2018-01-11, 18:35
Medlem
Hittade följande när jag sökte efter något nytt:
Jerzy Sarnecki
2018-01-11 14:42
---
– Det här är väldigt ovanligt förstås, men det är inte okänt. Vi har haft sådana här fall tidigare där en familjemedlem i någon sorts total förtvivlan och desperation dödar de övriga familjemedlemmarna och tar livet av sig, säger Jerzy Sarnecki.
Det som skulle kunna trigga en sådan tragedi är att människor kan hamna i en slags psykisk nöd där de helt enkelt inte ser någon annan utväg, menar Jerzy Sarnecki.

– Samtidigt känner de någon sorts ansvar för de övriga familjemedlemmarna eftersom de själva inte ser någon möjlighet att gå vidare och vill inte att de andra, som de uppfattar det, ska lida. Då tar de livet av dem och sig själva. Detta förekommer av och till. Vi har flera sådana här fall i kriminalhistorien tidigare, säger han.
---
– I vanliga fall är våldsmannen en man, om man går till statistiken, även om det omvända har hänt. Det har förekommit att kvinnan säger att hon vill skiljas, och mannen dödar kvinnan och barnen för att han inte ser någon annan utväg, säger Jerzy Sarnecki.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901258-morden-bjarred-jerzy-sarnecki
Citera
2018-01-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazycatlady2be
Till alla er som dömer familjen på förhand: Antagligen har ni själva ett bra liv med ordnade förhållanden samt hälsan i behåll.
Betänk dock, att detta är inte alla förunnat. Att ta ett beslut som detta, antingen det är i samförstånd eller ej, har sina skäl. Lite ödmjukhet skadar inte. Betänk att även om allt ser bra ut på ytan, finns ett djup som ingen kan se.
Mina tankar går till de/dem som tagit ett mycket svårt beslut i en svår situation som antagligen var så mörk att man inte kunde ens skönja ett ljus...

Lägg av. Barnen blev sannolikt mördade. Överväger du att mörda sjuka eller påstått sjuka? Sök hjälp. Alla skolor bör uppmärksamma liknande fall. Slutna familjer är en hälsofara för barn som förr eller senare måste ut i livet och stå på egna ben.
Citera
2018-01-11, 18:38
Medlem
okok1s avatar
Har det kommit fram något nytt idag?
Citera
2018-01-11, 18:38
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Väldigt märkligt beteende isf...
En normalt funtad individ hade blivit chockad, förtvivlad etc, men tror knappast att man tänker: "jaha, de är döda, nu får jag hämta repet och hänga mig". Stor sorg Ja, men att ta livet av sig är inget man kommer på att göra över en sekund, det är något som tar tid, övervägande och planering. Kan sträcka mig till att han hängt sig på natten, mellan 03 och 06, för som sagt, det är jobbigt att ta det beslutet, att avsluta sitt eget liv. Det tar tid.

Om det nu är mannen som är GM så finns det en anledning till att han dött sist, lite svårt att ta livet av sina familjemedlemmar om man går och hänger sig först.
Om det nu stämmer att mannen hittats hängd, så är det med 99.9% säkerhet han som ligger bakom allt.
Han kan ha kommit in och sett det och sen fått panik och efter nån timmes fundering kommit fram till att kasta in handduken. Jag tror inte att det har gått till så, men självklart kan någon begå självmord utan att planera det en längre tid.
Citera
2018-01-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Hittade följande när jag sökte efter något nytt:
Jerzy Sarnecki
2018-01-11 14:42
---
– Det här är väldigt ovanligt förstås, men det är inte okänt. Vi har haft sådana här fall tidigare där en familjemedlem i någon sorts total förtvivlan och desperation dödar de övriga familjemedlemmarna och tar livet av sig, säger Jerzy Sarnecki.
Det som skulle kunna trigga en sådan tragedi är att människor kan hamna i en slags psykisk nöd där de helt enkelt inte ser någon annan utväg, menar Jerzy Sarnecki.

– Samtidigt känner de någon sorts ansvar för de övriga familjemedlemmarna eftersom de själva inte ser någon möjlighet att gå vidare och vill inte att de andra, som de uppfattar det, ska lida. Då tar de livet av dem och sig själva. Detta förekommer av och till. Vi har flera sådana här fall i kriminalhistorien tidigare, säger han.
---
– I vanliga fall är våldsmannen en man, om man går till statistiken, även om det omvända har hänt. Det har förekommit att kvinnan säger att hon vill skiljas, och mannen dödar kvinnan och barnen för att han inte ser någon annan utväg, säger Jerzy Sarnecki.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901258-morden-bjarred-jerzy-sarnecki

Nog må han vara professor och insatt i sitt ämne, men han vet ju tyvärr lika mycket som resten av oss. Man kanske får ge lite mer för hans teori på grund av hans erfarenhet och yrke, men samtidigt är det N24 som publicerar och redan där bör man ju vara försiktig.
Citera
2018-01-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Det senaste i expressen var intressant, att föräldrarna "misstänker "att den ena dottern fått samma sjukdom som den andra. Detta var i höstas. Kan det vart beskedet om detta som damp ner i brevlådan?

https://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-drog-sig-undan-sista-tiden-innan-morden/

Så av bara en misstanke så sattes genast hemundervisning in?
Citera
2018-01-11, 18:41
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Fy helvete vad jag hatar såna där hobbyteorier från amatördeckare.

Nu är det antagligen ingen större mängd professionella detektiver här på Flashback, så man får nog räkna med hobbydeckare...

För övrigt inte en helt galen teori om det stämmer att endast pappan var höngd. Det som är mest sannolikt är ett utvidgat självmord / barmhärtighetsmord. Om jag hade gjort det gemensamt hade jag valt gift/tabletter, alla somnar in tillsammans. Alternativt gjort det med barnen, och sedan höngt mig tillsammans med frun. Det som blir kvar är a) Frun gjorde det som Skrik och Panik skriver, b) Det gjordes gemensamt, men pappan vaknar upp och tar till hängingen.
Citera
2018-01-11, 18:42
Medlem
Intressesmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Tror oxå på CF (cystisk fibros) och det kan motivera hemundervisning då dessa personer är extremt infektionskänsliga. Kände en familj som fick tre döttrar och alla med CF. Trots oddsen 1/4. Båda föräldrarna måste bära på genen men om det oxå var så att mamman hade CF är risken 1/2 att få ett barn med samma sjukdom.

Tror vi kan utesluta CF. Idag finns det så mycket bra hjälp, mediciner, dimmtält, antibiotika etc att det innebär att många CF-sjuka blir över 50 år gamla. Dessutom finns det ett CF-center i Lund som är bland de bästa i världen.

Har barnen CF är det något man pratar öppet om just på grund av infektionsrisken. Men som sagt, idag blir de flesta CF-patienter vuxna, har möjlighet att leva någorlunda normala liv och många får barn och arbetar.
Citera
2018-01-11, 18:43
Medlem
Scenario 1

Kanske pappa kom hem till gråtande döttrar då deras mamma dött (cancer) framför de och så klarade han inte se sina barn gråtande och mamman död så han bestämde sig för att avsluta hela familjens liv och följa med mamman till en bättre plats. Hon kanske dog när han var på jobb. Det är bara en teori.

Scenario 2

Samma som scenario 1 fast kanske en av döttrarna som dött
Citera
2018-01-11, 18:43
Medlem
Bymyselfs avatar
När det gäller spekulationer om scientologitillhörighet kan jag bara tala utifrån egen erfarenhet. En familjemedlem ansågs färdigbehandlad och utan hopp i sin cancersjukdom. Mina föräldrar var desperata och sökte alternativa behandlingsmetoder, vilket scientologerna kunde erbjuda. De hade inga som helst sympatier för övrigt med den tron, bara ett sista halmstrå att satsa på. Kan varit samma resonemang här.
Citera
2018-01-11, 18:45
Medlem
Apropå "Kronisk borrelia"

HSAN har fastslagit att det är pseudodiagnos!
"Åter till Sverige, där IVO kom fram till att Dr X varit ”grovt oskicklig vid utövandet av sitt yrke och uppvisat stor okunnighet i diagnostik och behandling av infektionssjukdomar”. Han hade ”utsatt patienter för betydande fara för toxiska medicinbiverkningar”, och IVO lämnade vidare till HSAN med yrkade på att legitimationen skulle återkallas. Ansvarsnämndens kvarnar har nu efter ett drygt år malt färdigt.
EDIT: Läkarens legitimation återkallades. Våren 2017.

När HSAN gått igenom fallet har man låtit en av Sveriges främsta borreliaexperter göra en förnyad granskning av tretton patientfall vars handläggning IVO kritiserat. Det är en krass kritik som redovisas i beslutet från HSAN: ”Inte i något fall finns stöd i klinisk bild, statusfynd eller laboratoriefynd som stödjer den eller de diagnoser patienten behandlats för.”

Källa: Dagens medicin 2017-03-07

---------------------
Det finns vederlagda studier som visar på det behandlas i Sverige effektivt med peroralt doxycyklin 200–400 mg/dag i 10–14 dagar.

Källa: Läkartidningen nr 48 2007
----------------------

Därför anser jag att ev Borrelia kan avskrivas som diagnos för dessa döttrar. Det kan rimligen inte kvalificerat till åratal av hemundervisning.
Senast redigerad av Remark 2018-01-11 kl. 19:06.
Citera
2018-01-11, 18:46
Medlem
DN skrev en artikel för en halv timme sen där det står att

"Den tekniska undersökningen av villan där familjen bodde blev i princip klar på torsdagen. Det är ingenting som tyder på en olyckshändelse, men det har inte gått att fastställa händelseförloppet när föräldrarna och deras två döttrar, elva och 14 år gamla, dog"

Undra vad det är som har hänt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in