2018-01-13, 00:15
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
DÄR SATT DEN !!
Går detta att bekräftas på nått sätt ?

Alla får tro precis vad de vill även om jag i ett 100-tal fall i tråden
tänkt "men dit ufoooo! På allvar!?!", men låter bli att skriva det
av just samma anledning jag tycker många andra borde låta bli!

I mitt huvud känns också detta scenario högst troligt och lite rimligt.
Är dock väldigt med på att det kan vara oerhört långt från sanningen.

Har läst varenda inlägg i tråden och blivit lite beroende av den, nästan..
Väntar med spänning på lite mer "riktig" fakta.
Borde väl komma nåt snart?
Citera
2018-01-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Hallå Hamilkar kan du komma in och förklara hur två barn lyckas ärva en ovanlig sjukdom från föräldrar som är recessivt bärare av en genetisk sjukdom ? Alltså att båda barnen skulle ha samma genetiska sjukdom och procenten för att detta ska kunnat skett?

Jag har svarat på det tidigare i tråden.

Sannolikheten att ett av barnen ska uttrycka ett autosomalt recessivt drag när båda föräldrarna är bärare av draget, men inte uttrycker det, är 25% eller 1/4.

Sannolikheten att båda ska uttrycka draget är 6,25% eller 1/16.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-01-13, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcar
OK, tack! Njaee, det var visst ingen som följde upp detta. Bara en trådfundering, kanske.
Det var jag som skrev att det kan ha varit så. Gjorde det efter att fått ett PM men inget vart bekräftat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Rest bort över nyår? Så knäppt, barnen var ju så sjuka att de inte ens kunde gå i skolan, samt mamman som aldrig var med på några möten.. Vem reser bort då? Bortförklaringar av skolan tycker jag

Det var arbetskollegor till OH, pappan, som hade sökt honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
1. Det handlar många gånger om hur gamla lärosätena är och vilka uppdelningar/institutioner som haft framträdande platser. Enligt en av de äldre professorerna på min institution skulle sådant som "bokföring och deklaration" skötas via korrespondenskurser. Det hörde inte hemma på en Akademi.

Att EU-rätt "poppat upp" och blivit ofta egna forskningsområden ses inte med blida ögon i mer traditionella juridiska ögon.

2. Han var den som skulle inleda konferensen och sas "hålla i manuset" hela konferensen. Naturligtvis var han en mycket viktig person. Dessutom skulle det ägnas åt hans forskningsområde och talarna var säkert inbjuda särskilt med det i åtanke.

3. Universitetet är speciellt på så många andra sätt än de du nämner. Men det blir totalt OT att gå in på det.

1. Tjaha?

1.1. Haha. Eftersom EU-rätten inkorporerats i Svensk rätt så är de väl tvungna att rätta sig efter lagstiftningen. Så det där är väl bara humbug bortsett från konkurrensaspekten liksom att det nuförtiden finns en massa legala reliker i lagstiftningen, som rent praktiskt inte kan tillämpas eftersom i princip alla reella tillämpningar av lagstiftningen strider mot EKMR eller andra EU-rättsliga beslut, domar och regler.

2. Jag kan bara hänvisa till annonsen. Ifall du vet det där så vet du mer än vad som framgår av annonsen.

3. På vilket sätt då?
Citera
2018-01-13, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcar
Jag har försökt att läsa varje inlägg i tråden men har tydligen ändå missat nåt! Vad menas med "skol-incidenten"?
Du ska inte sätta tilltro till det som antyds- den som ville leverera sensationen om en skolincident-
han kom aldrig igång igår -med "sin fantasi-historia" men det fanns några som tiggde och bad att han skulle berätta sin fantasi-story.
Spekulationer om hängning, om skador/våld- allt är bara båg-
Information om reportrar som påstått sig ha varit inne på avspärrad brottsplats
och sett både ett och annat. Stämmer inte.
Så det gäller att förhålla sig någorlunda kritisk till alla makabra detaljer som levereras.
Ingen brotts-plats utredare eller reporter kan ha lämnat ut sådan information.
Det är bara Polisen och teknikerna som vet hur det såg ut på brottsplatsen- ingen annan.
Folks fantasi skenar.
Senast redigerad av moshes 2018-01-13 kl. 00:24.
Citera
2018-01-13, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Inte bekräftat. Det är nog mord, men inte bekräftat.
Inte fan har de lagt sig ner och spontant slutat andas alla fyra...
Olycka verkar uteslutet från första början. Så hur menar du att det inte är bekräftat mord?
Citera
2018-01-13, 00:20
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag har svarat på det tidigare i tråden.

Sannolikheten att ett av barnen ska uttrycka ett autosomalt recessivt drag när båda föräldrarna är bärare av draget, men inte uttrycker det, är 25% eller 1/4.

Sannolikheten att båda ska uttrycka draget är 6,25% eller 1/16.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Ok, tack jag har läst lite men det är inte mitt område alls. Därför vill jag ha så outtömlig svar på den frågan som möjligt. Men om det nu är som du skriver, så är det väl höjden av otur att få två barn med den här sjukdomen?
Citera
2018-01-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Chefen satt tydligen på mer inside- info än vad skolan gjorde, det var därför som denne ringde polisen medan skolan inte gjorde det.
Jag vet att chefen i en artikel säger att det hör till deras rutiner att så göra, men han säger samtidigt något annat mellan raderna- kan inte få upp någon ny sida för tillfället, får återkomma senare med mer exakta uppgifter för mitt påstående.

Oskar var alltså huvudansvarig för konferensen på universitetet. När han inte dök upp, hörde av sig eller gick att nå var detta oerhört olikt honom. Chef/kollegor blev då självklart oroliga, förmodligen var de också mer eller mindre nära vänner. Man åkte därför till bostade. Eftersom båda bilarna stod på uppfarten och det var fördraget för fönstren, kontaktades polisen. Inte så väldigt konstigt egentligen?
Citera
2018-01-13, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Oskar var alltså huvudansvarig för konferensen på universitetet. När han inte dök upp, hörde av sig eller gick att nå var detta oerhört olikt honom. Chef/kollegor blev då självklart oroliga, förmodligen var de också mer eller mindre nära vänner. Man åkte därför till bostade. Eftersom båda bilarna stod på uppfarten och det var fördraget för fönstren, kontaktades polisen. Inte så väldigt konstigt egentligen?

Som du kanske noterade så ställde jag det i ett motsatsförhållande till skolans agerande.

EDIT
Skolan säger sig också inte ha förstått allvaret samtidigt som den kände till att familjen genomgått en djup kris, detta sedan flera år tillbaka.
Kände inte till något trots väldigt många möten och trots mycket gott och nära samarbete med familjen.
Då ser det ut som att familjen, eller pappan, eftersom det är hans chef som uttalat sig, låtit chefen få veta mera om familjens situation än vad skolan med alla dess inblandade fått göra.
Och chefen, som då ser ut att ha haft större kännedom kring familjens belägenhet ville inte uttala sig om övrig familj förutom pappan.
Men skolan uttalade sig.
Senast redigerad av manot 2018-01-13 kl. 00:41.
Citera
2018-01-13, 00:25
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Och hur bidrar du själv anser du?
Genom att inte fantisera ihop en massa skit som diverse användare gör. Ett pm är ett pm och inget annat. Inget bekräftat och inget bevis.
Det verkar som om det är mer värt när någon har fått ett pm om orsaken eller förloppet men så är det inte. Det är nog det enklaste sättet att få sina fantasier spridda, man låter någon annan komma med budskapet.
Du tycker säkert att jag diskuterar skittråkigt, men skumma igenom tråden så ser du hur ofantligt mycket ogrundad skit som spridits.
Och alla har rätt. Såklart.
Själv så väntar jag på resultatet från polisen. Det tycker jag är bäst av respekt för både familjen och anhöriga.
Jag tror inte att de uppskattar teorierna ett skit. Läser de inte själva så lär de få höra.
Det är så det fungerar.
Citera
2018-01-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorisi
Familjen flyttar till Bjärred 2011, för att O ska ha närmare Lundsuniversitet och kunna vara hemma mer. H lämnar jobbet på E&Y i Göteborg och börja jobba deltid på Skatteverket (var?)
Dotter A är nu runt 11 år och spelar fotboll. Hon spelar med dom som är ett år yngre än henne, för att hon var liten i växten, mindre utvecklad, började få fysiska problem. Pappa O som inte är någon sportig typ egentligen engagerar sig och stöttar i fotbollen. A drabbas av Borelia och kommer inte tillbaka till laget. Hon har en mängd symtom, infktionerna och diagnoserna avlöser varandra, en period talas det om Narkolepsi.
Vid denna tid insjuknar även H. Kanske upptäcks hennes cancer i någon gen-undersökning som görs pga av A:s tillstånd?
H:s och O:s gener undersöks

A får hemundervisning. A får diagnos A-T med dyster prognos

2018 H är sängliggande, döende. A blir sämre. Även M insjuknar och får hemundervisning. Alla tre väldigt ingektionskänsliga.
H vill inte leva längre. Kommunicerar detta med O, som kan förstå det. H har inget värdigt liv. De inser att döttrarna aldrig kommer bli friska och försörja sig själv. Det finns inget hopp ens för M längre. Kanske överväger dom ett nytt barn, som ska gen-kontrolleras så att inte den också får AT.
O är allt mer hemma, främst för H:s skull som är helt isolerad. Döttrarna har ju undervisningen.
H ber O hjälpa henne att avsluta livet. Det sker med morfin eller dylikt.
O dödar döttrarna i sömnen. Eftersom de är sjuka blöder dom lätt så det ser blodogt ut även om han försökt göra det så skonsamt som möjligt, där dom sover. Kanske läkemedel i kombo med strypning eller kvävning. Kanske är H med på detta kanske inte. H vill att O ska leva vidare. Kanske lovar han henne det, kanske inte. Innan han hänger sig.
AT ger ju en starkt ökad risk för cancer - kan det vara så att även H har haft AT?
http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/ataxiatelangiectasia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in