2018-01-12, 19:32
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns aldrig någonsin en situation där exakt alla skulle agera på samma sätt. I det enskilda fallet har den statistiska sannolikheten ingen betydelse. Det går inte att låsa sig vid sådant när man utreder udda händelser.

Nä men om man är frisk och normal mördar man inte sina barn.
Om man däremot är sjuk i huvudet kan det ju kännas fullt rimligt att mörda barnen när de blir sjuka, för att ”skona dem”.
Citera
2018-01-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Då kan jag informera dig om att alla som arbetar i skolan och känner till något barn som kan tänkas fara illa har skyldighet att göra en orosanmälan till socialtjänsten .anmälningsplikten kan inte delegeras.
Jag har också arbetat i skola och är väl förtrogen med vad som gäller.

orosanmälan har gjorts i vissa fall säkerligen, men när en drogpåverkad förälder fortsätter att vara delaktig i barnets liv då kan man ju undra vad myndigheternas arbete går ut på egentligen?

Nu blev det helt off topic men det jag vill komma fram till är att anhöriga förmodligen inte ens kunde tänka sig att detta skulle sluta såhär och vad är det dom ska anmäla egentligen? Fanns antagligen inga tecken på våld eller dylikt hos familjen, det var en familj som hade ett helvetes öde med sjukdomar. Tror inte att någon tänkte på annat.
Citera
2018-01-12, 19:37
Medlem
gubbroras avatar
Några reflektioner, såvitt jag förstår så skiljer man på hemundervisning och undervisning i hemmet.
i det förra fallet så ansvarar föräldrarna för undervisningen något som är svårt att få tillstånd till och som är extremt ovanligt (något hundratal elever i landet)i det senara fallet så ska skolan ansvara för att eleven bereds möjlighet att bedriva studier i enlighet med skollagen dvs skolan ansvarar för undervisningen dvs det som är aktuellt i detta fall.

Som jag förstått ska läkare vara inblandade i att konstatera att det är nödvändigt med undervisning i hemmet och att andra möjligheter är uttömda. Det är inte riktigt så enkelt som att rektor och någon förälder tar en fika och kommer överens. Har jag fattat rätt?

Valet av tidpunkt; Varför just den 8-9 januari. Jag kan tänka mig två grundläggande scenarion, antingen har det brunnit fullständigt hos "gärningspersonen" och att dådet är resultatet av stundens ingivelse, eller, så är det planerat av en eller flera personer. Om det är planerat, så har jag några funderingar den 9 började skolorna efter jullovet, spelar det någon roll. Pappans konferens skulle gå av stapeln. Den var den årliga "höjdpunkten" för honom spelar den någon roll för valet av tid.

Jag har lite svårt att se att pappan under hösten ska planera "sin" konferens och gå på julledighet fullt medveten om att han ska ta livet av sin familj och begå självmord innan konferensen. Han borde haft svårt att engagera sig i alla triviala frågor som kommer upp i planeringen.

Till sist, mammans cancer, vet vi att hon hade cancer, vet vi att hon var sjukskriven, vet vi att hon var döende?
Citera
2018-01-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du skriver att du fick höra av en arbetskollega ATT.... sen skriver du att det bara var en hypotes. Så - är det något med substans eller en spekulation?

Ber om ursäkt..
Citera
2018-01-12, 19:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Nä men om man är frisk och normal mördar man inte sina barn.
Om man däremot är sjuk i huvudet kan det ju kännas fullt rimligt att mörda barnen när de blir sjuka, för att ”skona dem”.

Vilket väl är exakt vad jag antyder.
Citera
2018-01-12, 19:49
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Fått ett nytt PM från en nyreggad:

Citat:
[...]berättade han att Oskar mått väldigt psykiskt dåligt under hösten, presterat sämre på jobbet och därför varit mer och mer ledig från jobbet, inte som Media säger att han ville vara mer med sina döttrar.[...] På deras jobb går också ryktet att det är han som dödat sin familj för att senare hängt sig. Allt är inte 100% bekräftat, förut om att Oskar mådde mycket psykiskt dåligt och var mycket sjukskriven.
Citera
2018-01-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Fått ett nytt PM från en nyreggad:
Tack. Verkar som om folk i hans närhet behöver få ur sig lite fakta. Tack!
Citera
2018-01-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Mycket möjligt! I vilket fall som helst tror jag inte flickorna ville dö. Barn håller i livet så länge de kan.

Jag tycker inte alls du skriver nonsens, din teori är någon av de mer rimliga.
Citera
2018-01-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns aldrig någonsin en situation där exakt alla skulle agera på samma sätt. I det enskilda fallet har den statistiska sannolikheten ingen betydelse. Det går inte att låsa sig vid sådant när man utreder udda händelser.

Det är relevant att prata om alla som synonym för den normala människan. I denna tråd finns det gott om folk som menar att det rör sig om normala människor. Jag anser att deras beteende visar att de eller åtminstone någon av dem hade någon störning. Annars hade de valt ett annat beslut.
Senast redigerad av Mafia 2018-01-12 kl. 19:57.
Citera
2018-01-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Fått ett nytt PM från en nyreggad
"
[...]berättade han att Oskar mått väldigt psykiskt dåligt under hösten, presterat sämre på jobbet och därför varit mer och mer ledig från jobbet, inte som Media säger att han ville vara mer med sina döttrar.[...] På deras jobb går också ryktet att det är han som dödat sin familj för att senare hängt sig. Allt är inte 100% bekräftat, förut om att Oskar mådde mycket psykiskt dåligt och var mycket sjukskriven."
:

Tack! Då fick man sina misstankar bekräftade.

En sjuk man som mördar sin familj för att han inte orkar leva. Ett svin helt enkelt!
Citera
2018-01-12, 19:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Att barn dör genom sjukdom är inte ovanligt. Bara i min bekantskapskrets finns 3 barn som gått bort pga av fruktansvärda sjukdomar. Vad jag vet av dessa föräldrar som jag känner, är att de aldrig gav upp hoppet utan stred på, för att barnen skulle få det så bra som möjligt den tid som var kvar, samtidigt som de hade ett hopp om att något skulle hända (medicinsk upptäckt eller dylikt) som skulle göra barnen friska igen.

Då var ändå dessa barn i slutet betydligt mer sjuka än barnen i denna Bjärred familj. Att de skulle kunna gå och handla och se normala ut i samhällets ögon fanns inte på kartan.

Du har nog rätt iofs. Jag är lite rådvill. Men folk är olika och förutsättningarna är olika. Beror det inte på den större familjesituationen också? Om exv OH skulle uppleva sig bli ensam kvar så kan han ju uppleva att beslutet är upp till honom?

Jag kan inte leva mig in mycket mer.

Jag kan inte heller se något annat mer realistiskt scenario som skulle verka rimligt. Eller, ja, men det skulle vara varianter på ungefär samma tema. Och sånt som kanske inte skulle komma fram ändå: pappan har någon oegentlighet långt ner i bagaget som han trodde var glömd, men som flutit upp, och eftersom alla i familjen ändå är döende och han kommer förlora jobbet är det lika bra att göra slut på saken meddetsamma. Han lär ju inte meddela det i avskedsbrevet.

Och lite annat sånt som redan luftats.

Sen har vi religiös eller kosmologisk övertygelse.

Frun får spel och förgiftar barnen, med flit eller av misstag.

Frun visar sig ha pumpat i ungarna ngn skit mannen ovetandes som kvaddat deras redan sköra liv.

Någon olyckshändelse inträffar i hemmet där mamman eller systern av ngn grad av misstag har ihjäl ena dottern eller en dotter har ihjäl mamman. Eller föräldrarnas underlåtenhet med renhållning elller kaos i hemmet leder till ngn förgiftningsdöd eller akut nöd pga deras redan svaga hälsa. Pappan tar livet av resten och sen sig själv.

Mamman berättar för flickorna att de kommer dö inom något eller några år under stort lidande och båda får spel och blir otröstliga. Pappan försöker prata med dem om hur de tillsammans borde tackla situationen...
Citera
2018-01-12, 20:00
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
OM..mamman var svårt cancersjuk kan hon ha smärtbehandlats med Fentanyl-plåster.
Dessa plåster sparas för att senare lämnas in på apotek, för att nämna ett ex.
Med ett flertal begagnade plåster på kroppen börjar det hända saker - man kan dö.
(en diffus tanke kring flickornas död)
Om alltså...
Mycket möjligt att just Fentanylplåster använts. Somnar in. I detta fall tror jag att allt bottnar i döttrarnas sjukdom, kanske i kombination med mammans och/eller pappans eventuella medlemsskap i scientologikyrkan.
En av alla skumma teorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in