• 1
  • 2
2018-01-11, 13:14
Medlem
BlurryFace69s avatar
Vi kom att prata om det och är det så att polisen brukar ta drogtest när en person de stoppar i bil har ett narkotika brott i sitt register?
Eller är det bara om personen verkar påverkad?
Citera
2018-01-11, 14:07
Medlem
Får väl bara göras vid misstanke.
Citera
2018-01-11, 15:02
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Det finns många poliser som har åsikten "en gång knarkare, alltid knarkare" och alltid plockar in folk med narkotika i registret.
Citera
2018-01-11, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Vi kom att prata om det och är det så att polisen brukar ta drogtest när en person de stoppar i bil har ett narkotika brott i sitt register?
Eller är det bara om personen verkar påverkad?

Personligen så är jag dömd för narkotika några gånger, och redan efter första torsken så gick det på rullande band.

Hamnat i kontroll eller liknande på fest/tillställning, dom slår upp mig på personnumret och ser att jag är dömd för narkotika.

"Ge oss en anledning till att inte ta ett UP på dig"
Citera
2018-01-11, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin

Precis. Varje medborgare i Sverige är skyddade gentemot ingrepp av staten om dem inte har lagstöd för dom. Har dem brottsmisstanke, dvs vederbörande uppvisar tecken på drogpåverkan, så har dem lagstöd för det.

Att en person är dömd tidigare för narkotikabrott är inte brottsmisstanke. Dock kan det vara en sådana sak som gör att dem synar vederbörande extra noga.
Citera
2018-01-11, 16:48
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Precis. Varje medborgare i Sverige är skyddade gentemot ingrepp av staten om dem inte har lagstöd för dom. Har dem brottsmisstanke, dvs vederbörande uppvisar tecken på drogpåverkan, så har dem lagstöd för det.

Att en person är dömd tidigare för narkotikabrott är inte brottsmisstanke. Dock kan det vara en sådana sak som gör att dem synar vederbörande extra noga.

Är inte det där med misstanke lite vagt? Blev haffad för fylleri förra året. Efter de vanliga timmarna blev det urinprov (förmodligen för att jag torskat med tjack) trots att det var uppenbart att jag bara var dyngrak.
Citera
2018-01-11, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Är inte det där med misstanke lite vagt? Blev haffad för fylleri förra året. Efter de vanliga timmarna blev det urinprov (förmodligen för att jag torskat med tjack) trots att det var uppenbart att jag bara var dyngrak.

Nej.

Många drogtecken liknar det rus man får av alkohol.

Hittade dom tjack i dina fickor så åker du ändå på ett innehav. Så det var väl isf endast lite onödigt att pissa av dig också.
Citera
2018-01-11, 17:11
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Nej.

Hittade dom tjack i dina fickor så åker du ändå på ett innehav. Så det var väl isf endast lite onödigt att pissa av dig också.

Fast tjacket var över 1 år innan jag blev omhändertagen för fylla. Ändå åkte jag på prov när jag var packad
Citera
2018-01-11, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Fast tjacket var över 1 år innan jag blev omhändertagen för fylla. Ändå åkte jag på prov när jag var packad

Då uppvisade du tecken på drogpåverkan. Inte konstigare än så. Kan man göra även om man är full.
Citera
2018-01-11, 18:56
Medlem
tnems avatar
Citat:
Då uppvisade du tecken på drogpåverkan. Inte konstigare än så. Kan man göra även om man är full.

Fast det där med att visa på drogpåverkan kan poliserna hitta på det skriver bara något om pupillerna så får de utför drogprov. Vad jag vet finns det inga krav på att de skall vetenskapligt dokumentera (typ med bilder) misstanken utan det räcker att de bara antecknar det.

Sedan kan det även vara så att om polsen slår upp att personen har en tidigare drogrelaterad dom på sig att denne inbillar sig att personen är påverkad, behöver alltså inte vara ren illvilja.
Citera
2018-01-11, 20:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Ja, det är så det ser ut på pappret men i verkligheten fungerar det inte så. Mig tog dom in en gång för att jag "verkade stressad". Ja, och för att jag hade ringa narkotika i mitt register. En dom jag hade fått bra många år innan den nämnda händelsen. Jag kunde omöjligt visa tecken på drogpåverkan eftersom jag helt enkelt var spik nykter vid tillfället.

Citat:
Nej.

BAHAHAHAHAHAHAHAHA! Nej, det finns faktiskt väldigt få "drogtecken" som liknar alkohol och tjack är absolut inte en av dom.

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Fast det där med att visa på drogpåverkan kan poliserna hitta på det skriver bara något om pupillerna så får de utför drogprov. Vad jag vet finns det inga krav på att de skall vetenskapligt dokumentera (typ med bilder) misstanken utan det räcker att de bara antecknar det.

Sedan kan det även vara så att om polsen slår upp att personen har en tidigare drogrelaterad dom på sig att denne inbillar sig att personen är påverkad, behöver alltså inte vara ren illvilja.
Sen finns det som sagt poliser som "misstänker" att har man gång åkt för narkotika så har man konstant narkotika i blodet så det är lika bra att testa vederbörande.
Citera
2018-01-11, 20:53
Moderator
Gordon Blixts avatar
Polisiär arbetsmetodik är mer en fråga för BoB än Juridik.

Juridik -> Brott och brottsbekämpning

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här