Citat:
Ursprungligen postat av
aFvRenOndskA
Jo, men det är endast som sållningsprov. För att veta säkert kommer det ändå att krävas blod/urinprov, iaf i dem länder med en fungerande rättssäkerhet.
Sedan så är dessa sållningsprov inte helt pålitliga och dessutom har vi ingen lagstiftning anpassad till dessa prov, som man har då det gäller alkohol( LAU).
Å andra sidan så är ju även urinprov i ett inledande skede också att betrakta som just "sållningsprov"/screeningtest.
Om screeningen visar positivt så går man vidare med en noggrannare analys av urinprovet samt ett blodprov då endast ett urinprov inte är juridiskt skäl för en fällande dom när det kommer till drograttfylla.
Sen så är ju faktiskt salivtestet betydligt mer rättssäkert i det avseendet att det inte visar positivt lika lång tid efter drogintag som screening av urin gör, vilket är bra då man inte bör behandlas som en drograttfyllerist om man inte är har droger i blodet och är påverkad vid det aktuella tillfället.
Citat:
Det är endast lagen om ögonundersökning polisen har att förlita sig på, i det avseendet sållning, idag och det är ju inget prov man gör på folk slumpmässigt iaf .
Men man vill kunna det och jobbar för att få möjlighet att göra just slumpmässiga tester i trafiken, och då kommer detta salivtest att vara betydligt bättre ur allas synpunkt då det är ett mindre integritetskränkande alternativ till urinprov.
Det du säger om "sållning" har jag redan svarat på ovan.
Detta du tar upp här med ögonkontroll osv kallar jag för "fälttest" i stället för sållning.
Citat:
Men visst, det vore mumma med en möjlighet, juridisk såväl som praktisk, att göra sållningsprov beträffande droger, på samma sätt som man idag kan göra med alkohol. Det finns dock i dagsläget ingen riktigt bra teknik för det.
I trafiken håller jag med om att det skulle vara bra då jag inte anser att man bör köra påverkad och alla sätt att komma till rätta med det är av godo.
Med det sagt så är jag aningen orolig att detta med salivtest kommer att användas även i situationer utanför trafiken, pga sin enkelhet att utföra, då poliser kommer att börja testa fler människor på "rutin", och jag är av den uppfattningen att drogbruk inte skall vara straffbart då det är ett offerlöst "brott".
Men det är OT i denna tråd och diskussionen kan istället föras i någon av alla de trådar som finns att diskutera detta i.