2018-01-11, 16:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OfflineMode
Artikel i DN för två timmar sen:

"Det gjordes samtidigt fynd som kan ge en förklaring eller en bakgrund till det som hänt."

Spekulation: Avskedsbrev, mordvapen t.ex hängsnara, piller, gift etc, kan vara fynden.

"Det gjordes fynd" i plural, alltså kanske mordvapen i kombination med avskedsbrev till anhöriga.
De vill inte gå ut med besked vad det är för fynd i fråga, av respekt för de anhöriga.

Tar en hel familj livet av sig vore det mest logiska att faktiskt lämna ett sorts meddelande till släkt, för att förklara det hela. Därför tror jag att polisen med största sannolikhet hittat ett avskedsbrev.

Men som sagt bara spekulationer från min sida.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/inga-tecken-pa-olycka-i-villan-i-bjarred/

Finns inget avskedsbrev så glider ju tankarna åt en annan form av mord eller rationalitet för mord än uppfattat barmhärtighetsmord. Sen handlar det ju om vad som står i det och hur handlingen försvaras. Och om det är trovärdigt.

Det är väl dock troligt att det eller dessa brev aldrig offentliggörs och att en ev skuldfråga inte nånsin kommer på bordet, misstänker jag. Åklagare kan inte göra sak av en död persons förklaring eller erkännande, väl? Saken blir polisiärt utredd genom den inledande mordutredningen (vad det kallas) men går inte vidare. Eller, det blir en Fup som inte offentliggörs.

Vi blir väl meddelade vad man anser ha skett, i vilken ordning, och varför.
Citera
2018-01-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Kanske skolan snarare stjälpte än hjälpte?
Några skriver också om rektors ordval om barnens fysiska tillstånd, hur ofattbart sjuka de är(eller var).
Men ändå syntes ena dottern ute med pappan i mellandagarna.
Och jag kan inte släppa detta med hemundervisningen?

Någon skrev utifrån spekulationerna om Scientologikyrkan att där kan man få intyg.

Bara för att man är väldigt sjuk, ja t o m dödligt sjuk, behöver man inte ligga inne i sängen hela tiden. Med rätt medicinering/smärtlindring så går man självklart ut så länge man inte är totalförlamad då. Jag var själv ute och gick, ja t o m handlade i ett stort köpcentra, med min bäste vän två dagar innan han gick bort.
Citera
2018-01-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Jag börjar nästan tro att mamman tagit sitt och barnens liv och pappan kommer hem och upptäcker det, och tar därför sitt?
Tror det kanske också redan nämnts av någon annan.

Väldigt märkligt beteende isf...
En normalt funtad individ hade blivit chockad, förtvivlad etc, men tror knappast att man tänker: "jaha, de är döda, nu får jag hämta repet och hänga mig". Stor sorg Ja, men att ta livet av sig är inget man kommer på att göra över en sekund, det är något som tar tid, övervägande och planering. Kan sträcka mig till att han hängt sig på natten, mellan 03 och 06, för som sagt, det är jobbigt att ta det beslutet, att avsluta sitt eget liv. Det tar tid.

Om det nu är mannen som är GM så finns det en anledning till att han dött sist, lite svårt att ta livet av sina familjemedlemmar om man går och hänger sig först.
Om det nu stämmer att mannen hittats hängd, så är det med 99.9% säkerhet han som ligger bakom allt.
Citera
2018-01-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack!

Ändrar du den där ettan i profilen till en sjua (7) så finner du hennes andra FB-konto, som sedan igår förmiddag blivit helt anonym och man har tagit bort bilden. Den fanns i förrgår natt.
Citera
2018-01-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Instämmer helt med ditt tankesätt. Jag trodde initialt att det var föräldrar som var utbrända av mångårig kamp pga av flickornas " medicinska" funktionsnedsättning. Men något stämmer inte här. Det är känt att Scientologirörelsen idag jobbar med infiltration i samhället och de fokuserar i synnerhet på att etablera företag i hälsobranschen . De urbildar sog till läkare, psykologer m.m. Socialtjänst, arbetsförmedling m.m köper tjänster av olika AB som förmedlar coaching med mycket mera.
Så det är inte alls svårt att få ett läkarutlåtande av läkare ansluten till scientologerna. Givetvis är detta inget scientologerna går ut med öppet. " Att verka utan att synas är deras motto".
Så å ena sidan lider flickorna av en sådan svår diagnos ( var och en för sig) att de inte kan ha sin skolgång i skolan utan får beviljat skolundervisning i hemmet . Å andra sidan så har de så sent som i somras tjoar och haft kul i poolen. För att detta skulle hålla i flera år krävs att föräldrarna uppvisat något "vårdnadsmönster" utåt och tränat flickorna i att uppvisa symtom framför andra. Det blir munchauser by proxy "look alike" då flickorna måste förhålla sig till detta spel. Vem vet.?.. Det kanske är en stark community av scientologer i området där de bor? Vet inget om detta... men i den här långa tråden av inlägg har mycket litet kommit fram från någon som åtminstone känner till familjen. Det skulle undarminera spekulationer som denna.
Det här är ett fall som griper tag i själen hos de flesta. Mycket tragiskt och samtidigt obehagligt.

ÄNTLIGEN ett vettigt och klokt inlägg. Tack!
Citera
2018-01-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w0rldpeace
*sk*r anställs på LU 2002, och pendlar i 10 år? M*a f. 2006, Agn*s f. 2003.
Familjen flyttar till Bjärred 2012. De trivs inte i nya sammanhanget. Ett av barnen börjar må dåligt (ME?) och då även mamman. H*nn* och kanske *sk*r är hemma när det inte är hemundervisning. Mycket planering. Andra barnet börjar även vara hemma. Mindre samhälleligt stigmatiserande sjukdom berättas för vissa och utomståendes villrådighet förvärras av fasaden?

Mamman blir sjuk i cancer? *sk*r har 25 publikationer (bok, tidskriftartikel, konferenspaper) mellan 2012 och 2017. http://portal.research.lu.se/portal/sv/persons/oskar-henkow(0d79c8b8-b5a9-4d25-ae44-f38041305161)/publications.html#0

2017 mår de mycket dåligt
*sk*r påbörjar momsboken 2012 och avslutar 2017

>reinkarnation
“tror man i scientology på reinkarnation eller tidligere liv?” http://archive.is/dLKCc

Det finns faktiskt inge anledning att maskera namn om man bara skriver förnamn. Blir bara väldigt jobbigt att läsa.
Citera
2018-01-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Om hon har fått Borrelia, så kan jag bekräfta att svensk läkarvård inom detta är en skandal utan dess like.
Läkarna håller på och ger Kåvepenin fast enligt STRAMA: s i läkemedelsverkets rekommendation https://lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/information-fran-lakemedelsverket/Info_fr_LV_2009-4.pdf sen 2009 så ska man då man har feber ha Doxyferm i 10 dagar.
Folk blir sjuka i kronisk borrelia och restsymtom då de inte får adekvat behandling från början.
Detta har lett till att folk blir helt extrema och åker på resor till Tyskland för långa behandlingskurer med antibiotika, i 1 år och sånt.
Det råder upploppsstämning bland de som drabbats på nätet av kronisk borrelia.
De köper antibiotika utomlands och behandlar sig själva.
Om folk skulle få adekvat behandling från början, så antar jag inte det inte skulle ha utvecklat sig på det här sättet?

Men nu förutsätter du att sjukdom är motivet?
Citera
2018-01-11, 16:50
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Det finns ett vittne som sätt Pappa och Dotter i mellandagarna, ingen senare notering.
När kan detta ha skett ?

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Väldigt märkligt beteende isf...
En normalt funtad individ hade blivit chockad, förtvivlad etc, men tror knappast att man tänker: "jaha, de är döda, nu får jag hämta repet och hänga mig". Stor sorg Ja, men att ta livet av sig är inget man kommer på att göra över en sekund, det är något som tar tid, övervägande och planering. Kan sträcka mig till att han hängt sig på natten, mellan 03 och 06, för som sagt, det är jobbigt att ta det beslutet, att avsluta sitt eget liv. Det tar tid.

Om det nu är mannen som är GM så finns det en anledning till att han dött sist, lite svårt att ta livet av sina familjemedlemmar om man går och hänger sig först.
Om det nu stämmer att mannen hittats hängd, så är det med 99.9% säkerhet han som ligger bakom allt.

När tror ni de skedde då?
Citera
2018-01-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, 3 resp 4 dagar i veckan. Men de hade "ledigt" de övriga dagarna. Dvs de var aldrig på plats i skolan. Men båda har ju gått i skolan, och i sina resp klasser, innan de fick hemundervisning. Det är ju inte så att de satt isolerade på månen direkt.

Sedan ska vi komma ihåg att lilla flickan bara haft hemundervisning sedan i höstas och den större flickan i 1 1/2 år. Tidigare gick de alltså som alla andra barn i skolan. Men de gick i olika skolor, antagligen hade lillflickans skola inte högstadium.
Citera
2018-01-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det är ingen som helst ursäkt för att ta livet av två barn. Absolut ingenting är en ursäkt för att ta livet av två barn. Att förlora jobbet tillhör livet. Att barnen åker in på institution är heller ingen orsak att ta livet av dem. Den person som tagit livet av sina barn är däremot en mycket mycket sjuk människa.

Var läser du in att mord accepteras i mitt inlägg? Vet att läsförståelsen är låg generellt i samhället, men ändå?
Modsen rensar bort lösa "ståndpunkter" vilket tråden behöver.

Att polisen går ut med att man är säker på att GM är död tyder på att det finns ett brev i huset, författat av en sjuk individ. Vad människor tycker är ok skiftar, men samhällets syn är att vi inte kan ge acceptans för att ta livet av sjuka människor.
Senast redigerad av rappytt 2018-01-11 kl. 16:55.
Citera
2018-01-11, 16:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w0rldpeace
*sk*r anställs på LU 2002, och pendlar i 10 år? M*a f. 2006, Agn*s f. 2003.
Familjen flyttar till Bjärred 2012. De trivs inte i nya sammanhanget. Ett av barnen börjar må dåligt (ME?) och då även mamman. H*nn* och kanske *sk*r är hemma när det inte är hemundervisning. Mycket planering. Andra barnet börjar även vara hemma. Mindre samhälleligt stigmatiserande sjukdom berättas för vissa och utomståendes villrådighet förvärras av fasaden?

En forskare som doktorerat kan bli anställd på en tjänst som innebär en förtroendetjäst där man bara behöver vara på plats under pågående kurs för undervisning. En sådan kurs kanske är 2-3 månader per år. Resten av tiden kan man då mer eller mindre arbeta på distans. Så han kan mycket väl ha pendlat under tio år i kombination med att han jobbat med egna uppdrag.
Citera
2018-01-11, 16:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
Får en känsla av att det kan vara en dotter eller t.o.m. båda två som tagit livet av föräldrarna och sedan sig själv/själva....

Vad grundar sig den känslan i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in