2018-01-12, 12:37
Medlem
Jag har följt denna tråden och allt som skrivits. Känner mig nästan besatt av att få reda på vad som hänt inom de fyra väggarna. Men jag håller med om att något är konstigt. Speciellt med mamman. Mycket info om pappan, men nästan inget om mamman. Inte ens en bild.( Eller har jag råkat missa det?!) Tycker det mestadels är bra & kloka eftertankar som dyker upp. Otroligt vad duktiga många är på att hitta info! Jag har själv barn i samma ålder - så detta har verkligen berört mig. Helt klart är det nog att de som vet något även läser denna tråd - och makalöst att vi inte vet mer. Att ingen har yppat något. Frågan är vilket som är bäst - ge info & få slut på spekulationerna eller vara tyst med tanke på omständigheterna.
Citera
2018-01-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Kunde du tänka dig att blod och blåmärken kan komma av injektionsspruta?
Jag kan tänka mig det.
Absolut. Men min fantasi räcker inte till riktigt. Hela det här ärendet är ruggigt.
Citera
2018-01-12, 12:40
Medlem
lakritcs avatar
Hur vanligt är det att idag säga gärningspersonen istället för gärningsmannen? Antar att det förekommer oftare än för några år sedan mtp det ökade fokus genus fått.

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E49e6/sa-ska-polisen-losa-gatan-med-dodsfallen-i-bjarred

Detta borde utesluta att någon form av avskedsbrev/förklaring hittats. Då kanske det inte var ett gemensamt beslut från båda föräldrarna som vissa spekulerar.
Att något meddelande inte fanns bland fynden verkar troligt när (underförstått om) motivet är oklart. Ett gemensamt beslut är oftast planerat och då bör man rimligen lämna efter sig någon information till de närmast anhöriga.
Senast redigerad av lakritc 2018-01-12 kl. 13:04.
Citera
2018-01-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Absolut. Men min fantasi räcker inte till riktigt. Hela det här ärendet är ruggigt.
Om man tänker det mest sannolika först, så behöver man inte så mycket fantasi.
Det blir tydligt i denna tråd, som är en av de obehagligaste jag kan tänka mig. Sällan har jag sett så mycket illvillig spekulation ...
Citera
2018-01-12, 12:43
Medlem
TilleyHats avatar
Det är såvitt jag har förstått mord och självmord det handlar om. En reflexion och undran: Kommer alla begravas i en familjegrav eller begravs mördaren någon annanstans?
Citera
2018-01-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Kan du inte istället förklara varför så många intresserar sig av just detta fallet?

Rekorderlig högpresterande människor som är inblandade, en alltmer krympande skara av Sveriges framtid
Som omväxling slippa befatta oss med kaosbabbar som i merparten av fallen nuförtiden
Citera
2018-01-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Hur vanligt är det att idag att säga gärningspersonen istället för gärningsmannen? Antar att det förekommer oftare än för några år sedan mtp det ökade fokus genus fått.

Att något meddelande inte fanns bland fynden verkar troligt när motivet är oklart. Ett gemensamt beslut är oftast planerat och då bör man rimligen lämna efter sig någon information till de närmast anhöriga.

Så vitt jag förstår så börjar polisen få klart för sig vad som de facto hänt. Men man vägrar släppa minsta info. Så det är inte alls säkert att "motivet är oklart" som du skriver ovan:

Polisen arbetar efter en tydlig tes om hur det gick till när två unga flickor och båda deras föräldrar dog i villan i Bjärred. Men exakt hur den ser ut hålls hemligt.

– Vi är benhårda. Vi bekräftar ingenting, säger Ewa-Gun Westford vid Skånepolisen.
Citera
2018-01-12, 12:48
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det sas på presskonferensen.
Och inte ett sagt, eller skrivet, ord, inte ännu, om att flickorna skulle tillbaka till skolan. Och den yngsta hade börjat få sin hemundervisning så sent som i höstas, den äldre hade haft det i 2 års tid.
Sas också att i måndags hade det varit studiedag.
Jag utgår alltså från att det var hemundervisningen som skulle fortsätta "i veckan".
Det sägs att det fanns en upprättad plan för att börja återföra dem till skolan och att skulle ske denna termin....
Citera
2018-01-12, 12:48
Medlem
Nellis-AFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villvetaaa
Jag har följt denna tråden och allt som skrivits. Känner mig nästan besatt av att få reda på vad som hänt inom de fyra väggarna. Men jag håller med om att något är konstigt. Speciellt med mamman. Mycket info om pappan, men nästan inget om mamman. Inte ens en bild.( Eller har jag råkat missa det?!) Tycker det mestadels är bra & kloka eftertankar som dyker upp. Otroligt vad duktiga många är på att hitta info! Jag har själv barn i samma ålder - så detta har verkligen berört mig. Helt klart är det nog att de som vet något även läser denna tråd - och makalöst att vi inte vet mer. Att ingen har yppat något. Frågan är vilket som är bäst - ge info & få slut på spekulationerna eller vara tyst med tanke på omständigheterna.

Precis!

Tror att vi har nog med spekulationer om sjukdomar. Och vem som gjorde vad.
Det jag saknar I allt detta är tidsförlopp.
Hur länge hade de varit döda? Timmar eller dagar? Sista kontakten. När raderade pappan sin linkedin profil, facebook?
Pappan verkar ju ha haft aktiviteter och har lämnat ”spår” efter sig på nätet.

Däremot inte mycket om mamman.
Vad vet vi om mamman?
Hon verkar inte ha raderat vare sig fejjan eller linkedin. Hennes linkedin?
https://www.linkedin.com/in/hanna-brenton-278655b/
Hon verkar inte vara med i någon förening eller liknande vad jag, mha google, kan se.
Ngn annan som vet något?
Citera
2018-01-12, 12:49
Medlem
Sassenpassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vet inte vem som gjort vad, men så mycket är jag säker på att det är svår psykisk ohälsa inblandad.

Ja det är fullständigt solklart att det handlar om någon med svår psykisk ohälsa.
Citera
2018-01-12, 12:49
Medlem
För att summera, så verkar spekulationerna i tråden landa i 2 huvudspår:

1. Flera av familjemedlemmarna var dödssjuka och handlingen var någon slags gemensamt Nangijala-avsked inför det oundvikliga.
2. Familjen hade utvecklat till en galen Fritzl-sekt (möjligen med inslag av framkallade eller inbillade sjukdomssympton) som spårade ur slutgiltigt.

Personligen tycker jag att en del talar för Fritzl-teorin. Mina 2 cent:

- Familjen hade enligt Expressen inte begärt något stöd från Försäkringskassan etc. Om större delen av familjen var döende, borde de väl varit tämligen uppsnurrade i vårdsystemet?
- Vad är oddsen att två syskon har samma dödliga diagnos? Det har lagts fram goda teorier om ärftliga/genetiska sjukdomar, enligt MSM handlar det dock om "trötthetssyndrom" som inte är ärftligt (eller dödligt).
- De uttalanden som gjorts från kommun och skola signalerar IMHO på ett subtilt sätt att man anat något väldigt galet i familjen, men inte gjort något åt det. Meningar som att man "försökt att hjälpa familjen under lång tid", "ofattbart tragiskt" och "familj i djup kris" tycker jag på ngt sätt indikerar skuld och medvetenhet om att man borde agerat mer kraftfullt.
- Flera i tråden har hänvisat till "källor" som pekar i olika riktningar. Det antyder att det cirkulerade en mängd ganska spretiga och delvis grundlösa rykten runt familjen, vilket känns symptomatiskt för en sluten och dysfunktionell familj.

Kommentarer?
Citera
2018-01-12, 12:50
Medlem
Den äldre av döttrarna hade i alla fall Snap. Så man hoppas ju att det fanns någon kontakt med omvärlden för barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in