skillnad mellan barnen. Så föräldrarna visste väl vilket öde den yngsta skulle tvingas uppleva. Samma som sin äldre syster. Dom kände också igen tecknen på sjukdomens faser.
----------------
Jag tror inte att dom hade samvete till att låta det ske. Igen.
----------------
EDIT. Att tro att plötsliga forskningsgenombrott, på en sådan synnerligen ovanlig sjukdom skulle hända, så att det skulle positivt skulle förändra ödet för dessa barn är helt uteslutet. Anser jag.
----------------
Självklart har föräldrarna undersökt alla andra tänkbara möjligheter.
----------------
Har jag fel, är jag den snabbaste och förste att "krypa till korset" och erkänna att jag drog fel slutsats.