Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Nej, det är samma resonemang som från början. Ingenting har ändrats. Annars hade du inte behövt att selektivt plocka en del av ett påstående från en lista där jag listade tillfällen då ett embryo redan klarar sig utanför livmodern. Det är ju därför den här diskussionen varit helt meningslös från början.
Nej, du har flyttat fokus från naturlig befruktning till IVF. Det gjorde du i dina barnsliga försök att vilseleda din motdebattör. Jag bifogar ännu en gång ditt påstående för att du ska bli påmind om din pinsamma klavertramp:
Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Ett embryo som spontan aborteras klarar ju sig en viss stund utanför livmodern. Skulle detta hända på ett sjukhus skulle man ex. kunna förvara embryot i en typ av näringslösning som simulerar livmodern (så som man gör redan idag vid ex. provrörsbefruktning) etc.
Bortstötta embryon är döda när de kommer ut och kommer därför ALDRIG att kunna återupplivas i näringslösning. Ett mänskligt embryo som
stöts bort genom missfall klarar sig alltså ALDRIG utanför livmodern. Är vi överens om det? Ja eller nej? Inga omständliga krumbukter och långa obegripliga haranger, tack.
Bortstötta foster upp till graviditetsvecka 22 överlever i princip aldrig. Det har bara hänt ett fall då en tysk flicka föddes i graviditetsvecka 21 och 5 dagar. Det är av denna anledning vi har den nuvarande abortlagen. Med tanke på dagens mer avancerade medicinska resurser är det möjligt att abortgränsen i framtiden kan sänkas med ett par dagar. Socialstyrelsen får inte ge tillstånd till abort om fostret kan överleva utanför den gravidas kropp. Det är därför man räknar 21 veckor och 6 dagar in i graviditeten som sista dagen för abort.
Befruktade ägg som inte lyckas implanteras i livmoderväggen överlever aldrig menstruationsflödet ner till trosorna. Är vi överens om det? Svara bara ja eller nej.
Vad är din poäng med den meningslösa diskussionen? Jag förstår att ditt resonemang är ett led i din argumentation mot abortlagens gräns 21 veckor och 6 dagar i graviditeten. Du vill att lagen ska tas bort med din vanvettiga motivering att befruktade ägg och alla bortstötta foster till vecka 22 kan räddas till livet genom att placeras i en ”artificiell livmoder” (näringslösning).
Citat:
Oj, du har ju helat iden hävdat att saker som detta är helt omöjligt eftersom det befuktade ägget är stort som ett "sandkorn" och att det skulle krossas om man plockade upp det med en pincett

men nu antar jag att det plötsligt är möjligt igen. Går fort i hockey.
Jag har inte nämnt något om pincett för det använder man sig inte av när man vid IVF ska plocka ut ett eller två obefruktade ägg från kvinnans äggstock. Man tar först obefruktade ägg från kvinnans äggstockar genom att läkaren
under ledning av ultraljud för in en tunn nål i äggstocken via slidan. Rörliga spermier och ägg förs samman i en petriskål så att befruktning kan ske. Efter 2-6 dagar återförs ett eller två befruktade ägg till livmodern. Men i ett experiment kan man istället låta dem utvecklas i två veckor till i en petriskål. Och som vi vet har lyckats.
Citat:
Jag måste säga att din praktiska bortförklaringar roar mig en hel del ex. att orsaken vi inte kan fånga upp ett befruktat ägg är för att vi skulle krossa det med "pincetten"
Hur som, tills du visar att det befruktade ägget ALLTID har dött innan det kommer ut ur livmodern, d.v.s. i rakt motsats till det det vi känner till just nu, så är det inte så mycket att diskutera. Det lustiga är ju att även OM det skulle vara så, så skulle det ju inte ändra det faktum att vi redan vet att det befruktade ägget överlever utanför livmodern under en rad andra förhållanden så inget är vunnet med det.
Det är du som håller på med dina evinnerliga bortförklaringar, slingranden, krumbukter, flytt av fokus och halmgubbar.
Anledningen till att man inte plockar ut befruktade ägg innan de når livmodern är dels att kvinnan inte ens vet om att hon är gravid och dels för att runt 80 % av alla missfall slutar i den allra tidigaste fasen när det befruktade ägget ännu inte fästs vid livmodern. Risken är överhängande att det befruktade ägget är behäftat med grava kromosomavvikelser eller har nedsatt eller ingen förmåga att signalera till äggstocken om att producera HCG. Ur medicinsk synvinkel föredras det att naturen ska ha sin gång, dvs att det befruktade ägget ska vandra ner till livmodern och där göra försök till implantering i dess vägg.
Som sagt överlever befruktade ägg aldrig en menstruation utan följer med blodflödet ut genom vaginan. Det finns åtskilliga förklaringar till varför en stor del av de befruktade äggen inte fäster sig i livmoderväggen och/eller inte kan skicka en HCG-signal till äggstocken om att producera progesteron. Till exempel grava kromosomavvikelser. Om det inte kan fästa sig i livmoderväggen eller skicka HCG-signaler så är det en klar indikation på att det inte heller kan göra motsvarande sak i näringslösning (”artificiell” livmoder). Graviditeten har så att säga inte blivit fullbordat i och med att det påbörjats en menstruationscykel innan det befruktade ägget nått livmoderväggen. Det är kroppens sätt att signalera att det inte ska bli en graviditet.
Kvinnan och hennes kille får göra nya försök i sänghalmen istället.
Jag föreslår dig att skicka in dina teorier till Wiki om att befruktade ägg kan överleva menstruationen och följa med blodflödet ut genom vaginan levande och att spontanaborterade embryon (2-8 veckor gamla) överlever en stund utanför kvinnans kropp och kan placeras i näringslösning. Tror du att dina ”banbrytande vetenskapsrön”, cirkelresonemang, krumbukter, haranger och upprepningar kommer att falla i god jord av Wikis ansvariga?
Skicka in dem nu. Sen får vi se om du slipper bli avstängd denna gång.