2018-01-09, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Jag är lite osäker på om du förde något speciellt resonemang men generellt kommer det nog vara de som bidragit med ägget och spermiens barn, ihop.

Ska det krävas en man och en kvinna för att göra barn behövs det ju i de flesta fall inte göras artificiellt. Så vad skulle då poängen med det vara?

Det ska som sagt bli kul att se hur svenska män bygger sitt samhälle utan barn.
Ungefär lika kul att som att se hur Indien ska klara sig utan kvinnor när de aborterat bort alla
Citera
2018-01-09, 19:56
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag är lite osäker på om du förde något speciellt resonemang men generellt kommer det nog vara de som bidragit med ägget och spermiens barn, ihop.

Vad kallas spermiens barn? De måste väl vara yngre än pappa Spermie?

Du är för rolig. Verkligen underhållande att läsa dina inlägg fulla av galna påhitt och idéer.
Citera
2018-01-09, 20:17
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Knappast besatt men jag behöver bara hänvisa till den för att visa att du har fel så tills du släpper diskussionen kommer jag bara fortsätta att köra ner den i halsen på dig Det märkliga är att det överhuvud taget inte ens spelar någon roll för vår diskussion gällande mänskligt liv, det är bara bortkastad tid. Vi är ju båda överens om att ett mänskligt embryo klarar sig utanför livmodern så hade det varit kriteriet för mänskligt liv så var vi ju överens.

Vad vet vi:
  • Embryon, från befruktning och framåt, klarar sig utanför livmodern ex. i en petriskål
  • Vi vet att friska embryon som inte fastnat i livmodern kan komma ut levande
  • Det förefaller därför teoretiskt möjligt att någon skulle kunna fånga upp detta embryo ex. innan det blöder ut eller på vägen ut och förvara det i en petriskål och således få det att överleva en stund till.
  • Det räcker att det fungerar en gång på miljonen, det är allt som krävs för att argumentet att det är ett mänskligt liv om det klarar sig utanför livmodern skulle innebära att det mänskliga livet skulle börjar redan där.

Jag är inte alls överens med dig om att ett mänskligt embryo klarar sig utanför livmodern. Det är helt omöjligt för ett bortstött embryo att överleva utanför livmodern. Det lilla hjärtat stannar i det fall embryot är äldre än 3 veckor. Missfall före vecka 2 då kvinnan är i fjärde graviditetsveckan eller tidigare ses som vanlig menstruation då hon ännu inte vet om att hon är gravid.

Här är ovedersägliga fakta:
  • Bortstötta embryon (vecka 2-8) från tidiga missfall klarar sig INTE utanför livmodern och kan därför inte återupplivas i en petriskål.
  • Vi vet att embryon (dag 1 - dag 8-10) som inte fastnat i livmoderväggen är inte viabla när de kommer ut tillsammans med menstruationsvävnaden.
  • Det är därför helt omöjligt att någon skulle kunna fånga upp detta embryo innan det blöder ut eller på vägen ut och förvara det i en petriskål och således få det att överleva en stund till. Hur ska man i förväg kunna veta att kvinnan ska få missfall och i synnerhet innan hon vet om att hon är gravid (före vecka 2)? Det är helt befängt att ens inbilla sig att någon skulle kunna fånga upp ett befruktat ägg litet som ett sandkorn som följer med menstruationsvävnaden ut ur kvinnans vagina.
  • Det kommer aldrig att fungera, inte ens en gång på triljonen.
Det finns ingen specifik startpunkt som man kan peka på och hävda att mänskligt liv börjar just där. Med tillgång till den senaste medicinska utrustningen kan foster inte överleva utanför livmodern före vecka 22. Det är av denna anledning vi har den nuvarande abortlagen i Sverige.

Citat:
Du skrev att embryon som blivit spontanaborterade inte hade hjärtslag varpå jag svarade att tidiga embryon inte ens har börjat få några hjärtslag. Det spelar dock ingen roll, vi kan släppa det.

Jag pratade om embryon i vecka 2-8. Missfall före vecka 2 innan det befruktade ägget fäster i livmodern ses som en vanlig menstruation. Tidiga missfall är de som inträffar mellan vecka 2 och 12. Embryot börjar få hjärtslag i dag 22-23.

Släpp den här diskussionen såvida du inte kan länka till den där 70-tals studien som du i inlägg efter inlägg gafflat om.
Citera
2018-01-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Vad kallas spermiens barn? De måste väl vara yngre än pappa Spermie?

Du är för rolig. Verkligen underhållande att läsa dina inlägg fulla av galna påhitt och idéer.
Haha, jag undrar om du håller på att förlora förståndet. Föräldrar blir rimligen den som kvinna som bidrar med ägget och den pappa som bidrar med spermien. Men kan inte du berätta mer om att du tror, du har verkar vara inne på något här ; )
Citera
2018-01-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Ska det krävas en man och en kvinna för att göra barn behövs det ju i de flesta fall inte göras artificiellt. Så vad skulle då poängen med det vara?

Det ska som sagt bli kul att se hur svenska män bygger sitt samhälle utan barn.
Ungefär lika kul att som att se hur Indien ska klara sig utan kvinnor när de aborterat bort alla
Nej, men som jag skrev. I framtiden kommer nog många kvinnor, i alla fall framgångsrika skådespelare m.m, välja att inte bära barnet själva med tanke på hur mycket det sliter på kroppen etc. Du förstår inte alls det resonemanget?
Citera
2018-01-09, 22:17
Medlem
Citat:
Det är ju lite komiskt att du tror att forskare inte kan hantera befruktade ägg med tanke på att vi har en hel bransch som bara sysslar med det... dessutom har man ju redan hittat det befruktade ägget i blödningen i tidigare forskning... men men...

Citat:
Vi vet att embryon (dag 1 - dag 8-10) som inte fastnat i livmoderväggen är inte viabla när de kommer ut tillsammans med menstruationsvävnaden.
Hade detta varit sant hade diskussionen varit över men nu är det ju tvärt om.

Citat:
Jag pratade om embryon i vecka 2-8. Missfall före vecka 2 innan det befruktade ägget fäster i livmodern ses som en vanlig menstruation. Tidiga missfall är de som inträffar mellan vecka 2 och 12. Embryot börjar få hjärtslag i dag 22-23.

Släpp den här diskussionen såvida du inte kan länka till den där 70-tals studien som du i inlägg efter inlägg gafflat om.
Och jag pratar om missfall med embryon före vecka två. Vi har båda lagt fram källor som vi tycker stöder våran ståndpunkt och nu lär vi inte komma någon vart här. Den här diskussionen var inte ens nödvändig för det vi diskuterade men då slapp du i alla fall fokusera på sakfrågan. Allt något kan jag tänka.
Citera
2018-01-09, 22:22
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Haha, jag undrar om du håller på att förlora förståndet. Föräldrar blir rimligen den som kvinna som bidrar med ägget och den pappa som bidrar med spermien. Men kan inte du berätta mer om att du tror, du har verkar vara inne på något här ; )

Nej, det var du som yrade om spermiers barn. Inte jag.

Kan inte du som vet allt berätta för mig om spermier också har barnbarn och föräldrar?
Citera
2018-01-09, 22:31
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Nej, det var du som yrade om spermiers barn. Inte jag.
Behöver du få meningens syftning förklarad för dig?

Exempel: Det är ägaren till bilen och båtens plånbok.
Citera
2018-01-09, 23:34
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det är ju lite komiskt att du tror att forskare inte kan hantera befruktade ägg med tanke på att vi har en hel bransch som bara sysslar med det... dessutom har man ju redan hittat det befruktade ägget i blödningen i tidigare forskning... men men...

Du hakar upp hela diskussionen på ett inlägg från Quora. Skribenten påstår bara att en 70-tals studie hittat befruktade ägg i mensblodet och att de förgäves försökt kommunicera med äggstocken. Det står inte ett pip om att de var levande och därför skulle kunna överleva i två veckor till eller längre i en petriskål. Bara dina sinnessjuka påhitt.

Eftersom du ännu vägrar att inse fakta gör jag ett nytt försök:

Jag är inte alls överens med dig om att ett mänskligt embryo klarar sig utanför livmodern. Det är helt omöjligt för ett bortstött embryo att överleva utanför livmodern. Det lilla hjärtat stannar i det fall embryot är äldre än 3 veckor. Missfall före vecka 2 då kvinnan är i fjärde graviditetsveckan eller tidigare ses som vanlig menstruation då hon ännu inte vet om att hon är gravid.

Här är ovedersägliga fakta:
  • Bortstötta embryon (vecka 2-8) från tidiga missfall klarar sig INTE utanför livmodern och kan därför inte återupplivas i en petriskål.
  • Vi vet att embryon (dag 1 - dag 8-10) som inte fastnat i livmoderväggen är inte viabla när de kommer ut tillsammans med menstruationsvävnaden.
  • Det är därför helt omöjligt att någon skulle kunna fånga upp detta embryo innan det blöder ut eller på vägen ut och förvara det i en petriskål och således få det att överleva en stund till. Hur ska man i förväg kunna veta att kvinnan ska få missfall och i synnerhet innan hon vet om att hon är gravid (före vecka 2)? Det är helt befängt att ens inbilla sig att någon skulle kunna fånga upp ett befruktat ägg litet som ett sandkorn som följer med menstruationsvävnaden ut ur kvinnans vagina.
  • Det kommer aldrig att fungera, inte ens en gång på triljonen.
Försök få in dessa fakta i din lilla skalle. Vidare frågar jag dig om forskare i förväg kan veta när en kvinna får missfall och sedan vara beredd att placera en metallskål direkt under kvinnans nakna underliv för att fånga upp embryot mitt i sörjan som kommer ut. I synnerhet om hon är gravid i fjärde veckan eller tidigare när hon ännu inte är vetande om sitt välsignade tillstånd. Tror du seriöst att gynekologen har nån lust att krafsa i menstruationssörjan och leta efter ett 1-2 dagar gammalt befruktat ägg som inte är större än ett sandkorn?

Försök tänk lite rationellt.

Citat:
Hade detta varit sant hade diskussionen varit över men nu är det ju tvärt om.

Det är sant, men lik förbannat vill du fortsätta diskussionen. Det är ett ovedersägligt faktum att embryon (dag 1 - dag 8-10) som inte fastnat i livmoderväggen inte är viabla när de kommer ut tillsammans med menstruationsvävnaden.

Citat:
Och jag pratar om missfall med embryon före vecka två. Vi har båda lagt fram källor som vi tycker stöder våran ståndpunkt och nu lär vi inte komma någon vart här. Den här diskussionen var inte ens nödvändig för det vi diskuterade men då slapp du i alla fall fokusera på sakfrågan. Allt något kan jag tänka.

Du har inte lagt fram en enda källa som styrker ditt påstående att befruktade ägg i mensvävnaden är viabla nog att leva vidare i en petriskål med näringslösning. Även om de skulle vara levande innan de stöts bort med menstruationsvävnaden så är de döda när de lämnat livmodern.

Men nu har diskussionen gått överstyr och du blivit totalt manglad och överkörd. Vilket var min avsikt. Så den bästa godbiten som jag sparat under hela konversationen släpper jag nu. Håll i hatten för här kommer bomben:

https://www.quora.com/Can-a-fertilized-egg-survive-menstruation-and-implant-after

Can a fertilized egg survive menstruation and implant after?

Simple answer NO….
….
The unfertilized egg has been dead for days. If it had been fertilized but failed to attach it will be ejected with the menstrual fluid. In the 1970’s a study showed a lot of menstrual tissue studied contained fertilized eggs still trying in vain to communicate with the ovary. This actually happens a lot more than we previously realized back then. Estimate is that failure after fertilization is as high as 80% over all.

Observera skribentens svar på rubriken. Fråga: Kan ett befruktat ägg överleva menstruation och implanteras efteråt? Svar: NEJ.

Så går det när man försöker sig på quote mining och cherry-picking.

End of Discussion.
Citera
2018-01-10, 17:33
Medlem
Citat:
Citat:
Jag är inte alls överens med dig om att ett mänskligt embryo klarar sig utanför livmodern.
Vi vet ju att den gör det i flera dagar eftersom befruktningen sker utanför livmodern. Det är ju en av orsakerna till att den här diskussionen är helt meningslös
Citat:
Vi vet att [b]embryon (dag 1 - dag 8-10) som inte fastnat i livmoderväggen är inte viabla när de kommer ut tillsammans med menstruationsvävnaden.
Jag antar att vi är överens om att om man hade plockat det befruktade ägget när det är på väg till livmodern så hade det gått att placera i en petriskål? Du skall visa att detta inte gäller efter den passerat livmodern.

Vi vet redan att ett befruktade ägget inte behöver livmodern i sig för att överleva, eftersom vi redan idag har befruktade ägg som fortsätter att utvecklas i just en petriskål, i upp till två veckor. Sedan måste vi måste avbryta experimentet.

Citat:
Simple answer NO….Observera skribentens svar på rubriken. Fråga: Kan ett befruktat ägg överleva menstruation och implanteras efteråt? Svar: NEJ.
Svaret rör inte huruvida det befruktade ägget överlever menstruationen, det skriver han redan att det gör, utan om det är en metod som vi kan använda rent praktiskt idag, därför skriver han att det enkla svaret är just nej, vilket även jag skulle gjort. Det är däremot inte teoretisk omöjligt, vilket är min poäng.

Den här diskussionen har inte bidragit med något till det vi egentligen skulle diskutera. Kriteriet "klarar sig utanför livmodern" skulle automatiskt innebära att det befruktade ägget var att betrakta som ett mänskligt liv då befruktningen sker utanför livmodern. Det tar flera dagar innan den når dit.
Citera
2018-01-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Jag anser att kvinnan ska ha rätt till sista ordet, men att mannen ska ha sitt att säga till om.

Vad jag i praktiken menar är att om modern vill behålla barnet utan faderns samtycke ska modern få föda barnet men då få egen vårdnad om det och enligt lag inte kunna kräva det minsta lilla från fadern.

Är det inte bättre att man tar ansvar för sitt eget föräldraskap?
Om man som kille inte vill ha barn så skyddar man sig, om man som tjej inte vill bli gravid, så skyddar man sig. Och givetvis så ska en abort kosta pengar(rejält med pengar). För, varför i helvete ska någon annan betala för att en kvinna är dum nog att bli gravid när hon inte vill ha barn? Och varför i helvete skyddar sig inte en kille om han inte vill bli farsa?
Det finns ingen ursäkt.
Citera
2018-01-10, 20:00
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Vi vet ju att den gör det i flera dagar eftersom befruktningen sker utanför livmodern. Det är ju en av orsakerna till att den här diskussionen är helt meningslös

Nu när du är motbevisad byter du naturligtvis fokus som du alltför ofta gör, den här gången från vanlig graviditet till IVF - en fertilitetsmetod där en kvinnas ägg tas ut från en äggstock för att befruktas av en mans spermie utanför en kvinnas kropp. Jag har aldrig i den här konversationen tagit upp IVF.

Försök att skilja på IVF och en naturlig befruktning istället för att blanda ihop dem som du gör för att försöka vilseleda din motdebattör.

Minns du vad du skrev i:

Citat:
Ett embryo som spontan aborteras klarar ju sig en viss stund utanför livmodern. Skulle detta hända på ett sjukhus skulle man ex. kunna förvara embryot i en typ av näringslösning som simulerar livmodern (så som man gör redan idag vid ex. provrörsbefruktning) etc.

Bortstötta embryon är döda när de kommer ut och kommer därför ALDRIG att kunna återupplivas i näringslösning. Ett mänskligt embryo som stöts bort genom missfall klarar sig alltså ALDRIG utanför livmodern. Helt omöjligt.

Citat:
Jag antar att vi är överens om att om man hade plockat det befruktade ägget när det är på väg till livmodern så hade det gått att placera i en petriskål? Du skall visa att detta inte gäller efter den passerat livmodern.

Vi vet redan att ett befruktade ägget inte behöver livmodern i sig för att överleva, eftersom vi redan idag har befruktade ägg som fortsätter att utvecklas i just en petriskål, i upp till två veckor. Sedan måste vi måste avbryta experimentet.

Nej, det är vi verkligen inte överens om. En kvinna i den allra tidigaste fasen av graviditeten är inte vetande om sitt välsignade tillstånd. Man plockar ALDRIG ut befruktade ägg på väg till livmodern och placerar dem i näringslösning.

Däremot återförs vid IVF ett eller två befruktade ägg till livmodern. Man tar först obefruktade ägg från kvinnans äggstockar genom att läkaren under ledning av ultraljud för in en tunn nål i äggstocken via slidan. Rörliga spermier och ägg förs samman i en petriskål så att befruktning kan ske. Efter 2-6 dagar återförs ett eller två befruktade ägg till livmodern.

Men efter lyckad IVF kan man i ett experiment istället för att återföra befruktade ägg till livmodern låta dem utvecklas i två veckor till i petriskålen.

Citat:
Svaret rör inte huruvida det befruktade ägget överlever menstruationen, det skriver han redan att det gör, utan om det är en metod som vi kan använda rent praktiskt idag, därför skriver han att det enkla svaret är just nej, vilket även jag skulle gjort. Det är däremot inte teoretisk omöjligt, vilket är min poäng.

Den här diskussionen har inte bidragit med något till det vi egentligen skulle diskutera. Kriteriet "klarar sig utanför livmodern" skulle automatiskt innebära att det befruktade ägget var att betrakta som ett mänskligt liv då befruktningen sker utanför livmodern. Det tar flera dagar innan den når dit.

Jag förstår inte vad det är med dig som fortfarande slingrar dig undan och kommer med tramsiga bortförklaringar trots att du blivit överbevisad, manglad, urkramad och helt överkörd. Det står klart och tydligt att skribenten svarar helt enkelt NEJ på frågan om ett befruktat ägg kan överleva menstruationen och efteråt fästa vid livmoderväggen. Det befruktade ägget överlever ALDRIG menstruationen och är helt dött när det hamnat i kvinnans trosor tillsammans med blodet. Sluta göra barocka tolkningar som saknar verklighetsbakgrund.

Undersökning av menstruationsvävnaden påbörjas genom ett cellprov i livmoderhalsen innan den undersökta kvinnan får sin månatliga blödning. Om det någon gång skulle påträffas ett befruktat ägg som uppvisar livstecken så innebär det inte att det kan överleva i en petriskål med näringslösning.

IVF: befruktning av ägg utanför kroppen och sedan få det att leva 14 dagar i näringslösning fungerar.

Graviditeter som slutar med tidiga missfall: alla försök att få de bortstötta embryon att leva i näringslösning är helt fruktlösa. Inte heller befruktade ägg som ännu inte fästs vid livmoderväggen överlever.

Är vi överens om att avsluta den här diskussionen? Den leder inte framåt utan går runt i eviga cirklar med dina ständiga upprepningar, bortförklaringar, slingranden, undanflykter och flytt av fokus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in