2018-01-11, 17:21
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nja lite bakåt var det allt även med din hemkörda viktning.
Kan vi få en gissning vart SD landar på 2018 i valet från dig, givet alla opionsundersökningar?
2018-01-11, 17:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Upp med hakan nu, Powergirl. Vi är hursomhelst långt ifrån dina 5% som var taket för SD i dina vanföreställningar för några år sedan... fast ditt SD-tak var väldigt rörligt och blev väl till 10% efter ytterligare några år om jag inte minns fel. Var ligger ditt tak för SD i år om man får fråga?

Faktum är att Demoskop historiskt sett underskattat SD med ca 27%. Varför skulle de ha bättrat sig nu?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Demoskop: SD 17,9%.

2014 låg Demoskop 27% för lågt i sin sista mätning av SD innan valet. (SD: 10,2%, valresultatet 12,9%). Dagens korrigerade siffra - mot 2014-års facit - blir då 17,9% x 1,27 = 22,7%. Ca 0,3 från Sentios decembermätning. SD ligger med stor sannolikhet alltså i nuläget kring 23%. Ungefär det vi känt till ett tag nu med åtta månader kvar till valet. Stiltje i SD-opinionen för närvarande med andra ord.

Sverigedemokraternas gruppledare Mattias Karlsson:

"Trots att mediebilden kring oss mer har kretsat kring cirkusen runt några enstaka personer som partiet har uteslutit än våra politiska förslag, så har vi bitit oss fast vid en nivå som är långt över valresultatet. Vi kommer nu kicka i gång den överlägset största valkampanj som partiet någonsin bedrivit. Jag tror att vi har goda förutsättningar att förbättra våra siffror under våren och jag tror fortfarande på ett valresultat över 20 procent. Vi brukar vara underskattade i opinionsmätningar"

En sak torde alla vara överens om idag, "rörligheten bland väljarna har kraftigt ökat i jämförelse med tidigare val".
Känner själv massor med folk som visserligen alltid röstar, men i övrigt skiter man fullkomligt i partipolitik. Ofta bestämmer man sig mindre än en vecka innan valet.
Skulle tro det handlar om 35-40 % av alla väljare som tillhör denna lättrörliga och ganska ointresserade kategori.
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Kan vi få en gissning vart SD landar på 2018 i valet från sig givet alla opionsundersökningar?
Här handlar det inte om gissningar utan att följa opinionsinstitutens mätningar. Gissa har jag gjort och då blev det fel vid två val. Sentio har gissat bättre på SD men inte på de andra partierna så jag dristar mig till att tro att de missar SD denna gång och litar mera på de seriösa instituten.
2018-01-11, 17:30
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Här handlar det inte om gissningar utan att följa opinionsinstitutens mätningar. Gissa har jag gjort och då blev det fel vid två val. Sentio har gissat bättre på SD men inte på de andra partierna så jag dristar mig till att tro att de missar SD denna gång och litar mera på de seriösa instituten.

Vilka är de "seriösa instituten"? Lite nyfiken bara...
2018-01-11, 17:34
Medlem
Citat:

Viktningen är kanske inte kan vara statiskt utifrån tidigare reella utfall, det kan jag hålla med om.

Det viktiga är att få redovisat bortfall och svars-%, ser inte detta i Expressenartikeln, någon med mer insyn i Demoskop?
2018-01-11, 17:37
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Vilka är de "seriösa instituten"? Lite nyfiken bara...

Enligt forskning och framsteg så är Sentio sämst. Jag håller mig nog till vad forskare säger och inte vad en hemkörd viktning ger sken av.

https://fof.se/artikel/basta-opinionsinstitutet-utsett
2018-01-11, 17:39
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Enligt forskning och framsteg så är Sentio sämst. Jag håller mig nog till vad forskare säger och inte vad en hemkörd viktning ger sken av.

Denna tråden handlar om SD i opinionsundersökningar. Inte vilken opinionsinstitut som är bäst på att mäta generellt alla partier.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-11 kl. 17:42.
2018-01-11, 17:44
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

De är dock inte sämst på att mäta SD. Tvärtom är de bäst av samtliga institut. Och i denna tråd diskuterar vi just "Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar" och inte "alla partier i opinionsundersökningar". Så ditt hemsnickrade skitsnack om att "Sentio är sämst" kan du spola direkt.
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-11 kl. 17:48.
2018-01-11, 17:55
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
De är dock inte sämst på att mäta SD. Tvärtom är de bäst av samtliga institut. Och i denna tråd diskuterar vi just "Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar" och inte "alla partier i opinionsundersökningar". Så ditt hemsnickrade skitsnack om att "Sentio är sämst" kan du spola direkt.

Nu svarade jag på ditt inlägg om vilka opinionsinstitut som var seriösa och att det opinionsinstitut som mäter sämst skulle vara det går över mitt förstånd även om de gissat rätt på SD två gånger.
2018-01-11, 17:58
Medlem
Rosteres avatar
Citat:

Det där var en i det närmaste groteskt korkad metod att mäta felet i opinionsundersökningar. Om jag hade varit chef för det departementet hade de "forskarna" (kexjobbarna?) som ligger bakom den analysen åkt ut med ändan före snabbare än du kan säga "pseudovetenskap".

Tankeexperiment: I en tävling skall man avgöra antalet ärtor i en burk. Vem vinner: den som kommer närmast genomsnittet av gissningarna, eller den som kommer närmast det faktiska antalet ärtor?

Det enda tillfället man kan avgöra med säkerhet vilka OI som är bra och dåliga är vid val. Mellan dessa är det bästa man kan göra att jämföra OI med de OI som varit bäst. Man kan inte sikta på ett medelvärde ifall man vet på förhand att en majoritet av OI är helt kajko, vilket vi ju vet sedan valet.
2018-01-11, 17:59
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Nu svarade jag på ditt inlägg om vilka opinionsinstitut som var seriösa och att det opinionsinstitut som mäter sämst skulle vara det går över mitt förstånd även om de gissat rätt på SD två gånger.

Jag förstår mycket väl att det går över ditt förstånd. Det tycks vara rätt mycket som övergår ditt förstånd... Jösses, det är som att prata med en betongvägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in