2018-01-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Ja, är man obildad kan det tyckas vara smalt, men det är det verkligen inte. Ett stort och snårigt område inom skattejuridiken.
Exakt. Jag skulle gärna vara vän med honom för det är en djungel. Sen var det inte enbart moms utan även skatter. De skribenterna kan vi ju utläsa från deras nick att de tillhör begåvningsreserven. Ovanligt många i denna tråd.
Citera
2018-01-12, 20:45
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Tack för upplysningen!
Självklart inser 80% i tråden att detta är ett mord och utfört av någon. Känns vetenskapligt rimligt att anta.
Men det som flertalet har gemensamt här i tråden är att vi är många som bearbetar (något högst mänskligt) en händelse som griper tag i en då barn är inblandade och då det som föregick detta tragiska slut också avviker från det vi uppfattar vara gängse norm. Visst... Det finns några som sticker ut och vill sprida länkar om ME och övertyga om att sjukdomen finns osv. Jag betvivlar inte det men det hör inte till tråden .Jag erkänner att jag gärna vill förstå de bakomliggande triggerpunkterna till denna tragiska utgång.

Antar att du även bearbetar alla de barn som dagligen dör i krig, av svält, sjukdomar etc. också. För deras liv är det inte många som tänker på och klart det är otrevligt det som hänt barnen i fråga här, men att ”bearbeta” någons död man inte ens har en relation till är enligt min mening bara social populism typisk forum och FB. Om det nu är att bearbeta du gör, att känna sympati är dock en mer normal reaktion.
Citera
2018-01-12, 20:46
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fialotta123
Enligt en lärare jag känner på en av döttrarnas skola (Bjärehovskolan) led hon av narkolepsi.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har de med all sannolikhet försökt hitta diagnos till äldsta dottern i ett antal år. Därav har de spekulerat i olika diagnoser som ME, narkolepsi, Borrelia etc innan det eventuellt slutade i den ovanliga sjukdomen Louis-Bars/Ataxia telangiectasia .
Citera
2018-01-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Tack för upplysningen!
Självklart inser 80% i tråden att detta är ett mord och utfört av någon. Känns vetenskapligt rimligt att anta.
Men det som flertalet har gemensamt här i tråden är att vi är många som bearbetar (något högst mänskligt) en händelse som griper tag i en då barn är inblandade och då det som föregick detta tragiska slut också avviker från det vi uppfattar vara gängse norm. Visst... Det finns några som sticker ut och vill sprida länkar om ME och övertyga om att sjukdomen finns osv. Jag betvivlar inte det men det hör inte till tråden .Jag erkänner att jag gärna vill förstå de bakomliggande triggerpunkterna till denna tragiska utgång.
100% inser och begriper att detta är mord. Men de flesta begriper också att det inte är en frisk människa som gjort det. Och när bakgrunden om familjen, som är helylle tills för en tid sen, så fattar man att något hemskt skett i skallen på nån - troligen pappan. Det är fruktansvärt. Men om han bar på en djup depression så har jag förståelse för varför detta skett. Framförallt med tanke på vad som framkommit att barnen var svårt sjuka och ev modern då som fått en cancerdiagnos och obotlig sådan, i kombination då med faderns djupa depression OM detta råkar vara fakta - då kan jag begripa att depressionen och de övriga sammanlagda problemen knuffade honom över kanten. Det är fortfarande ett vidrigt brott. Man TAR inte livet av andra människor och i synnerhet inte barn. Sina egna barn. Det är ett av de vidrigaste brotten som finns. Jag begriper varför det hände - men jag kan inte acceptera att det KUNDE hända. Jag kan inte förstå hur fan han tänkte. För hur djupt nere man än är så kan jag inte acceptera ATT man låter det gå från tanke till handling.

Alla har säkert nån gång känt det klia i fingrarna att slänga sin unge över balkongräcket när barnet triggat en i en vecka konstant. Men där går gränsen, man stoppar vid tanken och sen pussar man på ungen så småningom. Varför sökte han inte akuthjälp?
Citera
2018-01-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Nej, men det fanns de i tråden trodde att det skett efter döttrarnas vilja.

Nu pekar allt mot att pappan mördat sina barn och sin fru, så annan situation ja.

Allt som pekar på att just pappan mördat sina barn är ETT pm där någon skrivit att det pratas på universitetet om att han skulle gjort det.

Enligt samma källa har han (vilket säkert stämmer) mått sämre och sämre (pga situationen hemma?), börjat prestera sämre (konstigt?) och gått ner i arbetstid.
Citera
2018-01-12, 20:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Ja, är man obildad kan det tyckas vara smalt, men det är det verkligen inte. Ett stort och snårigt område inom skattejuridiken.
Det här instämmer jag i till fullo!
Moms är närmast ett mysterium som behöver forskas på. När jag härom året i ett komplicerat jobbsammanhang kontaktade Skatteverket och ställde frågor om moms, var det ingen där som kunde ge ett vettigt svar. En handläggare snackade bara runt problemet. Till slut fick jag (av en annan handläggare) ett klart besked, men ingen förklaring! "Det bara är så", typ.
Så att pappan i familjen forskade om moms var en mycket samhällsnyttig och säkerligen intressant uppgift för en ekonominörd.
Citera
2018-01-12, 20:55
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullfitta
Håller med denna tråden är fylld av äckliga människor. Att det fanns batikhäxor det visste jag men denna tråden har slagit alla rekord
Sakta i backarna - jag är själv batikhäxa - och motsätter mig starkt att en massa batikhäxor skulle ursäkta dessa barnamord. Men att det är äckligt håller jag fullständigt med om. Finns inga förmildrande omständigheter när det gäller barnamord. Det enda skulle vara ett barn som råkat ut för en hemsk olycka och vrider sig i smärta, blodet forsar ut och döden är så nära den kan vara.
Citera
2018-01-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Allt som pekar på att just pappan mördat sina barn är ETT pm där någon skrivit att det pratas på universitetet om att han skulle gjort det.

Enligt samma källa har han (vilket säkert stämmer) mått sämre och sämre (pga situationen hemma?), börjat prestera sämre (konstigt?) och gått ner i arbetstid.

Stämmer inte. Finns flera källor på att barnen och frun hittades i sina sängar med skador medan pappan hittades hängd.

Skulle barnen eller mamman hängt pappan menar du?
Citera
2018-01-12, 20:57
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Men varför går då rektor ut och pratar med pressen? Och lämnar ut delar av två dödade elevers sjukdomsbild.
Sedan har kommunen en presskonferens.

Om det varit dokumenterat att mamman och barnen varit svårt sjuka så hade fallet inte uppmärksammats på det vis det har gjort- det är en stor "snackis" på sociala medier.
Inget vore ju konstigt om en mamma tar livet av sina barn och sedan sig själv om alla de tre hade en dokumenterad och mycket svår sjukdomsbild och som de dessutom ska ha levt med i flera års tid.
Och att en pappa sedan väljer samma utväg.
Då hade allt detta varit den familjeangelägenhet det i sådana fall borde vara.
Men då inte är?
Detta reagerade jag också på!

Allt som oftast är det ju helt tvärtom, locket på pga sekretess (eller ren ovilja) och nu när en hel familj bragds om livet så basunerar man ut gällande deras personliga kriser och hemskolning? -Konstigt!

Kan ju vara så att något liknande aldrig hänt folket i den lilla kommunen och pressen var på så snabbt på plats (innan poliser, krishantering/strategi-personal styrt upp allt åt dem) så det råkades pratas lite mer än vad som egentligen bordes(?)....
Senast redigerad av Tuvtramp 2018-01-12 kl. 21:01.
Citera
2018-01-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Stämmer inte. Finns flera källor på att barnen och frun hittades i sina sängar med skador medan pappan hittades hängd.

Skulle barnen eller mamman hängt pappan menar du?

På vilket sätt är det mer sannolikt än att mamman gjorde det och pappan hittade dem och därefter tog sitt eget liv?

Har läst inlägg om att mamman var psykiskt sjuk, att en eller båda föräldrarna led av MbP mm. Så hur kommer det sig att ALLT tyder på att det var pappan? Det var det jag reagerade på.
Citera
2018-01-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Antar att du även bearbetar alla de barn som dagligen dör i krig, av svält, sjukdomar etc. också. För deras liv är det inte många som tänker på och klart det är otrevligt det som hänt barnen i fråga här, men att ”bearbeta” någons död man inte ens har en relation till är enligt min mening bara social populism typisk forum och FB. Om det nu är att bearbeta du gör, att känna sympati är dock en mer normal reaktion.

Ja... jag känner sympati!
Och det ena utesluter inte det andra. Jag har under många år engagerat mig i internationella konflikter. ( hör inte till tråden). Jag skulle inte outa mig i andra sociala medier i ett sådant här ärende. Här fyller flashback en funktion tack vare anonymitet. Finns mycket på flashback av dynga men ibland fyller det sin funktion.
Alla begriper att det är mord som begåtts här men här finns det en långvarig livssituation som är minst lika skrämmande som utgången.
Citera
2018-01-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster

Ja eftersom han har gått hädan på ett annat sätt så borde det vara så
Mamman kanske har vädjat till honom under helgerna att göra slut på henne och barnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in