2018-01-12, 17:13
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Kan tipsa om senaste podcasten från Macro Voices som diskuterar bomarknaden i Kanada och Australien. Tyvärr tog dom inte upp Sverige men ändå ganska intressant. Särskilt 30:55 om en bubblas psykologi. Intervjugästen förklarar här termen "giffen good", en vara i gränslandet mellan en konsumtionsvara och spekulationsobjekt. Tycker det passar klockrent på våra bostäder (fram tills nyligen). Hela debatten om huruvida vi köper för att bo eller för att spekulera känns då överflödig.

Hemsidan verkar överbelastad ibland. Podcasten även tillgänglig via appar som Player FM, Apple podcast o dyl.
https://www.macrovoices.com/

Kul med fler macrovoiceslyssnare! Ligger betydligt närmare min syn som varken är bubbelförnekare eller för den delen ”Sverige kommer gå under”-gänget som tycks vara de två stora grupperna här.

Vill också bara ge också ge ett stort tack till PresidentBahama för ditt stora bidrag till tråden. Fantastiskt att du tar dig tid och ger oss fakta bortom gissningar!
2018-01-12, 17:19
Medlem
Utbudet i Stockholms län på väg upp igen efter att ha legat nere under december. Tidigare rekord från december ifjol låg strax över 8000 om jag inte minns fel.

Bostäder till salu - Stockholms län

Till salu 7 439
2018-01-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
"Fler Sökalternativ" -> "Visa kommande försäljningar"

Har tidigare inte tagit med kommande försäljningar när jag bevakat utbudet. Bäst att jämföra äpplen med äpplen och päron med päron sas. Om du tar med kommande försäljningar; påpeka då det så statistiken blir rättvisande.
2018-01-12, 17:27
Avslutad
Manuellt härlett från booli.se, visade slutbud för tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
aug: 93,2
sep: 90,5
okt: 86,7
nov: 82,9
dec: 81,7
jan: 88,0 (objekt närmast under median 81,1)

Kungsholmen
aug: 93,0
sep: 87,8
okt: 86,5
nov: 84,1
dec: 81,0
jan: 80,8

Vasastan+Östermalm
aug: 103,5
sep: 100,7
okt: 94,4
nov: 93,1
dec: 91,1
jan: 86,5

Solna kommun
aug: 60,5
sep: 58,2
okt: 56,8
nov: 54,9
dec: 54,6
jan: 49,6

Nacka kommun
aug: 58,9
sep: 54,5
okt: 45,1
nov: 49,1
dec: 41,6
jan: 39,7

Uppsala kommun
aug: 38,1
sep: 37,9
okt: 37,4
nov: 34,5
dec: 34,8
jan: 32,4

Göteborgs kommun
aug: 52,9
sep: 51,9
okt: 51,9
nov: 49,9
dec: 47,2
jan: 44,0

Malmö kommun
aug: 27,5
sep: 26,9
okt: 26,6
nov: 24,2
dec: 24,8
jan: 27,3
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-12 kl. 17:32.
2018-01-12, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Har tidigare inte tagit med kommande försäljningar när jag bevakat utbudet. Bäst att jämföra äpplen med äpplen och päron med päron sas. Om du tar med kommande försäljningar; påpeka då det så statistiken blir rättvisande.
Jag tog själv över denna metod från andra här i tråden för 1-2 veckor sedan. Ställde samma fråga som BenitoPolymem.

I sak tror jag det är rätt. Vadå "kommande", det lär ju va till salu, men man vill se om köparen självmant lägger bud...eller vad kan det handla om...
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-12 kl. 17:31.
2018-01-12, 17:33
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Kul med fler macrovoiceslyssnare! Ligger betydligt närmare min syn som varken är bubbelförnekare eller för den delen ”Sverige kommer gå under”-gänget som tycks vara de två stora grupperna här.

Vill också bara ge också ge ett stort tack till PresidentBahama för ditt stora bidrag till tråden. Fantastiskt att du tar dig tid och ger oss fakta bortom gissningar!

Instämmer! En trådhjälte i ordets sanna bemärkelse. Hail to the chief!
2018-01-12, 17:34
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Utbudet i Stockholms län på väg upp igen efter att ha legat nere under december. Tidigare rekord från december ifjol låg strax över 8000 om jag inte minns fel.

Bostäder till salu - Stockholms län

Till salu 7 439

Såg en siffra på 8246 för Stockholms län (en siffra som inte inkluderade kommande försäljningar) innan lucia. Denna siffra lär vi nog passera, snarare förr än senare... utbudsrekord just nu i egna kommunen i norrort Sthlm iallafall.
2018-01-12, 17:43
Avslutad
"BOMARKNAD: UTBUDSFAKTORER NEGLIGERAS OFTA I ANALYSER - FORSKARE

STOCKHOLM (Direkt) Utbudsfaktorers förmåga att påverka bostadspriserna negligeras ofta i analyser av bostadsmarknaden, medan det överfokuseras på faktorer på efterfrågesidan såsom (låga) räntor och (hög) inflyttning till en stad.
...
Tendensen till så kallad återgång till medelvärdet för bostadspriser är stor generellt och har varit enastående som förklaringsfaktor för bostadspriserna i USA..... För varje dollar som bostadspriserna steg under den första perioden hade de sjunkit med 95 cent fem år senare, pekade Edward Glaeser på."

https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/BOMARKNAD-UTBUDSFAKTORER-NEGLIGERAS-OFTA-I-ANALYSER-FORSKARE-1013005493

=>
Vi får se hur det t ex går med Göteborgs BRs +100% prisuppgång mellan sommaren 2012 och sommaren 2017 (enligt Valueguard). Om de bara ser till att få igång byggandet också där, så kraschar det nog tillbaka hyfsat snabbt.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-12 kl. 17:53.
2018-01-12, 17:45
Medlem
Citat:
Jag tog själv över denna metod från andra här i tråden för 1-2 veckor sedan. Ställde samma fråga som BenitoPolymem.

I sak tror jag det är rätt. Vadå "kommande", det lär ju va till salu, men man vill se om köparen självmant lägger bud...eller vad kan det handla om...

Aha, minns att en av de stora mäklarna använde ett sånt koncept för att välja deras byrå när jag skulle sälja. Typ: "Vi har en stor databas av spekulanter som vi kan kontakta före lägenheten kommer ut på hemnet, lägenheten kommer då enbart frontas på vår EXKLUSIVA hemsida..." Förstod aldrig meningen med det, bortsett från tillfällen då marknaden är jättehet och det går att hitta köpare som vill hinna före andra spekulanter (en "desperat" spekulant hostar upp ett rejält bud som säljaren accepterar utan att ta det hela vägen på hemnet...). Tyckte bara det lät korkat att inte ha visning och låta budgivningen säga sitt. Chansen att hitta en miljardär som hostar upp en helt absurd jättesumma lär i det långa loppet inte överträffa effekten av många spekulanter och en het budgivning tänkte jag.

Nåt simpelt hustlande från "kreativa" mäklare helt enkelt. Kör på med kommande försäljningar som default, låter vettigt
2018-01-12, 17:57
Avslutad
Citat:
Aha, minns att en av de stora mäklarna använde ett sånt koncept för att välja deras byrå när jag skulle sälja. Typ: "Vi har en stor databas av spekulanter som vi kan kontakta före lägenheten kommer ut på hemnet, lägenheten kommer då enbart frontas på vår EXKLUSIVA hemsida..." Förstod aldrig meningen med det, bortsett från tillfällen då marknaden är jättehet och det går att hitta köpare som vill hinna före andra spekulanter (en "desperat" spekulant hostar upp ett rejält bud som säljaren accepterar utan att ta det hela vägen på hemnet...). Tyckte bara det lät korkat att inte ha visning och låta budgivningen säga sitt. Chansen att hitta en miljardär som hostar upp en helt absurd jättesumma lär i det långa loppet inte överträffa effekten av många spekulanter och en het budgivning tänkte jag.

Nåt simpelt hustlande från "kreativa" mäklare helt enkelt. Kör på med kommande försäljningar som default, låter vettigt
+175 objekt nu, under de två timmar och en kvart som gått sedan vi passerade 8000.

Man skulle kunna tro att folk kommit överens om att alla ska lägga ut sina objekt på fredagen. Denna typ av kollektivt beteende säger kanske något om svenskens kollektiva beteende också vad gäller bostadsköp. 20 årgångar svenskar har köpt bostad på 10 år. Kommande 10 år köper ingen. Även renoverandet av bostäder lyder nog under det kollektiva beteendet.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-12 kl. 18:02.
2018-01-12, 18:00
Medlem
sebno1s avatar
På "kommande" försäljningar finns även dom objekt som inte blev sålda tidigare (oftast från i höstas eller i somras) men som finns kvar på mäklarnas sidor, dessa tas bort helt som objekt på Hemnet men sedan kommer dom upp igen först som kommande för att sedan läggas upp som om dom aldrig har varit upplagda på Hemnet.

kan tänka mig att objektet inte sålt i November så säger mäklarna ungefär "December brukar vara svårsålt då det är julstök och sådär så vi väntar tills första veckan i Januari som är stora visningshelgen och där marknaden brukar komma igång igen", skillnaden nu är väl att en för stor del av alla lägenheter och hus som vart osålda i höstas.
2018-01-12, 18:15
Medlem
Booli:
"Registrering
För tillfället är registreringen till API:et stängd. Vi behöver vi se över våra rutiner och användarvillkor och återkommer med mer information när detta är klart."

Tror ni de kommer stänga av APIt mot Husmask?

Citat:
+175 objekt nu, under de två timmar och en kvart som gått sedan vi passerade 8000.

Man skulle kunna tro att folk kommit överens om att alla ska lägga ut sina objekt på fredagen. Denna typ av kollektivt beteende säger kanske något om svenskens kollektiva beteende också vad gäller bostadsköp. 20 årgångar svenskar har köpt bostad på 10 år. Kommande 10 år köper ingen. Även renoverandet av bostäder lyder nog under det kollektiva beteendet.
Är väl mäklarna som lägger ut på Hemnet? Går inte att annonsera där som privatperson.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in