2018-01-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sassenpassen
Ja det är fullständigt solklart att det handlar om någon med svår psykisk ohälsa.

Ja men är den orsakad av fysisk sjukdom?
Citera
2018-01-12, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Det är såvitt jag har förstått mord och självmord det handlar om. En reflexion och undran: Kommer alla begravas i en familjegrav eller begravs mördaren någon annanstans?

Jag har sett båda valen, ibland får gm och bo vila i samma grav, ibland får gm och bo varsin grav så långt ifrån varandra på kyrkogården det bara går att komma.
Anhöriga avgör.
Citera
2018-01-12, 12:55
Bannlyst
En anledning att man inte hittar så mycket om mamman kan ju vara att hon har
varit mycket sjuk, och helt enkelt varit nerbäddad i sin säng det senaste året eller längre.
Som vi alla vet så är det farsan som har råddat i det mesta med döttrarna, skolan mm och anledningen till det kan ju faktiskt vara att mamman var så fruktansvärt sjuk.
Dom har ju även haft en djup tragisk kris i familjen en längre tid.
Mamman har väll helt enkelt inte orkat visa sig i samhället, på jobbet eller i olika sociala medier.
Hon kanske har varit sjukskriven, och hon kanske inte gillar Facebook, precis som många andra
som väljer bort Facebook.
Detta är bara en teori som visar att svaret kanske är enklare än vi tror.
Men, vad vet jag.
Citera
2018-01-12, 12:56
Medlem
Jag tycker t.ex ni drar många märkliga slutsatser i denna tråden, jfrt andra trådar då det ältas varenada möjligt och omöjligt scenario med orsakssamband, orsakshypoteser, och händelsekronologi!

Spekulationer om vem som är GM:
Extern ännu icke gripen person: Bör uteslutas pga direkt uttalande av polisen.

Pappan: Brottsstatistiskt sannolikast. Men i dett fall finns inte några vittnesmål om ohälsa, märkligt beteende, personligt misslyckande eller dylikt. Ändå är nog flertalet inlägg någon form av spekulationer om hur O.H skulle ha "pressats" att genomföra ett våldsdåd mot sin familj.

Mamman: Brottsstatistiskt inte helt ovanligt vid dråp av egna barn. Återigen inga tydliga negativa vittnesmål. Inlägg av skvallerstatus anger att mamman lider av allvarlig sjukdom, vilket tas som grund för massor av spekulationer om henne som möjlig GM, eller hennes tillstånd som möjlig trigger av vansinne hos den dittills sunda pappan.

Barn som dödar sina föräldrar/familj: Lägre sannolikhet än tvärtom javisst, men långt ifrån okänt.
Rätt säkra uppgifter om långvarig somatisk eller psykisk ohälsa. En 14/15-åring som varit rätt avskild från skola o kompisar under flera år (hela puberteten) och med rätt trista (kanske rentav dödliga) framtidsutsikter.

Ändå ingen som ens nämner risken att en sjuk tonåring "utan liv", men med tillgång till åtm köksknivar skulle ha tiltat helt och lyckats tillfoga dödliga skador (kanske medan familjen sov).

Är detta ett tabu-scenario pga att familjen inte kan stämplas WT? Pga att familjen är svensk? Pga att barnen är flickor?

Och likaså spekulationer om tidpunkten. Har de t.ex legat knivskurna sedan julafton så är det nog inte många polismän som spelar oberörda av fyndet.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Finns inget som visar på att det inte fanns en sjukdom på flickorna. Skulle dessutom en av flickorna blivit mycket sämre sista tiden så är det väl självklart att pappan vill vara hemma mer med sina egna barn.
Kollegorna verkar känna *skar ganska väl, varför skulle de eller pappan själv ljuga om anledningen till att vara hemma. Om det vore så att pappan var tvingad till något av mamman skulle nog den som känner pappan kände sig pressad.
Tycker det är osmakligt att komma med dessa teorier när du inte har en aning.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan det vara något liknande här, undrar jag? Att flickorna, i alla fall den äldsta, kommit i puberteten, och föräldrarna hittat på det här med sjukdomen (en sjukdom som ligger i tiden nu med vaccinationsdebatten, då den kan vara en biverkning av vaccin), för att kunna hålla dem instängda och kontrollera dem? Hindra dem från att skaffa vänner och så småningom pojkvänner, och flytta hemifrån? Kanske ville föräldrarna att flickorna skulle vara barn alltid, och nu när de ändå började växa upp och föräldrarna insåg att de skulle förlora den kampen, så tyckte de att det var bättre att alla fyra dog tillsammans och kunde fortsätta att vara tillsammans, bara de fyra, på den andra sidan..?
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Teorierna är dina.
Det du skrev, att ett vittnesmål från en arbetskamrat sagt att pappan uppget att han ville vara ledig från arbetet för att vara hemma med barnen, motsäger absolut inte att någon annan ex hustrun fått honom att fatta detta beslut. Indirekt tvingat honom.

Jag har absolut ingen aning om vad som har hänt, men jag skulle inte framhålla tesen att pappan själv tog ledigt från jobben under hösten, som ett bevis på att han valde av helt fri vilja utan påverkan från hustrun. Det gjorde du:
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
Moa beskriver hur hon pratar med sig själv och diverse olika ting....

Kan de vara någon form av sinnessjukdom hos båda flickorna kanske ärftlig från mamman eller båda som drabbat dem och i förnekelse/skam letar de efter halmstrån och fastnar ME?
Citera
2018-01-12, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
Det sägs att det fanns en upprättad plan för att börja återföra dem till skolan och att skulle ske denna termin....

Det har jag missat.
Kan du hänvisa till någon källa?
Eller sas det på presskonferensen?
Citera
2018-01-12, 12:59
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nellis-AFB
Precis!

Tror att vi har nog med spekulationer om sjukdomar. Och vem som gjorde vad.
Det jag saknar I allt detta är tidsförlopp.
Hur länge hade de varit döda? Timmar eller dagar? Sista kontakten. När raderade pappan sin linkedin profil, facebook?
Pappan verkar ju ha haft aktiviteter och har lämnat ”spår” efter sig på nätet.

Däremot inte mycket om mamman.
Vad vet vi om mamman?
Hon verkar inte ha raderat vare sig fejjan eller linkedin. Hennes linkedin?
https://www.linkedin.com/in/hanna-brenton-278655b/
Hon verkar inte vara med i någon förening eller liknande vad jag, mha google, kan se.
Ngn annan som vet något?

När jag googlade hennes namn och bläddrat ett ex antal sidor då dök en sida om diabetes upp. När jag gick in och kollade så är det sida som med namn på människor som köpt armband osv de senaste åren . Någon form av tacksida.. bläddrade bland namnen länge men orkade inte mer... 😉 att man kommer till en sida om diabetes när man googlar henne behöver ju inte betyda något mer än att hon köpt ett armband.. men dom sagt, hittade inte hennes namn.. då KANSKE hon hade en mer betydande roll i föreningen... spekulationer såklart.. men skall forska vidare på den banan och se om det leder någon vart, och kanske en ytterligare sjukdom kan adderas till familjen... dessutom en dödlig sådan..
Citera
2018-01-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det har jag missat.
Hittar inte artikeln nu, men man hade ett klart mål och det var att så småningom integrera flickorna till skolan igen så sakteliga.
Citera
Medlem
MadameRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
När jag googlade hennes namn och bläddrat ett ex antal sidor då dök en sida om diabetes upp. När jag gick in och kollade så är det sida som med namn på människor som köpt armband osv de senaste åren . Någon form av tacksida.. bläddrade bland namnen länge men orkade inte mer... 😉 att man kommer till en sida om diabetes när man googlar henne behöver ju inte betyda något mer än att hon köpt ett armband.. men dom sagt, hittade inte hennes namn.. då KANSKE hon hade en mer betydande roll i föreningen... spekulationer såklart.. men skall forska vidare på den banan och se om det leder någon vart, och kanske en ytterligare sjukdom kan adderas till familjen... dessutom en dödlig sådan..

Ytterst ovanligt att barn med diabetes dör av det. Vården är jätteduktiga i ämnet och det finns mycket bra hjälpmedel.
Citera
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cecilians
APPLÅD! Här kära flashbackvänner tror jag vi har sanningen. Klockrent!
Folie ā deux, trois eller till och med alla fyra...
Ovanligt, men lika fullt möjligt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folie_ā_deux
Citera
2018-01-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det har jag missat.
Finns inget som redovisas att barnen skulle vara i skolan from. denna termin, 2016 fanns en plan för den äldre där målet var att hon skulle få mer undervisning i skolan, ett år senare gjordes en uppföljning på hur hemundervisningen fungerade.
Citera
2018-01-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
För att summera, så verkar spekulationerna i tråden landa i 2 huvudspår:

1. Flera av familjemedlemmarna var dödssjuka och handlingen var någon slags gemensamt Nangijala-avsked inför det oundvikliga.
2. Familjen hade utvecklat till en galen Fritzl-sekt (möjligen med inslag av framkallade eller inbillade sjukdomssympton) som spårade ur slutgiltigt.

Personligen tycker jag att en del talar för Fritzl-teorin. Mina 2 cent:

- Familjen hade enligt Expressen inte begärt något stöd från Försäkringskassan etc. Om större delen av familjen var döende, borde de väl varit tämligen uppsnurrade i vårdsystemet?
- Vad är oddsen att två syskon har samma dödliga diagnos? Det har lagts fram goda teorier om ärftliga/genetiska sjukdomar, enligt MSM handlar det dock om "trötthetssyndrom" som inte är ärftligt (eller dödligt).
- De uttalanden som gjorts från kommun och skola signalerar IMHO på ett subtilt sätt att man anat något väldigt galet i familjen, men inte gjort något åt det. Meningar som att man "försökt att hjälpa familjen under lång tid", "ofattbart tragiskt" och "familj i djup kris" tycker jag på ngt sätt indikerar skuld och medvetenhet om att man borde agerat mer kraftfullt.
- Flera i tråden har hänvisat till "källor" som pekar i olika riktningar. Det antyder att det cirkulerade en mängd ganska spretiga och delvis grundlösa rykten runt familjen, vilket känns symptomatiskt för en sluten och dysfunktionell familj.

Kommentarer?

Jag vet vad jag skrev i mitt första inlägg här och det efter att ha sett bild på pappan(jag reagerade som flera andra också reagerade).
Inlägget är raderat(någon hade svarat något OT på det)men stämmer överens med din "Fritzl".

Av någon anledning tycks det ha varit av stor vikt för familjen hålla sig för sig själv(något som senaste tiden hade eskalerat).
Och det lyckades de med genom att båda barnens skolor tillät en hemundervisning som var mycket omfattande och som ser ut att inte ha haft någon som helst förankring i några medicinska underlag.
För hade det det så hade det redan kommit ut, då hade också skolan varit tyst om "barnens medicinska tillstånd".

Det är viktigt att det får komma fram vad som gått snett här, för det här hade utan tvekan kunnat undvikas.
Citera
2018-01-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Absolut. Men min fantasi räcker inte till riktigt. Hela det här ärendet är ruggigt.

Citat:
Ursprungligen postat av erper
Hur blir det med huset? Kommer det säljas? Kan väl inte vara lätt att sälja isåfall.

Klart det kommer säljas, några bekanta köpte ett hus för snart 20 år sedan där pappan skjutit frun och sina 2 tonårsbarn. Spekulerades om att det skulle bli svårsålt men slutade med budgivning och blev bland dom dyrare husen som sålt i byn, detta trots att det syntes där haglen gått in i mattorna i hallen och i dotterns rum då inte dessa mattor bytts.

Detta hus var väl nylig värderat? Får hålla ögonen öppna vad det blir sålt för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in