2018-01-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dook
Nej det är galet. Kvällsposten benämner det initialt som "våldsbrott" och Sveriges Television som "grovt brott" innan rubriceringen ändras till "mord" och inget annat.

Ja det var det ordet jag syftade på.. Våldsbrott.. Är väl inte våldsbrott om man drogar någon eller ger tabletter eller liknande.
Citera
2018-01-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det är klart att han med sin erfarenhet vet mer än mig och dig om vad som kan ha skett.

Han nämner inte ens någon av alla konstiga teorier om gemensamt självmord och dylikt som cirkulerat i denna tråd.
Att du lägger tyngd vid vad Jerzy säger, ja det säger en del om din okunskap. Att Jerzy inte nämner att de kan ha tagit ett beslut gemensamt betyder ju på intet sätt att det inte har skett. Eller hur?

Och att det rubriceras som mord är inte på något sätt konstigt. Sen om det är två mord eller ett återstår att se. Jag lutar åt att det är ett gemensamt beslut mellan föräldrarna.
Senast redigerad av ellabellak 2018-01-12 kl. 23:38.
Citera
2018-01-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Ja det var det ordet jag syftade på.. Våldsbrott.. Är väl inte våldsbrott om man drogar någon eller ger tabletter eller liknande.
Nej, då är det inte ett våldsbrott, det är ett "brott mot liv och hälsa". I detta fallet mord.
Citera
2018-01-12, 23:37
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Har du källa?
Med tanke på tidigare uppgifter om att en av döttrarna led av det är det klart intressant.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&u act=8&ved=0ahUKEwj4iZS1vdPYAhWEDCwKHb1ZAikQFghJMAU &url=http%3A%2F%2Fwww.regeringen.se%2F49b6b9%2Fcon tentassets%2F3f8e7109452a415e9c86c85bb4f0986e%2Fko m mitteberattelse-2015-skr.-201415103&usg=AOvVaw3eoHFgQRwgoSvB5EPkFxsb

men som jag skrev tidigare, efter att ha kollat in dokumentet, så var inte pappan
delaktig i just det 'förslaget'. Hade hoppats han varit det då åtminstone Jag hade
känt mig säker på vad för sjukdom som fanns i familjen (eller vad familjen trodde
sig finnas).
Citera
2018-01-12, 23:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Att du lägger tyngd vid vad Jerzy säger, ja det säger en del om din okunskap. Att Jerzy inte nämner att de kan ha tagit ett beslut gemensamt betyder ju på intet sätt att det inte har skett. Eller hur?

Han går på statistiken som kan vara det som ligger närmast till hands även om det inte är säkert.
Så det är alltså känt att det är fler män som begår typen av brott, och det är nog det Jerzy tänker på i första hand. Det återstår att se, men jag lutar även åt det hållet. Jag tror inte två är så knäppa direkt och samtidigt nämligen.
Citera
2018-01-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak

Om vi nu har en seriös diskussion så har det större tyngd vad en sakkunnig än en lekman anser, ja.

Vad du personligen anser om Jerzy är irrelevant. Han är sakkunnig.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
VAR har de beskrivit det som "grovt yttre våld" eller "yttre våld"? Det får du allt länka till om du vill bli trodd. Jag har läst allt, och kan verkligen inte påminna mig annat än att de sagt att fyra personer hittats döda i huset. Inget i media har ens antytt om HUR.

Det sades tidigt av en polistalesperson återgiven i pressen rörande de påträffade att 'det rör sig om grovt våld', eller mycket nära den lydelsen. Det kunde vara en jakande ordagrann upprepning av journalistens fråga, vad vet jag.

Det betyder i min ordbok att de är döda, och förmodat mördade, varken mer eller mindre.

Move on...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Inte bekräftat. Det är nog mord, men inte bekräftat.
Kära nån. Jo, det är bekräftat mord. Man har hittat fyra personer döda. Gärningsmannen söks inte utanför huset. Gärningsmannen finns INNE i huset. Död. Enligt polisen. Hur förklarar du att det är obekräftat?
Citera
2018-01-12, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Handelsrätten på stället är en mikroinstitution med ovanligt få medarbetare. Av någon mystisk anledning har den uppstått skild från den riktiga juridiska institutionen. https://www.ehl.lu.se/kontakt/012007000 [vilket är rejält mystiskt med tanke på de kurser som ges, i Stockholm finns liknande anordningar men då inte skilt från de juridiska institutionerna och då med motiveringen vuxenutbildning och liknande].

2. I reklamen är han listad som bitalare. Det vill säga han är inte huvudtalaren utan den sekundära talaren. Däremot kan det ju vara som så att han ordnat betalseminariet (många internetposter antyder att denne är en fixare i sådana sammanhang). Om jag har förstått texten till seminariet rätt så handlade det om sälja talarnas sammanställning av de senaste målen från olika EU rättsliga sammanhang.

3. Visst är de det, rent juridiskt. Däremot finns en massa politiska element i universiteten, vilka försöker separera universiteten från lagstiftningen, stup i kvarten. Senast var det väl att de skulle utföra egna brottsutredningar samt misstankar om lagbrott (dvs. så att rättssamhället inte blandar sig i alternativt tillskansa sig förmågan att döma universitetsmedlemmar utan laga rättegång).
3.1. Däremot finns det en del specialregleringar inom universitet som ofta saknar motstycke i normala arbetslivet och ofta leder till komplikationer; http://academicrightswatch.se/?p=935

1. Det handlar många gånger om hur gamla lärosätena är och vilka uppdelningar/institutioner som haft framträdande platser. Enligt en av de äldre professorerna på min institution skulle sådant som "bokföring och deklaration" skötas via korrespondenskurser. Det hörde inte hemma på en Akademi.

Att EU-rätt "poppat upp" och blivit ofta egna forskningsområden ses inte med blida ögon i mer traditionella juridiska ögon.

2. Han var den som skulle inleda konferensen och sas "hålla i manuset" hela konferensen. Naturligtvis var han en mycket viktig person. Dessutom skulle det ägnas åt hans forskningsområde och talarna var säkert inbjuda särskilt med det i åtanke.

3. Universitetet är speciellt på så många andra sätt än de du nämner. Men det blir totalt OT att gå in på det.
Citera
2018-01-12, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det sades tidigt av en polistalesperson återgiven i pressen rörande de påträffade att 'det rör sig om grovt våld', eller mycket nära den lydelsen. Det kunde vara en jakande ordagrann upprepning av journalistens fråga, vad vet jag.

Det betyder i min ordbok att de är döda, och förmodat mördade, varken mer eller mindre.

Move on...
Grovt yttre våld - det var den ordalydelsen jag reagerade på. Inte "grovt våld".
Citera
2018-01-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrow
Kom att tänka på att när svininfluensa vaccinet kom så fick ganska många barn narkolepsi som biverkning. Kan båda syskonen fått det kanske? Det vore inte helt omöjligt...

Läste nyss om narkolepsin i samband med svininfluensavaccinet. Forskare i USA och Finland har funnit orsaken till narkolepsin, men de fann också att de barnen som fick det hade en genetisk 'benägenhet' till narkolepsi.

Att pappan varit med och format ett förslag till regeringen om ersättning till barn som fått narkolepsi efter vaccinering tyder på att åtminstone det ena barnet hade det. Och kanske båda - om det nu också visat sig att man skulle ha genetisk benägenhet...

När man söker på pappans namn åtföljt av "narkolepsi" så ser man i sökresultatet.
Citera
2018-01-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&u act=8&ved=0ahUKEwj4iZS1vdPYAhWEDCwKHb1ZAikQFghJMAU &url=http%3A%2F%2Fwww.regeringen.se%2F49b6b9%2Fcon tentassets%2F3f8e7109452a415e9c86c85bb4f0986e%2Fko m mitteberattelse-2015-skr.-201415103&usg=AOvVaw3eoHFgQRwgoSvB5EPkFxsb

men som jag skrev tidigare, efter att ha kollat in dokumentet, så var inte pappan
delaktig i just det 'förslaget'. Hade hoppats han varit det då åtminstone Jag hade
känt mig säker på vad för sjukdom som fanns i familjen (eller vad familjen trodde
sig finnas).

835 sidor....

Så pappan har inte skrivit något förslag rörande drabbade barn av narkolepsi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in