2018-01-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Vad är det utöver olika tecken du nämner som gör att bibeln är sann enligt dig? Till exempel så kan man ju se det som att det finns fenomen i världen som beskrivs i bibeln som liknar det som kan förklaras med forskning, sedan kan man ju se det som att vissa saker skiljer sig mellan dessa och att den bibliska tron har en annan förklaring på fenomen som det är svårt att lägga ord på med forskning, även om man kan vara icke-troende för att tycka det.

Förutom det du nämner så visar ju sig pentagram i sin egen åskådning.

Sista tiden närmar sig det känner jag intuitivt och det som står i Markusevangeliet (särskilt kap. 13) har gjort intryck på mig. Med det sista du skrev menar du att man ser det man vill se? I så fall måste jag protestera för alla dessa pentagram är så övertydliga och att vi lever under ett antikristligt välde blir mer och mer tydligt. I bibeln står det i Uppenbarelseboken om satans synagoga och ja.....Hur kan det tänkas passa in på nuvarande situation?

Har du läst Johannesevangeliet kap. 8? Bör vara en ögonöppnare för många.
Citera
2018-01-10, 19:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bech33
Sista tiden närmar sig det känner jag intuitivt

Och din intuition är ett allmänt/objektivt sanningsunderlag?

Citat:
och det som står i Markusevangeliet (särskilt kap. 13) har gjort intryck på mig.

Det är ett cirkelargument att hänvisa till bibeln som belägg för bibelns sanning.
Citera
2018-01-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och din intuition är ett allmänt/objektivt sanningsunderlag?

Det är ett cirkelargument att hänvisa till bibeln som belägg för bibelns sanning.

Nej, naturligtvis är inte min intuition ett sannningsunderlag! Däremot har jag läst en hel del om dessa ting och det är i alla fall min mening, ta den för vad du vill. Så klart ingår det ett element av tro (faith) i det eftersom det verkar omöjligt att bevisa övernaturliga saker.

Om bibeln passar med vad som händer är det inte ett cirkelbevis.
Citera
2018-01-10, 19:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, naturligtvis är inte min intuition ett sannningsunderlag! Däremot har jag läst en hel del om dessa ting och det är i alla fall min mening, ta den för vad du vill. Så klart ingår det ett element av tro (faith) i det eftersom det verkar omöjligt att bevisa övernaturliga saker.

Om bibeln passar med vad som händer är det inte ett cirkelbevis.

Jag fortsättar gärna den diskussion här:

(FB) Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln...
Citera
2018-01-10, 20:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
"Andarna" har viskat till mig, de säger att bibeln är till 90% sann.

Men om tio procent är fel, hur ska man veta vad som är fel?

Jo då måste man gå till vad arkeologin har funnit, för att bekräfta vissa saker.
Det verkar som att det HAR faktiskt funnits något som kan beskrivas som Babels torn.
Vidare har det gjorts fynd som starkt tyder på att kung David och det riket har existerat.

http://www.smithsonianmag.com/videos/category/history/some-very-compelling-evidence-the-tower-of-b/

Bibeln är inte sann bara därför att de namn på platser och städer som nämns faktiskt finns.
Det finns t.ex. inga bevis för att det skulle ha skett något stort uttåg ur Egypten, utan det är så att det som idag är Israel vid den tiden var ockuperat av Egypten och att man på sin höjd befriade sig från ockupationen – inte att man vandrade från dagens Egypten till dagens Israel.
Det finns inga register i Egypten som påvisar att det skulle ha funnits en stor judisk koloni där, men kontakten mellan israels folk och egyptierna genom ockupation av dagens Israel är alltså historiskt bevisad genom ockupation, fast det är alltså inte så som det står i bibeln, och då faller ju hela berättelsen om Moses och plågorna i och med att det inte kan ha skett i Egypten och det då inte fanns någon direktkontakt mellan Moses och någon farao.
Uttåget ur Egypten måste alltså vara fel i och med att om de under denna tidsperiod (omkring 1440 f.Kr.) försökte lämna Egypten och vandra till Kanaans land så skulle de göra hela vandringen inom Egyptens dåtida gränser och komma fram till ett landområde som även det låg inom Egyptens gränser. Provinsen Kanaan låg under egyptisk kontroll under ytterligare 300 år.
(Tidpunkten 1440 f.Kr. baseras på bibelns tidsuppgift som hänvisar till att uttåget skulle ha skett 480 år innan Salomos tempel började byggas, och templet började byggas omkring år 960 f.Kr.)
Citera
2018-01-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Å andra sidan finns det inget som går att bevisa utan cirkelargument, även naturvetenskapen måste hänvisa till sig själv.

Däremot får det inte finnas ett enda fel i bibeln, för då är den falsk.
Citera
2018-01-11, 01:58
Medlem
Enligt de forskare som har forskat i ämnet så är ungefär 99% av händelserna och personerna som nämns i Bibeln påhittade.
Citera
2018-01-11, 02:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Enligt de forskare som har forskat i ämnet så är ungefär 99% av händelserna och personerna som nämns i Bibeln påhittade.

Vad har du för källa på det?
Citera
2018-01-11, 08:09
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Sista tiden närmar sig det känner jag intuitivt och det som står i Markusevangeliet (särskilt kap. 13) har gjort intryck på mig. Med det sista du skrev menar du att man ser det man vill se? I så fall måste jag protestera för alla dessa pentagram är så övertydliga och att vi lever under ett antikristligt välde blir mer och mer tydligt. I bibeln står det i Uppenbarelseboken om satans synagoga och ja.....Hur kan det tänkas passa in på nuvarande situation?

Det beror väl från hur man ser det. Utifrån en neutral synvinkel kan man ju se det som att bibelns texter har sina liknelser med världen, det kan fortfarande finnas andra sätt att tolka dem på. När du säger att undergången av bibelns värld är på väg kan man ju se en koppling mellan det och att andra läror/trossystem blir inflytelserika och det kristna vattnas ut ur vår värld. Man kan ju såklart se det som att när färre läser bibeln så förvrängs folks uppfattning vilket leder till undergången enligt den kristna tron, det kan ju gå att se det annorlunda med.

Citat:
I bibeln står det i Uppenbarelseboken om satans synagoga och ja.....Hur kan det tänkas passa in på nuvarande situation?

Hur tycker du att detta gör att bibelns texter blir sanna/verkliga?
Citera
2018-01-11, 08:39
Medlem
lasse33s avatar
Innebörden av bibeln är självfallet ren lögn. Att vuxna människor kan tro på tramset är skamligt.
Citera
2018-01-11, 08:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det verkar som att du tar Spindelmannen-sagoteckningar för mer autentiska, för att beskriva verkligheten,
än vad du gör med hela bibel-konceptet. Men, men...du är ett barn av din tid som tror att inte
våra förfäder visste ett skit om tillvaron. Nej, sanningen är den att bibelns historier är inte alla
påhittade.
Tja, vad jag menar är att beskrivningarna av New York i Spindelmannen, om man sätter superhjälteberättelserna åt sidan, är rätt träffsäkra.

På samma sätt så är det väl föga förvånande att man kan hitta ruiner som fastställer att vissa städer beskrivna i Bibeln fanns på riktigt?

Men vad gör det för bevisandet av de delar i Bibeln som faktiskt betyder någonting och skulle ha långtgående konsekvenser om det var sanning?

Jag tror säkert att många delar av det som beskrivs i Bibeln inte är påhittade på samma vis som att många delar av Illiaden och Odysséen inte heller var påhittade eller åtminstone platserna där saker utspelade sig i berättelserna.

Men igen, berätta för mig, finns det något bevisvärde för de övernaturliga händelserna i det att man kan hitta ruiner som stämmer överens med berättelsernas skådeplatser?
Om man upptäcker att New York finns, betyder det att Spindelmannen också finns?
Kan vi få ett erkännande här av dig?
Citera
2018-01-11, 08:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bibeln är inte sann bara därför att de namn på platser och städer som nämns faktiskt finns.
Det finns t.ex. inga bevis för att det skulle ha skett något stort uttåg ur Egypten, utan det är så att det som idag är Israel vid den tiden var ockuperat av Egypten och att man på sin höjd befriade sig från ockupationen – inte att man vandrade från dagens Egypten till dagens Israel.
Det finns inga register i Egypten som påvisar att det skulle ha funnits en stor judisk koloni där, men kontakten mellan israels folk och egyptierna genom ockupation av dagens Israel är alltså historiskt bevisad genom ockupation, fast det är alltså inte så som det står i bibeln, och då faller ju hela berättelsen om Moses och plågorna i och med att det inte kan ha skett i Egypten och det då inte fanns någon direktkontakt mellan Moses och någon farao.
Uttåget ur Egypten måste alltså vara fel i och med att om de under denna tidsperiod (omkring 1440 f.Kr.) försökte lämna Egypten och vandra till Kanaans land så skulle de göra hela vandringen inom Egyptens dåtida gränser och komma fram till ett landområde som även det låg inom Egyptens gränser. Provinsen Kanaan låg under egyptisk kontroll under ytterligare 300 år.
(Tidpunkten 1440 f.Kr. baseras på bibelns tidsuppgift som hänvisar till att uttåget skulle ha skett 480 år innan Salomos tempel började byggas, och templet började byggas omkring år 960 f.Kr.)

En lustig detalj är också att det skulle ha tagit Moses 40 år att leda sitt folk från Egypten till Israel.
Enligt Google maps skulle det ta cirka 150h att gå den sträckan idag. Kanske världen var större på den tiden, eller människor mycket mycket mindre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in