2018-01-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Eller så känner hon även till att mamman hade cancer.

Hemundervisning i flera årskurser på grund av mammans cancer, tror jag inte alls på. Snarare bättre att barnen i en sådan situation har kompisar och annat och tänka på än att sitta hemma.
Citera
2018-01-11, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Med allt som framkommit så är detta det enda obekräftade jag tror på.
Vilket för mig innebär att mamman dödade barnen och sedan sig själv, pappan kommer hem och upptäcker vad som hänt och tar därför sitt liv.

Den ligger nära hos mej också !
Alt. Att mor o far var överens.
Men där någon stans är jag.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tycker inte något konkret talar för vare sig det ena eller andra, men rent statistiskt så är ju det mest troliga att det är mannen som ligger bakom. Allt annat är väldigt mycket mindre sannolikt, rent statistiskt alltså. Förstås kan det framkomma omständigheter som gör att det finns anledning att snarare misstänka modern, men än så länge har dessa omständigheter lyst med sin frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Där har du faktiskt fel, du brukar ju annars vara duktig på sådant. Statistiskt sätt så skiljer sig just mord på egna barn från andra slags mord. Det är lika vanligt att en mamma dödar sitt barn som att en pappa gör det. Däremot är det givetvis statistiskt vanligare att en man mördar sin fru än tvärt om.

Ja, och jag hävdar faktiskt att jag inte har fel den här gången heller.

Enligt artikel i Läkartidningen från 2007 är män dominerande som gärningsmän när offren är lite äldre barn.

Citat:
I Sverige var gärningsmannen nästan uteslutande en av barnets föräldrar (88 procent) eller i något fall båda. Ju yngre barnen var, desto vanligare var det att modern var förövaren, men vid mord på barn i åldrarna 7–14 var förövaren i 85 procent av fallen en man. Brottsplatsen var vanligen hemmiljön, och det dödliga våldet mot barnen skedde vanligtvis utan vapen. Medan mord på förskolebarn och yngre skolbarn nästan uteslutande sker i hemmiljön, sker en mindre del av morden på tonåringarna även utanför hemmen. Strypning eller kvävning dominerade, men även dränkning och förgiftning förekom.

Vidare:

Citat:
Den vanligaste risksituationen för förskole- och skolbarn att mördas i Sverige utgörs av de utvidgade självmorden, som nästan enbart utförs av män.

http://ww2.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=6232

(Fetmarkering av Troian.)

Studien bygger på de 65 barn som i Sverige under 1990-talet bragdes om livet.

En annan studie där man undersökt föräldrar som under 1965-2009 dödar sitt barn så är förövaren i 54,3 procent av fallen en man. Men som sagt, ju yngre barnet är, desto större sannolikhet att GM är modern.

http://ki.se/forskning/vem-dodar-sitt-eget-barn

Mikael Rying ger samma bild:

Citat:
I Sverige är risken störst för de minsta

I Sverige är den enskilt största ålderskategorin barn under ett år. Flera av barnen var nyfödda och dödades i samband med eller strax efter förlossningen. Ju yngre barnet var, desto vanligare var det att modern var gärningsman. När off ren var yngre än 7 år, var gärningsmannen i knappt hälften av fallen en kvinna. När offren var mellan 7 och 14 år däremot, var endast 15 procent av gärningsmännen kvinnor.

https://www.scb.se/Grupp/Valfard/_Dokument/BE0801_2003K0%E2%80%A6TI_10_A05ST0304.pdf

Så, tar vi den kända omständigheten om barnens ålder och moderns död i beaktande skulle jag hävda att GM rent statistiskt mest sannolikt är fadern. Väldigt mycket mer sannolikt än att modern dödat sina barn och barnens pappa, varefter hon ska ha tagit livet av sig.

Om man dessutom tar faderns död i beaktande så vore det nog nästan unikt om kvinnan är ensam gärningsman. Har aldrig hört talas om att en moder dödat sina barn, sin man/barnens pappa, och därefter sig själv. Men jag tycker nog man ska vara öppen för att de båda föräldrarna kan ha gjort det i samförstånd.
Citera
Medlem
Citat:
Vilket för mig innebär att mamman dödade barnen och sedan sig själv, pappan kommer hem och upptäcker vad som hänt och tar därför sitt liv.

Om mamman var psykiskt sjuk (spekulation får din sida) kan för all del barnen bli utmattade av det. Nu har ju pappan och mamman sett till att yngsta dottern måste vara hemma... för att de misstänkte att hon fått samma sjuka som sin syster. Båda föräldrarna kanske led av M proxy. Sjukliggjorde barnen. Allt är möjligt, med tanke på utgången. Ingen överlevde, alla utomstående dansade efter pappans instruktioner.
Citera
2018-01-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför krävde inte skolan att båda föräldrarna var med vid mötet inklusive barnen? Skolgången hemma beslutades i samråd med pappan. Varken barnet självt eller mamman var med. Nb.
Om man nu utgår från att båda barnen var allvarligt sjuka så förstår jag inte varför man från skolans sida skulle ha krävt att någon från familjn var med på mötet. Intyg och en skriftlig ansökan borde ha räckt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Känner du honom+
inte jag heller. Men han kanske var er äkta och genuin person- men som var mycket skörare och svagare än vad han visade upp för andra.
NEj jag försvarar inte honom om det nu är han som bidragit till att utplåna sin familj-
men det behöver faktiskt inte vara en kallhamrad psykopat som gjort detta.
UTan tvärtom- en mycket känslig och snäll mänska kan få psykbryt.
(Den här pappan är nog inte som Dalby-pappan.)
MEn vi vet inte heller vem som orsakat dödsfallen-i Bjärred.

Nej jag känner honom liks lite som alla andra här inne. Men barnens symptom av det som kommit fram borde genererat en spark i arslet på föräldrarna. Att skolan släppt igenom detta är en stor jävla skam. Men det kommer väl att visa sig.
Citera
Medlem
MaBarkers avatar
Ser inte fadern ut som om han led av Alopeci, det betraktas ju som en autoimun sjukdom och är i viss mån ärftlig. Vet en familj där både far och son led av denna åkomma. Samtidigt var dom mycket depressiva och sköra, så pass att fadern tog sitt liv. Sonen levde väldigt isolerat med sin familj. Ja vi ska väl inte spekulera i detta, tragiskt är det i vilket fall.
Citera
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullfitta
Detta!

Att ni sitter och snackar om sjukdomar fast att någon har dödat sina barn får mig att spy!

Den där texten som någons krev på linkedin visar att alla jurister är sjuka i huvudet. Fy fan så äckligt.

NU har ju tidningarna gått ut och sagt att det inte var en olycka, varför sitter ni och hyllar föräldrarna?
Just det. Många verkar tycka och tro att detta var en handling av kärlek, det är inte min åsikt. När man dödar andra människor så kan det finnas en psykisk sjukdom där den sjuke Tror att den gör gott. Det kan också vara hat, hämd, vrede eller sorg med definitivt inte kärlek.
Tänk på alla som fått sina anhöriga mördade, tror inte att de ser det som en kärlekshandling.
Citera
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imlikenono
Jag skrev idag 07 att båda barnen och mamman hittades nedbäddad i sängen, och att pappan hittades hängd. Detta är vad min källa säger och så länge inte jag hör något annat så står jag fast vid den.

Jag har inte hängt med i media, men misstänkte man först inte ett dödsfall? Det stärker tesen att pappan hittades hängd, men vid noggrannare koll så hittades övriga familjemedlemmarna.

Ja, jag ska ju inte misstro ifall det är en förstahandskälla. Är det en andrahandskälla kan det ju uppstått missförstånd, ”han hängde över stolen”.

Eller är det precis som du säger och det man inte har är någon dödsorsak på de tre andra döda. Som då får avvaktas till obduktionen.

Jag undrar om obduktionerna är nedprioriterade eftersom det inte sitter någon häktad eller man egentligen letar efter någon. Å andra sidan finns väl risken att gifter urlakas.
Citera
2018-01-11, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Psykopater tar sällan sina egna liv, då dessa söker vinster i sitt manipulerande av andra.
Vad vann han på att ta sitt egna liv, menar du?

De gör ju inte det ditt jävla kioskvältarmongo. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0010440X80900929

HÄR NERE PÅ JORDEN tar psykopater oftare sitt liv än andra OCH DÅ ofta extraordinärt. Svartenbrandt brände ihjäl sig genom att tända eld på sitt hus.

Nu säger jag inte att detta fallet inte kan varit så att mamman dödade ungarna och att pappan tog sitt liv när han kom hem, då har jag all respekt för honom, frågan är OM VI NÅGONSIN får reda på det isf?
Senast redigerad av Knullfitta 2018-01-11 kl. 21:48.
Citera
Medlem
Citat:

Precis. Denna var min teori också i går kväll. Tyckte att den var mest logiskt. Har egentligen ingen aning om hur det gick till och varför.
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/
Hade man från lärare rektorer psykologer osv varit lika förstående och litat på föräldrarna om familjen levt i en lägre samhällsklass? Får en känsla av att föräldrarna ansågs kunniga och oantastbara och att de stod över skolans regler och samhällets lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in