Citat:
Ursprungligen postat av
Mafia
Att barn dör genom sjukdom är inte ovanligt. Bara i min bekantskapskrets finns 3 barn som gått bort pga av fruktansvärda sjukdomar. Vad jag vet av dessa föräldrar som jag känner, är att de aldrig gav upp hoppet utan stred på, för att barnen skulle få det så bra som möjligt den tid som var kvar, samtidigt som de hade ett hopp om att något skulle hända (medicinsk upptäckt eller dylikt) som skulle göra barnen friska igen.
Då var ändå dessa barn i slutet betydligt mer sjuka än barnen i denna Bjärred familj. Att de skulle kunna gå och handla och se normala ut i samhällets ögon fanns inte på kartan.
Du har nog rätt iofs. Jag är lite rådvill. Men folk är olika och förutsättningarna är olika. Beror det inte på den större familjesituationen också? Om exv OH skulle uppleva sig bli ensam kvar så kan han ju uppleva att beslutet är upp till honom?
Jag kan inte leva mig in mycket mer.
Jag kan inte heller se något annat mer realistiskt scenario som skulle verka rimligt. Eller, ja, men det skulle vara varianter på ungefär samma tema. Och sånt som kanske inte skulle komma fram ändå: pappan har någon oegentlighet långt ner i bagaget som han trodde var glömd, men som flutit upp, och eftersom alla i familjen ändå är döende och han kommer förlora jobbet är det lika bra att göra slut på saken meddetsamma. Han lär ju inte meddela det i avskedsbrevet.
Och lite annat sånt som redan luftats.
Sen har vi religiös eller kosmologisk övertygelse.
Frun får spel och förgiftar barnen, med flit eller av misstag.
Frun visar sig ha pumpat i ungarna ngn skit mannen ovetandes som kvaddat deras redan sköra liv.
Någon olyckshändelse inträffar i hemmet där mamman eller systern av ngn grad av misstag har ihjäl ena dottern eller en dotter har ihjäl mamman. Eller föräldrarnas underlåtenhet med renhållning elller kaos i hemmet leder till ngn förgiftningsdöd eller akut nöd pga deras redan svaga hälsa. Pappan tar livet av resten och sen sig själv.
Mamman berättar för flickorna att de kommer dö inom något eller några år under stort lidande och båda får spel och blir otröstliga. Pappan försöker prata med dem om hur de tillsammans borde tackla situationen...