2018-01-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Tack! Då fick man sina misstankar bekräftade.

En sjuk man som mördar sin familj för att han inte orkar leva. Ett svin helt enkelt!
Inget svin. En människa i djup depression som inte fått hjälp.
Citera
2018-01-12, 20:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Fått ett nytt PM från en nyreggad:

Vill man vara med sin familj så kan man inte prestera på jobbet...
Citera
2018-01-12, 20:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är relevant att prata om alla som synonym för den normala människan. I denna tråd finns det gott om folk som menar att det rör sig om normala människor. Jag anser att deras beteende visar att de eller åtminstone någon av dem hade någon störning. Annars hade de valt ett annat beslut.

Ok, det är jag som sagt säker på att det inte var, en normal familj alltså. I det PM som intermittentexplosivitet fått och nyligen postat finns underlag för det som jag tidigare skrev är min teori. Alltså ett allmänt dåligt mående hos mannen som till slut har ställt honom i ett läge där han inte såg någon väg ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inget svin. En människa i djup depression som inte fått hjälp.

Att bli hjälp kräver ett stort mått av att vilja och att kunna bli hjälpt.
Citera
2018-01-12, 20:03
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Fått ett nytt PM från en nyreggad:

Citat:
[...]berättade han att Oskar mått väldigt psykiskt dåligt under hösten, presterat sämre på jobbet och därför varit mer och mer ledig från jobbet, inte som Media säger att han ville vara mer med sina döttrar.[...] På deras jobb går också ryktet att det är han som dödat sin familj för att senare hängt sig. Allt är inte 100% bekräftat, förut om att Oskar mådde mycket psykiskt dåligt och var mycket sjukskriven.

Om det är sant att döttrarna liter av LB/AT och att mamman har obotlig cancer så är det ju i min värld självklart att han mått mycket dåligt.
Citera
2018-01-12, 20:04
Medlem
Citat:
Det är relevant att prata om alla som synonym för den normala människan. I denna tråd finns det gott om folk som menar att det rör sig om normala människor. Jag anser att deras beteende visar att de eller åtminstone någon av dem hade någon störning. Annars hade de valt ett annat beslut.

Tråden präglas av okunskap och somligas behov av att kokettera med långa utläggningar om diagnoser som inte rör psyket...människans psyke är och förblir så stigmatiserat.

Det är klart att bilden många får av folk med psykisk ohälsa är ett "vrak", en person med tovigt hår som bor i hyresrätt och uppbär bidrag. Med är det verkligen så jävla svårt att begripa att så inte ALLTID är fallet? Insjuknar man relativt sent i livet (i pykisk ohälsa), så har man ju hunnit med en karriär och intelligenta människor söker ofta yrken som lite extra utmanar hjärnan (Oskar), men det i sig är givetvis inte en garanti för att man ALDRIG blir psykiskt sjuk!
Citera
2018-01-12, 20:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vill man vara med sin familj så kan man inte prestera på jobbet...
Så är det, och han beskrevs som tidigare varande en högpresterande tjomme - då märks förändringar snabbt. Det kan kvitta om det var mamman, pappan eller båda i samförstånd som utförde morden - två barn berövades livet.
Citera
2018-01-12, 20:06
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:

Ja, ett av dem hade varit att se sina moderslösa sjuka döttrar tyna bort på en institution..?
Citera
2018-01-12, 20:07
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lydiasvensson
Ibland är det svårt att söka hjälp när 4 personer är inblandade. Ibland är sorgen och maktlösheten så stor att krafter bara försvinner och ibland har man så ont i själen och då återstår bara en sak. Nåt åt det hållet. Vila i frid.
Ont i själen? Man söker för faan hjälp! Man mördar inte sina barn och sin partner. Man sjukskriver sig och ordnar upp situationen. Eller man köper en enkel biljett till Bahamas och låter resten av familjen sköta sig själva.
Faan, har varit ledsen i flera dagar nu för de här barnen vars liv släcktes av en barnamördare.

Här är en artikel som säger allt, om att detta inte bör kallas vare sig familjetragedi, barmhärtighetsmord eller utvidgat självmord.
https://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/att-morda-ett-barn-ar-aldrig-barmhartigt/
När jag läser denna tråd mår jag illa av alla som ursäktar den mördande föräldern. Det visar att detta kommer att hända igen och igen och igen...
Citera
2018-01-12, 20:07
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Citat:
[...]berättade han att Oskar mått väldigt psykiskt dåligt under hösten, presterat sämre på jobbet och därför varit mer och mer ledig från jobbet, inte som Media säger att han ville vara mer med sina döttrar.[...] På deras jobb går också ryktet att det är han som dödat sin familj för att senare hängt sig. Allt är inte 100% bekräftat, förut om att Oskar mådde mycket psykiskt dåligt och var mycket sjukskriven.

Om det är sant att döttrarna liter av LB/AT och att mamman har obotlig cancer så är det ju i min värld självklart att han mått mycket dåligt.
Absolut, men om det stämmer (vilket jag tror), så visar det bara att situationen försvårades under hösten. Det fanns säkert flertalet orsaker därtill, men det kan förklara förloppet - att det inte bara small till som en blixt från klar himmel.
Citera
2018-01-12, 20:09
Medlem
Memmajemmas avatar
En otroligt tragisk händelse för alla inblandade. Det jag inte kan förstå är hur en förälder kan döda sina barn, oavsett hur dåligt man mår 😔

Men när utredningen är klar kommer vi nog få veta mer detaljer om vad som ledde till denna hemska tragedi. Just nu verkar det vara mycket spekulationer.
Citera
2018-01-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ont i själen? Man söker för faan hjälp! Man mördar inte sina barn och sin partner. Man sjukskriver sig och ordnar upp situationen. Eller man köper en enkel biljett till Bahamas och låter resten av familjen sköta sig själva.
Faan, har varit ledsen i flera dagar nu för de här barnen vars liv släcktes av en barnamördare.

Här är en artikel som säger allt, om att detta inte bör kallas vare sig familjetragedi, barmhärtighetsmord eller utvidgat självmord.
https://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/att-morda-ett-barn-ar-aldrig-barmhartigt/
När jag läser denna tråd mår jag illa av alla som ursäktar den mördande föräldern. Det visar att detta kommer att hända igen och igen och igen...
Att förstå är inte att ursäkta.
Citera
2018-01-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ok, det är jag som sagt säker på att det inte var, en normal familj alltså. I det PM som intermittentexplosivitet fått och nyligen postat finns underlag för det som jag tidigare skrev är min teori. Alltså ett allmänt dåligt mående hos mannen som till slut har ställt honom i ett läge där han inte såg någon väg ut.

Att bli hjälp kräver ett stort mått av att vilja och att kunna bli hjälpt.

Iofs vet mig veterlugt ingen (förutom hans ev. läkare) om han sökt hjälp. Uppenbart har både sköterska och kurator involverats med döttrarna, så skulle inte förvåna mig om pappan faktiskt sökt och fått hjälp och varit väldigt tyst om självmordstankar som resulterar i inläggning. En standardcoctail av SSRI kan mkt väl vara inblandad och det kan man i vissa fall försämras av initialt (självmordstankar ökar osv). Obs! Bara en reflektion och inget initiativ att debattera SSRi.
Senast redigerad av Florman 2018-01-12 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in