2018-01-12, 20:22
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Löjligt att prata i de termerna när de kan gå till synes helt friska till affären och handla.

De allra flesta människor får se någon nära anhörig hamna på institution av något slag. Hur många tar livet av dem för att slippa se det?

Ursäktandet för dessa mord är minst sagt beklämmande. Vi pratar om en far som mördat sin fru och sina två barn.

Du har för låg allmänbildning för att förstå. De finns sjukdomar som är svåra och de är dåliga trots att de skulle kunna följa med till affären en gång. Sina gamla föräldrar kanske men inte sina barn. Inte bara att han skulle slippa se, utan att barnen skulle slippa lida framöver.

Ursäkt och förståelse är två olika begrepp.
Senast redigerad av MostyBlejsX 2018-01-12 kl. 20:30.
Citera
2018-01-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Depak
Ingen vänlig själ som ids skriva en sammanfattning?

Det enda intressanta inlägget i tråden är #2867. Och det går inte ens att citera?

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ett nytt PM. Jag bedömer trovärdigheten som hög:

(*=min maskning)

Det är en mycket grym sjukdom, bland annat så åldras barnen i förtid, blir gråhåriga, tappar minnet etc.

Men där står:

"Men kan iallafall klargöra att ME inte är en diagnos som varken Agn*s eller M*a H*nkow har haft [...] AT (Ataxia telangiectasia), Louis-Bars sjukdom. En ärftlig sjukdom som nedärvs autosomalt recessivt, vilket innebär att båda föräldrarna är friska bärare av en muterad gen. Det kan nämnas att några att symptomen för AT liknar de vid ME, det är långt dock ifrån de värsta symptomen och medför ökad dödlighet från tidiga tonåren.[...]
Det kan även tilläggas att en annan ökad risk för dödlighet är cancer, detta gäller även om man är frisk bärare av den muterade genen som är fallet med Hanna Br*nton. Idag finns det ett 20-tal barn och unga vuxna med denna diagnos.
Citera
2018-01-12, 20:23
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Så är det, och han beskrevs som tidigare varande en högpresterande tjomme - då märks förändringar snabbt. Det kan kvitta om det var mamman, pappan eller båda i samförstånd som utförde morden - två barn berövades livet.
Men att det går rykten på jobbet att pappan har mördat dem och sedan hängt sig, tycker jag man kan ta med en nypa salt. Hur skulle de känna till sådana detaljer? Dessutom beskrivs han ju som en hyvens snubbe. Det får jag inte ihop.
Jag tycker också att det är lite väl spårade spekulationer i tråden om vilken sjukdom flickorna skulle ha lidit av. Det fanns medicinska skäl till att de fick undervisning i hemmet, så långt är jag med. Men de insjuknade inte redan i småbarnsåldern, så jag gissar på något annat än AT.

Lärarna som besökt hemmet har inte sett detta komma, så nånting väldigt skumt är det hur som helst. En kompis till mig tippade initialt att den 14-åriga dottern var GM, det är en lika god gissning som någon kan jag tycka.
Ett vet vi, och det är att polisen genast låste sig vid att det var mord och att GM fanns inom kretsen av de fyra. Det talar i någon mån för att en GM har hittats hängd eller på annat sätt tydligt självmördad, medan de andra lika tydligt blivit tagna av daga.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-01-12 kl. 20:36.
Citera
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att förstå är inte att ursäkta.

Förståendet i den här tråden är ju snuddpå sjukligt i sig. Hade det varit lika många försök att ”förstå” om GM varit låginkomsttagare & missbrukare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Stämmer det att det (nästan) enbart är pappan som nämns i protokoll från möten med skolan? Det får mig att undra lite i så fall.... Om det nu är så att barnen "faktiskt" har nån sjukdom / diagnos borde bägge vårdnadshavarna haft intresse att delta på dessa möten. För inte var väl mamman såååå sjuk att hon inte kunde delta?
Ringer helt klart varningsklockor.
Om det stämmer som skrivits att hon hade cancer så kan jag lova dig att man kan bli sååå sjuk...
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du har nog rätt iofs. Jag är lite rådvill. Men folk är olika och förutsättningarna är olika. Beror det inte på den större familjesituationen också? Om exv OH skulle uppleva sig bli ensam kvar så kan han ju uppleva att beslutet är upp till honom?

Jag kan inte leva mig in mycket mer.

Jag kan inte heller se något annat mer realistiskt scenario som skulle verka rimligt. Eller, ja, men det skulle vara varianter på ungefär samma tema. Och sånt som kanske inte skulle komma fram ändå: pappan har någon oegentlighet långt ner i bagaget som han trodde var glömd, men som flutit upp, och eftersom alla i familjen ändå är döende och han kommer förlora jobbet är det lika bra att göra slut på saken meddetsamma. Han lär ju inte meddela det i avskedsbrevet.

Och lite annat sånt som redan luftats.

Sen har vi religiös eller kosmologisk övertygelse.

Frun får spel och förgiftar barnen, med flit eller av misstag.

Frun visar sig ha pumpat i ungarna ngn skit mannen ovetandes som kvaddat deras redan sköra liv.

Någon olyckshändelse inträffar i hemmet där mamman eller systern av ngn grad av misstag har ihjäl ena dottern eller en dotter har ihjäl mamman. Eller föräldrarnas underlåtenhet med renhållning elller kaos i hemmet leder till ngn förgiftningsdöd eller akut nöd pga deras redan svaga hälsa. Pappan tar livet av resten och sen sig själv.

Mamman berättar för flickorna att de kommer dö inom något eller några år under stort lidande och båda får spel och blir otröstliga. Pappan försöker prata med dem om hur de tillsammans borde tackla situationen...

Wow, om du inte är deckarförfattare redan så borde du bli. Skulle vara roligt att se dig sitta i TV-studion med GW och lägga upp alla dessa scenarier. :-)

utifrån andra fall tror jag att det är så enkelt att mamman eller pappan har gjort det med anledning av psykisk ohälsa (galenskap), för att sedan ta sitt egna liv.
Citera
2018-01-12, 20:25
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Väljer man att doktorera i ngt så smalt och tråkigt som moms har man nog inte alla hästar hemma. Min tanke är att Oskar kört totalt in i väggen pga jobbet där han insett sitt felval av inriktning. En liknelse skulle kunna vara att doktorera i halsdukar, det finns olika färger, olika tyger, olika knutar man kan göra. Sen kör man in i väggen.
Moms är simpelt och statiskt. Vi har ingående moms och utgående moms. Olika momssatser och differentiering mellan olika varor o tjänster. Lite fördelningstankar med simuleringar/straff för olika varor o tjänster. O sen momsfusk och skillnaden mellan att lägga det på vanlig inkomstskatt.
Tror han har vänt på alla stenar 1000 gånger och att vända en sten 1001 ggr kan göra vemsomhelst galen.

Jösses, så korkat uttalande. Det handlar om att nischa sig - en karriärväg. Moms är sannerligen inte enkelt - du skulle bara veta.
Citera
2018-01-12, 20:26
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Väljer man att doktorera i ngt så smalt och tråkigt som moms har man nog inte alla hästar hemma. Min tanke är att Oskar kört totalt in i väggen pga jobbet där han insett sitt felval av inriktning. En liknelse skulle kunna vara att doktorera i halsdukar, det finns olika färger, olika tyger, olika knutar man kan göra. Sen kör man in i väggen.
Moms är simpelt och statiskt. Vi har ingående moms och utgående moms. Olika momssatser och differentiering mellan olika varor o tjänster. Lite fördelningstankar med simuleringar/straff för olika varor o tjänster. O sen momsfusk och skillnaden mellan att lägga det på vanlig inkomstskatt.
Tror han har vänt på alla stenar 1000 gånger och att vända en sten 1001 ggr kan göra vemsomhelst galen.
Men han höll ju på att få igenom sin professorsansökan?
Citera
2018-01-12, 20:27
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men att det går rykten på jobbet att pappan har mördat dem och sedan hängt sig, tycker jag man kan ta med en nypa salt. Hur skulle de känna till sådana detaljer? Dessutom beskrivs han ju som en hyvens snubbe. Det får jag inte ihop.
.
Det spekuleras såklart på exakt samma sätt och under exakt samma premisser som här. Enligt PM fick vi reda på att det diskuteras. Allt ska tas med en nypa salt, vi får inte glömma att vi befinner oss på ett diskussionsforum, inte i en rättssal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Förståendet i den här tråden är ju snuddpå sjukligt i sig. Hade det varit lika många försök att ”förstå” om GM varit låginkomsttagare & missbrukare?
Det där var ovanligt korkat. T o m för att vara den här märkliga tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magictruffles
Mammans existens är fortfarande oklar så vi kan egentligen helt utesluta henne från detta i våra "teorier".
Ifall någon har en SÄKER KÄLLA vad gäller hennes cancer så framför gärna den, och lite inte på rykten.

De vi har kvar är Fadern och Döttrarna. Döttrarna hade en sjukdom men detta är inte orsaken bakom självmorden. Fadern hade det gott ställt i sitt yrkesliv, maskulint att han följde sitt syfte och hade kanske en stor kontrast vad gällde livet där hemma och ansiktet utåt mot omvärlden med sin framgångsrika roll och sitt livssyfte. Kontrastet var stort då han återvände hem, och därav kan man lägga Modern som ett frågetecken som kan vara den sista länken bakom morden. Där måste varit någonting som utlöst detta från hennes part.

Ifall de funnits döda i sängarna och fadern hängd i separat rum kan polisen ganska tydligt finna vem som dog först. Mest troligt att han gick sist. Vad som pågick i huset kan ha varit att modern, levandes i en skugga av maken med döttrar som (då kvinnans främsta livssyfte är att uppfostra barn och vara familjenära) inte hade mycket kvar i livet, haft depression och velat avsluta sitt egna liv. Varför hon väljer att avsluta döttrarnas kan då likt en del teorier här vara Munchausen By Proxy, eller förståelsen att hon inte vill se sina döttrar lida mer efter att hon begått självmord.

Mannen som ser sitt stora kontrast och då finner depression eller ångest över makans psykiska tillstånd, väljer att stanna hemma och lämna mindre tid till jobb och karriär och istället återvända till den mer "mörka delen" av hans liv. Detta sugs han snabbt in i och frun känner då att hoppet blir mindre. Varav barnamorden skett och även självmordet. Vetandes att maken då också kommer ta livet av sig, dock en verklighet man väljer att blunda för.

...fast det är bara min teori, vad fan vet jag, är inte detektiv.

Som jag tidigare påpekat är det fullständigt osannolikt att två till synes normala föräldrar skulle vara så sjuka att de vill mörda sina barn.

Efter uppgifterna om att pappan drabbats av psykisk ohälsa under hösten är grunderna i fallet klart.

* Pappan är en störd individ som väljer att mörda sin fru och sina två barn.

Sedan kan man diskutera på vilket sätt pappan var störd.
Senast redigerad av Mafia 2018-01-12 kl. 20:29.
Citera
Medlem
Enligt en lärare jag känner på en av döttrarnas skola (Bjärehovskolan) led hon av narkolepsi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in