Citat:
Ursprungligen postat av
aFvRenOndskA
Precis. Varje medborgare i Sverige är skyddade gentemot ingrepp av staten om dem inte har lagstöd för dom. Har dem brottsmisstanke, dvs vederbörande uppvisar tecken på drogpåverkan, så har dem lagstöd för det.
Att en person är dömd tidigare för narkotikabrott är inte brottsmisstanke. Dock kan det vara en sådana sak som gör att dem synar vederbörande extra noga.
Ja, det är så det ser ut på pappret men i verkligheten fungerar det inte så. Mig tog dom in en gång för att jag "verkade stressad". Ja, och för att jag hade ringa narkotika i mitt register. En dom jag hade fått bra många år innan den nämnda händelsen. Jag kunde omöjligt visa tecken på drogpåverkan eftersom jag helt enkelt var spik nykter vid tillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av
aFvRenOndskA
Nej.
Många drogtecken liknar det rus man får av alkohol.
Hittade dom tjack i dina fickor så åker du ändå på ett innehav. Så det var väl isf endast lite onödigt att pissa av dig också.
BAHAHAHAHAHAHAHAHA! Nej, det finns faktiskt väldigt få "drogtecken" som liknar alkohol och tjack är absolut inte en av dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
tnem
Fast det där med att visa på drogpåverkan kan poliserna hitta på det skriver bara något om pupillerna så får de utför drogprov. Vad jag vet finns det inga krav på att de skall vetenskapligt dokumentera (typ med bilder) misstanken utan det räcker att de bara antecknar det.
Sedan kan det även vara så att om polsen slår upp att personen har en tidigare drogrelaterad dom på sig att denne inbillar sig att personen är påverkad, behöver alltså inte vara ren illvilja.
Sen finns det som sagt poliser som "misstänker" att har man gång åkt för narkotika så har man konstant narkotika i blodet så det är lika bra att testa vederbörande.