2018-01-11, 23:44
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag säljer inte falska narrativ, med hittepåbevis.
Jag säljer idéer som du och övriga läsare kan och får tycka vad ni vill om.

Du förstår, till skillnad mot dig så vill jag förstå den här världen och jämförelsen mellan dig och mig skulle kunna beskrivas som att du vill att "alla andra ska förstå världen som du gör".

Varpå jag bara kan konstatera att dina argument och bevis inte håller. Jag skjuter ner dem med fakta tills jag inte orkar bevisa samma sak fler gånger och detsamma kan troligen sägas om fler läsare här, vad vet jag?

Du lever i en låtsasvärld där inga sanningar och fakta förmår att tränga igenom din vägg av förnekelse.

Än har du inte skjutit ner mina argument och bevis med "fakta".
Citera
2018-01-12, 09:01
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du lever i en låtsasvärld där inga sanningar och fakta förmår att tränga igenom din vägg av förnekelse.

Än har du inte skjutit ner mina argument och bevis med "fakta".
Det här är anledningen till att analogin från Matrix med ett blått och ett rött piller är så bra.
Citera
2018-01-12, 10:47
Medlem
Citat:
Nej. ("In the 1970’s a study showed a lot of menstrual tissue studied contained fertilized eggs still trying in vain to communicate with the ovary.")

Ironin i att du skriver till mig att jag skall undvika "krumbukter och långa obegripliga haranger" undgår nog ingen

Citat:
Nej. ("In the 1970’s a study showed a lot of menstrual tissue studied contained fertilized eggs still trying in vain to communicate with the ovary.")

Ps: förmodligen inte ner i trosorna men om läkarna fångar upp det innan som de gjorde i den studien.

Citat:
Vad är din poäng med den meningslösa diskussionen? Jag förstår att ditt resonemang är ett led i din argumentation mot abortlagens gräns 21 veckor och 6 dagar i graviditeten. Du vill att lagen ska tas bort med din vanvettiga motivering att befruktade ägg och alla bortstötta foster till vecka 22 kan räddas till livet genom att placeras i en ”artificiell livmoder” (näringslösning).
Poängen men den övergripande diskussionen var att när det rör sig om ett mänskligt liv är ganska oproblematisk ur ett biologisk perspektiv: "The conclusion that human life begins at sperm-egg fusion is uncontested, objective, based on the universally accepted scientific method of distinguishing different cell types from each other and on ample scientific evidence (thousands of independent, peer-reviewed publications). "

Vad vi sedan vill ge det mänskliga livet i det stadiet för rättigheter är en helt annan diskussionen. Vi kan tillåta abort fram till födseln, eller till vecka 22 eller till vecka 10 eller 0. Det är en helt annan fråga utan rätt eller fel.

Du får inte börja tro dina egna halmgubbar, då förstår jag att vår diskussion blir förvirrande.

Citat:
Så nu är vi överens om att man skulle kunna hitta det befruktade ägget i blödningen och lägga det i en näringslösning oavsett om det lever eller inte? Du verkar vela fram och tillbaka här så det skulle vara bra med ett kort och koncist svar här.

Citat:
Det är du som håller på med dina evinnerliga bortförklaringar, slingranden, krumbukter, flytt av fokus och halmgubbar.
Nej, jag har haft exakt samma argument från början av tråden tills nu. Ingenting har ändrats.

Citat:
Vilket är helt irrelevant för vår diskussion. Att det är problem, svårt, opraktiskt, dyrt etc. spelar ingen roll för den teoretiska möjligheten. Skulle vi betala någon 1 miljard för besväret hade det blivit gjort med en gång.

Citat:
Som sagt överlever befruktade ägg aldrig en menstruation utan följer med blodflödet ut genom vaginan.
Samtidigt i verkligheten "In the 1970’s a study showed a lot of menstrual tissue studied contained fertilized eggs still trying in vain to communicate with the ovary."

Citat:
spontanaborterade embryon (2-8 veckor gamla)
Det är roligt att du fortfarande snöat fast på vecka 2 och framåt trots att det är ett embryo lång tidigare ex. skriver Encyclopedia of Bioethics: "The embryo is usually defined as coming into existence at fertilization and becoming a fetus when organogenesis is completed".

Problemet är " These borders are not sharply defined. The definition of an embryo thus cannot avoid being operational and context–dependent.". Därför man kan hitta en rad olika definitioner men det är inget problem för oss, det är nämligen jag som använde begreppet och jag använder den vanliga definitionen enligt Encyclopedia of Bioethics.

Länk. Men för ytterligare ett tiotal källor Länk.
Citera
2018-01-12, 10:57
Medlem
Citat:
Svar 2: Befruktade ägg överlever aldrig en menstruation utan följer med blodflödet ut genom vaginan.
Samtidigt i verkligheten: "a lot of menstrual tissue studied contained fertilized eggs still trying in vain to communicate with the ovary."
Citat:
För det första: mina slutsatser i mina inlägg kommer från en objektiv sammanställning av vetenskapliga belägg i det aktuella kunskapsfältet.
Haahaaa
Citat:
För det andra: om du anser att Oantastlig har rätt i frågan angående att spontanaborterade embryon [befruktade ägg] kan överleva en menstruation, då är du helt ute och cyklar i det blå.
Samtidigt i verkligheten: "a lot of menstrual tissue studied contained fertilized eggs still trying in vain to communicate with the ovary."
Citat:
För det tredje: jag har aldrig varit utanför gängse och verifierade fakta en enda gång.
Haha, det här är humor = )

Det skulle vara kul att veta om du faktiskt tror på detta. Nu känns det som att stirra ner i en avgrund av galenskap.
Citera
2018-01-12, 11:02
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Ironin i att du skriver till mig att jag skall undvika "krumbukter och långa obegripliga haranger" undgår nog ingen
Ett stående inlägg från de flesta skulle jag tro.

För dem som tror att massa går före kvalitet.
Citera
2018-01-12, 18:13
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det här är anledningen till att analogin från Matrix med ett blått och ett rött piller är så bra.

Tydligen fungerar inte det röda pillret så bra eftersom du fortfarande är fast i en låtsasvärld. Du får lämna in ett klagomål mot de som levererar dessa piller. Säkert bara rödfärgade sockerpiller som du blivit påprackad av den antifeministiska och misogyna radikalhögern.
Citera
2018-01-12, 19:39
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Tydligen fungerar inte det röda pillret så bra eftersom du fortfarande är fast i en låtsasvärld. Du får lämna in ett klagomål mot de som levererar dessa piller. Säkert bara rödfärgade sockerpiller som du blivit påprackad av den antifeministiska och misogyna radikalhögern.
Jag blir alltid lika glad när du trampar i klaver.
För dig finns bara två sidor att förhålla sig till, medan det för resten av världen finns oändligt med möjliga hållningar.

Är man vänster är man feminist. Är man antifeminist är man höger. Bara sådär...
Du är en simpelton.

Att du inte heller begrep analogin är väl också självklart?
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-01-12 kl. 19:50.
Citera
2018-01-12, 20:05
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det har inte med ifall man är kvinna eller man att göra.

Det har att göra med vilken moral och etiska värderingar man har.

Det har att göra med hur mycket man värdesätter en annans liv.

Det har stt göra med egoism eller ifall man tänker på andra först.

Det har att göra med hur man ser på livet.

Jag anser att när spermien nått ägget så kan det bli ett barn och därför ska inte abort tillåtas.

Dagen efter piller går därmed bra sålänge man hindrar spermierna från att nå ägget.

Annars finns det något som kallas skydda sig och ta ansvar för det man skapar.

Enda gången abort kan vara tillåtet är om det handlar om att rädda mammans liv det är står chans att båda dör t.ex annars.

Jag är dock man men min fru tänker likadant förutom att hon även tycker att det ska vara tillåtet vid våldtäkt också dock absolute inte sålänge som nu.

Jag tänker du vet väll förfan om redan dagen efter om du blivit våldtagen och kan därmed isåfall ta ett tagen efter piller för att hindra spermierna.

Kom ihåg ett fel gör inte ett annat fel rätt.

Du anser alltså att celldelning är ekvivalent med ett liv och en person.
Då är vi kanske tumörer med skelett, eller finns det fler kriterier på foster, barn, människa enligt dig.
Celler kan föröka sig och lever vanligtvis. Vem vet vad de är programmerade att bli, vem ska besluta om deras rätt till liv framför värdkroppens?
Medicinare bör avgöra när en abort blir oetisk, vad det nu innebär. Inte random privatperson som du.
Du kan ta ditt ansvar genom att låta sterilisera dig eller använda kondom. Då orsakar du inga aborter.
Smärtsam och hälsovådlig är den alltid för den gravida kvinnan, eller är det mannen som är gravid och gör abort även i det här faller?
”Den gravida mannen valde abort och dödade sitt barn”

Skada och förstöra kvinnor, deras kroppar och tillvaro, ekonomiskt, socialt och yrkesmässigt är legitimt även i Sverige.
Senast redigerad av FruStormufti 2018-01-12 kl. 20:54.
Citera
2018-01-12, 20:25
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Skada och förstöra kvinnor, deras kroppar och tillvaro, ekonomiskt, socialt och yrkesmässigt är legitimt även i Sverige.
Jaså, kan du ge mig lite exempel?
Och vad betyder förstöra kvinnor och kvinnors tillvaro?
Vems ansvar är det att se till att kvinnors tillvaro inte förstörs?
Och gäller det specifikt kvinnor bara?
Inte män, barn, äldre, handikappade, sjuka, svaga osv?
Bara kvinnor alltså?
Citera
2018-01-12, 20:40
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Jaså, kan du ge mig lite exempel?
Och vad betyder förstöra kvinnor och kvinnors tillvaro?
Vems ansvar är det att se till att kvinnors tillvaro inte förstörs?
Och gäller det specifikt kvinnor bara?
Inte män, barn, äldre, handikappade, sjuka, svaga osv?
Bara kvinnor alltså?

Kan du inte tänka själv?
Vem är sjukledig under flera månader i graviditeten, tar största ekonomiska smällen av föräldraledigheten, får förlossningsskador och andra skador i anknytning till preventivmedel, graviditet, förlossning och ansvar för barn.
Utan att kompenseras för detta på något sätt i tex pensionshänseende?
Vet du ens vad pension är. Skulle inte tro det då du inte vet skillnad på kvinnors och mäns ekonomiska förutsättningar.

Här diskuterar jag inte andra diskriminerade grupper.
Citera
2018-01-12, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Dödandet av ett mänskligt liv innan ett godtycklig tidsintervall. Några dagar inna
n den gränsen är det inga som helst problem några dagar senare är det ett av det, i samhällets ögon, något av de värsta och vidrigaste brott man kan göra. I ett annat land kan det dock vara helt ok ex. vissa delar i USA där du kan/kunde göra abort ända fram till strax innan födseln etc.
Men hur svårt kan det vara att fatta att det inte är ett dugg godtyckligt?

Det är i Sverige precis lika ok att döda ditt mänskliga liv dagen efter abortgränsen. Det har inte gått från att vara ett värdelöst ingenting till att ha blivit ett skyddsvärt mänskligt liv. Det har fortfarande samma rättigheter i lagens ögon, det vill säga inga alls.

Den enda skillnaden har blivit att vill man döda sitt foster får man göra det själv, utan hjälp av sjukvården. Fatta nån gång att sjukvården inte innefattar precis allting utan det finns gränser för vilka ingrepp man har rätt till. Vilka ingrepp man har rätt till och inte styrs inte av godtyckliga bedömningar utan efter vad som fungerar i sjukvården. Det är noga genomtänkta regelverk som styr sjukvårdens arbete.

Att du inte har rätt att få benet amputerat av sjukvården för att du har ont i stortån, ser du det som godtyckligt? Jag menar, vid kallbrand kan man ju få benet amputerat så varför inte vid ont i tån? Det borde väl i dina ögon vara precis lika godtyckligt som att man inte kan knalla in på sjukhuset och få en abort utförd i nionde månaden trots att man kan få en i nionde veckan.

Ser du alla lagar som godtyckliga? Att du inte får döda din granne, ser du det som en godtycklig lag också?
Senast redigerad av Ipsi 2018-01-12 kl. 21:40.
Citera
2018-01-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Kan du inte tänka själv?
Vem är sjukledig under flera månader i graviditeten, tar största ekonomiska smällen av föräldraledigheten, får förlossningsskador och andra skador i anknytning till preventivmedel, graviditet, förlossning och ansvar för barn.
Utan att kompenseras för detta på något sätt i tex pensionshänseende?
Vet du ens vad pension är. Skulle inte tro det då du inte vet skillnad på kvinnors och mäns ekonomiska förutsättningar.

Här diskuterar jag inte andra diskriminerade grupper.

En person med empati och sunt förnuft skulle nog se det som att kvinnor fick något fantastiskt, mycket mer värt än pengar, i utbyte av graviditeten och ledigheten.

Svenska kvinnor är dock inte kända för sin empati och sitt sunda förnuft, med 30K årliga aborter på samvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in