2018-01-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Håller med. Jag får liksom inte riktigt ihop det. Säkerligen avhängigt av brist på information pga att det är en tragedi.

Fast om de nu har ME orkar de gå ner och handla någon gång per dag. Inget konstigt.
Citera
2018-01-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Får mig att tänka på militären som döda sin fru och nyfödda barn i Dalby stenbrott. Ville han inte ha en ny utlandstjänst men såg familjen som ett problem. Eller minns jag fel.

Du minns rätt.
Citera
2018-01-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så tror du att föräldrarna har dragit en "vals" till skolans rektor, angående barnens hälsa ?

(för du förväntar väl inte att rektorn skall presentera dokumentation över det (sjukdomshistoria), under en presskonferens)

Jag tror ingenting. Läs innantill. Ett läkarintyg vidimerar en utsaga. Det är viktigt att jobba tillsammans med sjukvården och det görs kanske inte i skolorna i dag? Särskilt om två/alla barn i samma familj hålls hemma.
Citera
2018-01-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vad avses?

Svårt att veta vad som avses naturligtvis, men enligt författaren till stycket verkar situationen eskalerat den sista tiden. OH och hon verkar ju pratat om både jobb och privata saker, så hon vet säkert vad som ligger bakom det hela...
Citera
2018-01-11, 21:25
Medlem
Vad jag tänker är såhär; Jag (högstadielärare) känner att den här hemundervisningen har beviljats alldeles för lättvindigt. Jag tror att rektorn har ramlat i fällan för att föräldrarna var lite fiiina.

Hade det varit Kevin i höghusets ensamstående mamma som jobbar på Konsum som hade begärt något liknande så hade det förmodligen aldrig kommit på frågan.

Därav den snabba pareringen om flickans ofattbara lidande och sjukdomar i massmedia.
Citera
2018-01-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paddis
Den enda som var sjuk i den familjen var pappan. Han har lurat och duperat alla.

Utveckla gärna hur du menar
Citera
2018-01-11, 21:27
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nej. Ofattbar betyder exceptionellt. Inte att det är svårt att fatta...
Jag tror inte någon i en intervjusituation är så noga eller reflekterar över semantiska pekpinnar som du vill fjanta med här. Det är nästan ofattbart.
Citera
2018-01-11, 21:27
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcar
Med den formuleringen (min fetning ovan) kanske hon ville antyda att hon inte trodde på (den av föräldrarna beskrivna?) sjukdomsbilden.

Bara min fundering....
Svårt att tro att en rektor skulle antyda tveksamheter medialt efter en sådan tragedi. Hon menar nog att sjukdomsbilden är svår el tragisk.
Citera
2018-01-11, 21:28
Medlem
Sinclairs avatar
Pressuppgiften att polisen efter den tekniska undersökningen ännu inte har händelseförloppet klart är inte helt förenligt med pappan hängd i köket. Det är inte heller förenligt med fantasier om skjutvapen och golfklubbor.

En postare förklarade sig ha hört att tre fanns i sina sängare och en bredvid, i en stol eller vad det var.
Jag tror att det handlar om gift/medicin i fyra fall.
Citera
2018-01-11, 21:28
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Men snälla du om mam lever med "kronisk trötthetssyndrom" dvs mam ärså trött så man inte kan stå upp, ljus får en att kräkas- endast mörka rum funkar, huden brinner av smärta, illamående som gör att man knappt får i sig mat mfl av massor av symtom som är typiska då man har kronisk trötthetssyndrom, tycker du/tror du verkligen att undervisning några dagar per vecka är en hjälp??
Nä du, hjälp skulle vara avlastning för föräldrarna, hjälp med städ/tvätt/mat, smärtlindring för flickorna, massage för de onda musklerna etc mm osv. Undervisning i hemmet är bara en ytterligare belastning. Dock en viktig sådan.

Att assistans som nu är indraget för många patiensers livskvalite, har givetvis sin helt ny bild av Sverige. Det har även andra länder regerat på. Men prionen är väldigt låg och luddig. För att få till en riktig diagnos så behöver man lägga ner en hel familj i ca 1år. Så är det de fungerar.
Citera
2018-01-11, 21:29
Medlem
Tycker att skolan som sagt A får säga B nu. Fanns det läkarintyg eller ej? Vad säger regelverken om hemmasittande i åratal?

Nu var tanken att flickan gradvis skulle återgå efter sin förmåga. Vad var ofattbart svårtdå? Något stämmer inte. Med den vetskapen har någon mördat flickebarnet som var på väg tillbaka från sin isolering.

Det är inget som hindrar att en utåt sett uppskattad lektor är en galenpanna innanför hemmets väggar. Kanske duperade lektorn skolan, sina adepter med flera och njöt av det? Jag har träffat på en person som njöt av att tala om hur någon var skadad, fast personen inte var det. Har nog aldrig blivit så obehaglig till mods som av att höra det.

Varför krävde inte skolan att båda föräldrarna var med vid mötet inklusive barnen? Skolgången hemma beslutades i samråd med pappan. Varken barnet självt eller mamman var med. Nb.
Citera
2018-01-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Vad jag tänker är såhär; Jag (högstadielärare) känner att den här hemundervisningen har beviljats alldeles för lättvindigt. Jag tror att rektorn har ramlat i fällan för att föräldrarna var lite fiiina.

Hade det varit Kevin i höghusets ensamstående mamma som jobbar på Konsum som hade begärt något liknande så hade det förmodligen aldrig kommit på frågan.

Därav den snabba pareringen om flickans ofattbara lidande och sjukdomar i massmedia.

Självklart är det så också. Finns inte ens en liten chans att det hade gått igenom i våra större städer. Mindre kommuner är kanske lite snällare dock, eller så har mamman och pappan legat på något otroligt mycket så skolan tillslut varit tvungna att ge efter. Läser man protokollen så är där ju en del personal inblandade i samtal med rektorerna. (Inget ovanligt iofs, men ändå).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in