Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Förundersökningen är nedlagd för att inga utredningsåtgärder är möjliga i dagsläget.
Du misstar dig på kronoligin och orsaksverkansambandet. Inga utredningsåtgärder är möjliga i dagsläget för att förundersökningen är nedlagd. Varför påstår du omvändningen?
Citat:
I den sekund han grips av brittisk polis är det fullt möjligt att ta upp förundersökningen igen och det har åklagaren tydligt förklarat. Misstanke om brott finns fortfarande, inget är ändrat därvidlag, det är bara inte möjligt/lagligt att driva förundersökning längre och därmed faller även beslut om häktning och internationell efterlysning.
Om Marianne tar upp förundersökningen igen i den sekund Assange grips av brittisk polis kan hon säkert fortsätta låtsas att hon har grund för det. Ingen kan ju kolla om det verkligen är så. Hon kan förmodligen ta upp förundersökningen igen utan att behöva lägga fram bevis för att hon har grund för det. Men hur länge håller bluffen hennes? Vilka risker att avslöjas är hon beredd att ta?
Citat:
Vi kan nog utgå ifrån att om JA grips innan preskription av misstänkt våldtäkt så kommer de att vara så hjälpsamma det bara går för att förhindra att herrskapet rymmer igen innan han kan föras till Sverige. En ny häktning/EAW/efterlysning kommer att snabbutfärdas och britterna kommer att vara extremt hjälpsamma att bistå med detta. Vi kan nog utgå ifrån att de kan hålla honom för borgensbrottet tillräckligt länge då det är internationellt känt att han är EXTREMT flyktbenägen.
Britterna kommer nog att vara noga med formaliteterna. Skickar Marianne en korrekt utlämningsbegäran (LOL) kommer de naturligtvis att hantera den på sedvanligt sätt, men de kommer inte att vara lättlurade. Det kan mycket väl sluta med ett torrt beslut då de meddelar att de inte tänker bifalla hennes begäran följt av en motivering. Förhoppningsvis kommer de att kräva att ett beslut om rättegång tagits, och då menar jag inte bara Mariannes beslut att åtala utan att en svensk domstol prövat och godkänt Mariannes begäran om rättegång.
Förra gången tog överklagandeproceduren ett och ett halvt år. Jag tror inte att Mariannes fall har stärkts sedan dess, så det borde ta minst lika lång tid den här gången med.
Marianne fick sina sju år att leka åklagare i Assangefallet. Jag tror inte att någon vill se henne ta upp det igen, och jag tror inte heller att någon kommer att vara välvilligt inställd mot henne. Hon har haft sitt roliga. Vi glömde till och med att gratulera henne på 65-årsdagen för en dryg vecka sedan! Där ser du, hon är helt passé.
Men själva preskriptionstiden är intressat. Tydligen behövs bara ett åtalsbeslut för att förlänga den. Marianne kan alltså besluta att åtala dagen innan preskriptionen går ut, och då förlängs den med väldigt många år, utan att någon domstol prövat och godkänt att fallet tas till rättegång. Kan det stämma? Så varför åtalade inte Marianne istället för att lägga ner?