2018-01-12, 12:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Kom med i matchen själv. Mord är ett uppsåtligt dödande av en annan människa. Hur man tar denna människa av daga, om det är med våld, eller inte, är en annan fråga. Mördar man med yttre påverkar, är din definition korrekt, mord = våld. Men i min värld är det inget våld inblandat om man skulle mörda någon med gift/gas, där offret aldrig lider fysiskt eller psykiskt. Nu vet jag inte om det finns sådana gaser eller gift, men det borde inte vara så svårt att utsätta personen för detta, utan att personen är medveten om vad som händer.

Om offret får magont av giftet och vaknar på natten före dödens inträde, vilken kategori räknar du det till då?

Och hur ska man veta om liken haft magont eller inte?

Det finns ju yttre våld – vad skulle det skilja sig ifrån, om inte endast våld? Inre våld?

Låt vara att vi uppfattar en distinktion mellan yttre våld och avsaknad av sådant våld, men det betyder ju inte att personen inte mördats. Det kan ju visa sig att personen kvävts med en plastpåse utan att det lämnat synliga spår.

Det är väl ändå inte så svårt att begripa att man begår våld mot en person om man tar vederbörande av daga.

Vad är psykiskt våld och verbalt våld om inte giftmord är våld?

Vårt barn har med våld tagits ifrån oss. Nä, hon giftmördades.

Hur ser du på den industriella gasningen av judar under kriget? Nä, det var inte våld, det var ingen som rörde dem just medan de dog.

Du tycker inte det blir fånigt?

Och om du accepterar det: Vad är den logiska och begreppsliga skillnaden mellan att fösa in människor i en kammare och gasa dem när de trodde de skulle duscha och att lura i någon flugsvamp när de tror det är champinjoner?

Våldet ligger i en människas avsiktliga misshandel och/eller dödande av en annan, inte i formen eller redskapet.

Det ligger sannolikt i saken att det är en målsägande som menar att våld ägt rum.

Är inte våldtäkt på nätet våld?

Om en sten trillar ner från ett berg och dödar dig, är det våld? Om du blir sparkad av en häst?

Staten har våldsmonopol – betyder det att giftmord, kvävning och gasning är undantagna, och kanske fria att utöva?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-12 kl. 12:20.
Citera
2018-01-12, 12:13
Medlem
Det känns som att det är så många som vet mycket, skola, journalister, poliser, grannar, kollegor etc att vi kan nog vara lugna att det kommer att klarna så småningom.

Blir säkert en dokumentär av detta tillslut.
Citera
2018-01-12, 12:13
Medlem
Vet man ännu varför detta skedde?
Citera
2018-01-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marito84
Vet man ännu varför detta skedde?
Nej, och polisen kommer inte släppa till media om varför på mycket länge. Så vitt jag vet så är undersökningar, förhör etc i full gång.
Citera
2018-01-12, 12:17
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, visst är det, men ponera att han väntade något dygn...?

Det finner jag osannolikt.
Citera
2018-01-12, 12:17
Medlem
- Jag har suttit med familjen i många möten, det här kunde jag inte förutspå, säger rektor Margareta Strand Karlsson till TT.
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/rektor-det-här-kunde-jag-inte-förutspå-1.5030649

Varför tycker hon i efterhand att hon borde ha kunnat det? Är det för att hon samtidigt också säger att det handlar om en familj i sedan flera år tillbaka "djup kris"?
Och varför så många möten? Och dessa möten har oftast bara pappan varit med på.
Sällan och aldrig mamman, och som någon annan reagerade på, barnen har aldrig fått närvara, de var ju ändå 11 och 14 år gamla.

Familjen hade behov av att mörka något(mammans psykiska tillstånd) och båda skolorna var behjälpliga med den saken.
Skolorna borde ha gjort en orosanmälan.
De här morden hade kunnat undvikas, något kan jag inte se i allt detta.
Citera
2018-01-12, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, visst är det, men ponera att han väntade något dygn...?
Tvättade och bäddade ned familjen i sängarna så att de låg fridfullt, kanske skrev förklarande brev till anhöriga.
Citera
2018-01-12, 12:21
Medlem
jackflashs avatar
Så om jag förstått det hela rätt. Det handlar om utvidgat självmord. Döttrarna har hemskolats pga okänd sjukdom.

Varför är det sån jävla uppståndelse? Känns som ett helt ointressant fall imo.
Citera
2018-01-12, 12:22
Medlem
Pletheneiss avatar
Tänk om pappan ville ha barnen hemma, han ville ha dem hemma så ofta som möjligt (sexuell relation med döttrarna?). Som universitetslärare närvarar du inte på ditt jobb 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Istället arbetar du väldigt mycket hemifrån. Med all hans tid hemma, kunde han nu spendera mer tid med flickorna som också spenderade mestadels tid hemma (pga hemundervisning).

Enligt bekräftade uppgifter från "säkra källor på FB" och från nyhetstidningar så verkar det som båda flickorna blev hemundervisade efter 10-13 års åldern.. när de börjar närma sig puberteten.

Är det en slump att båda flickorna blir hemundervisade runt den åldern? Pappan kanske ville ha båda döttrarna tillgängliga i hemmet, så att han kunde utföra sexuella handlingar mot dem. Pappan arbeta aktivt med att isolera döttrarna, hela familjen, för att kunna utföra sina sexuella handlingar "ostört", utan rädslan av att döttrarna skulle "skvallra till skolan eller klasskamrater", enligt nyhetstidningar så närvarade döttrarna aldrig på skolans möte, enbart pappan närvarade. Pappan ville ha kontroll på situationen, han ville INTE ha med döttrarna som kanske hade gett tecken på att något inte stämmer.

Pappan skapade med andra ord ett väldigt tryggt system för att kunna bedriva sina perversa handlingar.

Vad gjorde mamman? Hon blev antagligen paralyserad, eller så var hon ovetandes. Jag tror att hon på något sätt fick reda på hans perversioner. Hon kanske såg hans intima videoinspelade filmer på döttrarna, eller att han hade barnporr?

En konfrontation uppstod mellan pappan och mamman sent på kvällen. Mamman valde avsiktligt att konfrontera pappan när barnen sov, för att inte väcka oro hos dem.

Mamman hotade pappan med skilsmässa, eller ännu värre, polisanmälan. När kvinnan väl lägger sig, inser pappan att han är körd. Han väljer därför att mörda kvinnan, antingen när hon sover, eller när hon är vaken. Han gör det tillräckligt diskret för att inte väcka barnen.

När han väl går in i barnens sovrum så mördar han dessa. Om de sover under hela processen eller vaknar till när pappan försöker mörda dem låter jag vara osagt.

Detta är i alla fall min teori.

Pappans isolering av hela familjen (man hittar ju inte ett skvatt om dem på nätet), barnens mystiska hemmaundervisning p.g.a. "kronisk trötthet".. BÅDA döttrarna lider tydligen av detta, och BÅDA döttrarna hamnar i hemundervisning vid samma åldersspann (10-13 år). Pappan stannar ofta hemma med döttrarna. För att förstå pappans mycket märkliga förhållande till döttrarna så tipsar jag om att läsa hans "moms-berättelse", den ger ett mycket udda intryck.

Att pappor förtar sig sexuellt på sina döttrar sker, och i de allra flesta fall har pappans taktik varit att isolera HELA familjen, speciellt offren (i det här fallet döttrarna).
Senast redigerad av Pletheneis 2018-01-12 kl. 12:25.
Citera
2018-01-12, 12:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
[/b]

Enligt mig ett medvetet val.

Men går det att utläsa ur artikeln huruvida den "personen" dödat alla 3 eller dödat 2 sedan sig själv och den fjärde också dödat sig själv?
För jag tror det gick till så, att mamman dödat barnen, sedan sig själv, sedan när pappan upptäckt vad som hänt också han dödat sig själv.
Vad går att utläsa ur artikeln?
Kopierar den från Picasso2:
Ur Sydsvenskan idag:

Sociala medier och forum svämmar över av mordteorier. Polisen arbetar efter en tydlig tes om hur det gick till när två unga flickor och båda deras föräldrar dog i villan i Bjärred. Men exakt hur den ser ut hålls hemligt.

– Vi är benhårda. Vi bekräftar ingenting, säger Ewa-Gun Westford vid Skånepolisen.
Fallet utreds i alla fall som misstänkt mord, och polisen "söker inga gärningsmän utifrån". Med andra ord; gärningspersonen är en av de döda och tog alltså sitt eget liv.
Vi är inte klara över händelseförloppet, det är det ärligaste svar jag kan ge dig, säger Ewa-Gun Westford.
Polisens tystlåtenhet förklaras dels av största möjliga hänsyn till anhöriga – det finns ett tiotal nära släktingar till familjen – dels av omsorg om utredningen.
– Vi har inte svaren om hur det har gått till. Och vi måste ha det fullständiga svaret, säger Ewa-Gun Westford.
Att undvika att möjliga vittnen färgas av den omfattande ryktesspridningen är i princip omöjligt, men polisen vill inte bidra till det.

Och eftersom de ännu inte är på det klara med "händelseförloppet" så blir jag bara mer övertygad om min teori. För hade 1 dödat 3 sedan sig själv hade händelseförloppet sett tydligt ut.
Det gör det inte nu, för 2 är dödade, 1 är självmördad i anslutning till de morden, sedan är 1 till också självmördad men då i anslutning till de övriga 3.

Polisen ljuger med all säkerhet, det är viktigt att ta med i beräkningen. Det vet mycket väl vad de tror har inträffat. Det är bara deras inställning numera att desinformera allmänheten så mycket de kan. Därmed bidrar de definitivt till ryktesspridningen, i högsta grad.

Så man kan inte dra några stora växlar på uttalandet och läsa ut vad som inträffat.
Citera
2018-01-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Så om jag förstått det hela rätt. Det handlar om utvidgat självmord. Döttrarna har hemskolats pga okänd sjukdom.

Varför är det sån jävla uppståndelse? Känns som ett helt ointressant fall imo.
I tråden är det folk som är intresserade av fallet. Är du inte intresserad av fallet, så begriper jag inte ens varför du skriver här.
Citera
2018-01-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vissa i tråden har ett uppenbart behov att addera ofantliga mängder tragiska variabler, så ofantliga att det verkar fullständigt osannolikt att en familj öht skulle råka ut för det, kanske för att försäkra sig själva att det knappast lär hända en själv.

Har dock läst en del fall som liknar detta och där tycks den bistra och "simpla" förklaringen vara depression som slår över i utvidgat självmord. Sen kan man som hobbypsykolog förstås alltid hitta sociala omständigheter bakom depressionen, men psykiater nuförtiden anser väl sällan saker som dålig uppväxt och tungt privatliv vara allenarådande förklaringar till psykisk ohälsa?

Jag håller inte med dig. Jag läser då och då om familjer där den ena tragiken avlöser en annan. Även om detta inte sker var och varannan familj så finns där dem som helt enkelt bara har oddsen imot sig. Och just denna familj var kanske en av dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in