Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det här påminner mig om en kamrat jag hade som ung. Hon var förmodligen inte sjuk alls (jag såg henne aldrig med minsta förkylning), men hennes far och familjens familjeläkare (som var faderns personliga bäste vän) hade intalat henne att hon led av en immunbristsjukdom, som gjorde att hon t.ex. inte fick åka kommunalt eller vistas i folksamlingar (som på fester). Eftersom hon inte fick åka kommunalt så måste hennes far skjutsa och hämta henne överallt, och han hade total kontroll över henne på det sättet. Han ville inte att hon skulle bli vuxen, ta sig ut i världen, träffa en kille o.s.v.. Han förstörde även vår vänskap; jag fick ett brev där hon sa upp vänskapen, och jag är ganska säker på att hennes far tvingat henne att skriva det.
Kan det vara något liknande här, undrar jag? Att flickorna, i alla fall den äldsta, kommit i puberteten, och föräldrarna hittat på det här med sjukdomen (en sjukdom som ligger i tiden nu med vaccinationsdebatten, då den kan vara en biverkning av vaccin), för att kunna hålla dem instängda och kontrollera dem? Hindra dem från att skaffa vänner och så småningom pojkvänner, och flytta hemifrån? Kanske ville föräldrarna att flickorna skulle vara barn alltid, och nu när de ändå började växa upp och föräldrarna insåg att de skulle förlora den kampen, så tyckte de att det var bättre att alla fyra dog tillsammans och kunde fortsätta att vara tillsammans, bara de fyra, på den andra sidan..?
Båda döttrarna "insjuknar" i så gott som exakt samma åldrar, 12 år, tror det skiljer 1 år i "insjuknande" där.
Jag tycker det säger en hel del. Vad vet jag däremot inte.
I tidigare inlägg finns spår på Internet från ena dottern:
"a girl has nothing to say"
Agnesisbored
"A girl with no name"
Lämnar en viss fadd smak i munnen med tanke på att barnen först isoleras från skolkamrater och tiden innan de dödas isolerar sig familjen alltmer.