2018-01-11, 18:34
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Enligt forskning och framsteg så är Sentio sämst. Jag håller mig nog till vad forskare säger och inte vad en hemkörd viktning ger sken av.

https://fof.se/artikel/basta-opinionsinstitutet-utsett

Vilken matematiker som helst ser att det där är helt fel sätt att räkna. I det här fallet så har Sentio hamnat längst ifrån medelvärdet på grund av att de andra instituten har haft större avvikelser från valresultatet. Någon borde ta Henrik Höjer i öronen, tillrättavisa honom och utdela oändligt med örfilar.
2018-01-11, 19:06
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Enligt forskning och framsteg så är Sentio sämst. Jag håller mig nog till vad forskare säger och inte vad en hemkörd viktning ger sken av.

Vi får dock vara mycket mycket glada i Tråden, att antalet S-vänner och K-amrater förefaller vara mycket begränsade, tack o lov!

Som sagt, Tråden handlar speciellt om SD.

Sentio sämst? Ha,ha,ha,ha...
2018-01-11, 20:50
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Haha, "forskare" my ass! Otroligt imbecillt däremot. Närmast medelvärdet av massa olika gissningar bedöms alltså vara facit.

Enligt denna värdelösa metod skulle en apa för det mesta bedömas som bäst om 10 apor med en piltavla tävlade med SIFO att bedöma opinionsläget. I den mån det föreligger ett facit så inträffar detta endast vart fjärde år, vid ett val, däremellan vet vi mycket lite.
2018-01-11, 21:25
Medlem
svenabs avatar
Jag är förvånad att pensionsbeskedet inte har gett SD någon boost.
Hur är folk funtade som inte reagerar alls på det?
Än så länge är det bara skvallertidningarnas OM som har kommit, men det ser inte ut som om svensken har reagerat alls på att fått sin pensionsålder väsentligt höjd. I vilket annat land som helst så hade folk visat en våldsam reaktion på en sådan sak.
2018-01-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Haha, "forskare" my ass! Otroligt imbecillt däremot. Närmast medelvärdet av massa olika gissningar bedöms alltså vara facit.

Enligt denna värdelösa metod skulle en apa för det mesta bedömas som bäst om 10 apor med en piltavla tävlade med SIFO att bedöma opinionsläget. I den mån det föreligger ett facit så inträffar detta endast vart fjärde år, vid ett val, däremellan vet vi mycket lite.
Det är ju fake news. Artikeln är från 2014, i januari! Det vill säga, valet 2014 finns inte ens med som referens. Hela skiten är meningslös. Dessutom är länken till källan icke-fungerande. Jag skulle kunna äta upp min hatt om det skulle visa sig att detta är en formellt per-reviewad artikel, som Höjer (Historiker och journalist) har använt som källa. Vi kan glömma den här.
2018-01-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag är förvånad att pensionsbeskedet inte har gett SD någon boost.
Hur är folk funtade som inte reagerar alls på det?
Än så länge är det bara skvallertidningarnas OM som har kommit, men det ser inte ut som om svensken har reagerat alls på att fått sin pensionsålder väsentligt höjd. I vilket annat land som helst så hade folk visat en våldsam reaktion på en sådan sak.
Om väljare i gemen hade någon sorts politisk intelligens hade SD haft 50% för ett år sedan (eller 10 år sedan, när jag redan insett att det började gå åt pipan med svedala), och sedan sjunkit något pga av SDs generella flathet och inaktivitet Men så har det inte varit och så kommer det inte att bli.

MK låter trygg (?) i Expressens valbarometer (kommenttar på demskops 17.9% idag).

Citat:
Sverigedemokraterna 17,9 (18,3)

"Trots att mediebilden kring oss mer har kretsat kring cirkusen runt några enstaka personer som partiet har uteslutit än våra politiska förslag, så har vi bitit oss fast vid en nivå som är långt över valresultatet. Vi kommer nu kicka i gång den överlägset största valkampanj som partiet någonsin bedrivit. Jag tror att vi har goda förutsättningar att förbättra våra siffror under våren och jag tror fortfarande på ett valresultat över 20 procent. Vi brukar vara underskattade i opinionsmätningar", säger Sverigedemokraternas gruppledare Mattias Karlsson.

Känner ni er trygga?

Mattias Karlssons mål verkar vara lågt ställda.

Hur som helst, ett smakprov vad vi hade kunnat väntat oss efter valet (på riksnivå), om någon annan är UK varit partiledare?

https://mariestadstidningen.se/mariestad/2018/01/10/ska-inte-langre-polisanmala
Senast redigerad av Fnysington 2018-01-11 kl. 21:44.
2018-01-11, 21:37
Medlem
Citat:

Tack för en kul länk!

"Om man tänker sig att medelvärdet av dessa sammanfaller med den faktiska opinionen"

Då kan vi lika gärna göra en undersökning med utgångspunkten " Om man tänker att Sentios resultat för samtliga partier sammanfaller med den faktiska opinionen" Den undersökningen kommer att visa att Sentio är överlägset bäst på att mäta opinion...

Med Henrik Höjers metod kan vi vidare konstatera att det var Ipsos som bäst uppskattade SDs opionsstöd i september 2014 då dom prickade in medelvärdet på 10,5% exakt!

Första citatet visar på ett tydligt sätt varför undersöknigarna blir fel. Det beror på att de som utför dom vägrar att förhålla sig till verkligheten som den är, utan envisas med att utgå ifrån hur dom tycker att den borde vara. Samma fenomen går igenom i hela samhället och inte minst i den gamla sjuklövern. De vill så gärna att multikultiasylinvandringsprojektet ska vara en framgångssaga för Sverige trots att allt i verkligheten visar på motsatsen.
2018-01-11, 21:44
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det är ju fake news. Artikeln är från 2014, i januari! Det vill säga, valet 2014 finns inte ens med som referens. Hela skiten är meningslös. Dessutom är länken till källan icke-fungerande. Jag skulle kunna äta upp min hatt om det skulle visa sig att detta är en formellt per-reviewad artikel, som Höjer (Historiker och journalist) har använt som källa. Vi kan glömma den här.

Men... men... det måste vara sant! Det är ju Powergirl som tipsat om denna artikel. Och dessutom lär det vara framstående forskare som ligger bakom detta vetenskapliga mästerverk enligt ovan nämnda signatur...
2018-01-11, 22:25
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

Åtminstone fungerar min länk men du måste trycka på den förstår du lille vän. Ja det är lika bra du /ni glömmer den och fortsätter med era hemkörda varianter. Visst valet 2014 är inte med. Lite svårt att ha med den när artikeln skrevs innan detta val. Det förändrar dock inte resultatet något nämnvärt. Sentio är helt enkelt sämst.
2018-01-11, 22:28
Medlem
Det är skumt det som sker i opinionen nu. Sverige håller på att falla samman i accelererande takt men SD ligger helt stilla i opinionen. Idag var det en MP-kvinna, tidigare ordförande för MP i Norrköping som efter två inbrott under julhelgen lämnade MP för SD. Ungefär samtidigt en vänsterpartist i Mönsterås som gjorde samma resa och för en månad sedan en annan miljöpartist.

Men väljarna verkar inte haft inbrott eller i alla fall inte dragit samma slutsats. Det är något som inte stämmer. Jag skulle kunna acceptera att SD minskar om man såg någon förbättring i Sverige eller att de låg stilla om läget var oförändrat, men att de ska ligga stilla i det här läget kan jag helt enkelt inte tro på.
2018-01-11, 22:40
Medlem
Citat:
Åtminstone fungerar min länk men du måste trycka på den förstår du lille vän. Ja det är lika bra du /ni glömmer den och fortsätter med era hemkörda varianter. Visst valet 2014 är inte med. Lite svårt att ha med den när artikeln skrevs innan detta val. Det förändrar dock inte resultatet något nämnvärt. Sentio är helt enkelt sämst.
Men då får du förtydliga på vilket sätt de är sämst. Är de sämst att mäta alla partier? Innan 2014? Jaha. Spännande. Men i den här tråden diskuterar vi SDs siffror, så på vilket sätt är Sentio bevisligen sämst att mäta att mäta SD? .

Den här länken har tydligen behandlats tidigare, här är en bra kommenterat den gången:

Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Artikeln är häpnadsväckande dålig. Självklart kommer de institut som har många mätningar att hamna närmare genomsnittet. De utgör ju en större delmängd av det genomsnitt från vilket avståndet beräknas. Artikelförfattaren själv avfärdar detta genom att konstatera att SCB, som har få mätningar, kommer relativt nära genomsnittet!

En Dr i statistik drar alltså en slutsats baserad på en enskild händelse. Är det ett skämt?

Att man gynnas av att ha fler mätningar med är ingen åsikt, det är ett matematiskt obestridligt faktum.

Dessutom finns det absolut ingenting som säger att genomsnittet är rätt. Skulle tio individer mäta en sträcka med måttband, där nio av tio är felkalibrerade och visar 10% kortare sträcka än verklig, och bara en hade ett korrekt måttband, skulle individen med det korrekta måttbandet ligga längst från genomsnittet.

Det som är knäckfrågorna är

1) hur viktningen görs, och
2) hur stor Bradley-effekten är.

Då skribenten använder viktade resultat och opinionsinstitutens egna (eventuella) Bradleykorrigeringar finns det inga som helst slutsatser att dra som säger vilket av instituten som är närmare sanningen än något annat.
2018-01-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det är skumt det som sker i opinionen nu. Sverige håller på att falla samman i accelererande takt men SD ligger helt stilla i opinionen. Idag var det en MP-kvinna, tidigare ordförande för MP i Norrköping som efter två inbrott under julhelgen lämnade MP för SD. Ungefär samtidigt en vänsterpartist i Mönsterås som gjorde samma resa och för en månad sedan en annan miljöpartist.

Men väljarna verkar inte haft inbrott eller i alla fall inte dragit samma slutsats. Det är något som inte stämmer. Jag skulle kunna acceptera att SD minskar om man såg någon förbättring i Sverige eller att de låg stilla om läget var oförändrat, men att de ska ligga stilla i det här läget kan jag helt enkelt inte tro på.
Håller med! Otroligt skumt. Alla jag talar med uttrycker en pessimism inför framtiden och dess samhällsutveckling, och så visar det med, tja nästan ingenting på opinionsfronten. Det är sjukt. Jag tror iofs att det kan vara Krispan-effekten som visar sig på allvar nu. SD siffror kan förefalla sjunka ytterligare, men SD-arna bidar sin tid, det vill överraska och ge etablissemanget en riktig nässmäll valkvällen. Men det blir ju onekligen nervöst, innan vi har de riktiga siffrorna. M:s siffor tror jag dock är ganska ordentligt uppblåsta, det har varit så tidigare. Men ett starkt SD och ett starkt M är heller inte fel, om man nu tvingas välja, för då kan man tänka sig att M utnyttjas som en missnöjesröst av de vekliga kvinnorna (om än en totalt felriktad och ganska korkad missnöjesröst ala Hanif Bali). Men en missnöjesröst på ett "högerparti" kan därefter gå till vilket missnöjesparti som helst på högerkanten (som förtjänar det)..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in