• 1
  • 2
2018-01-11, 11:27
Medlem
Adriadnes avatar
Vi är 2 vuxna (och 2 barn men barnen är så små och äter så lite så de räknas knappt i sammanhanget) och jag känner att våra matkostnader är väl höga och skulle vilja spara in lite på maten utan att behöva tumma för mycket på kvaliteten. Vi äter ute max 2 ggr per månad och köper aldrig godis/kakor/chips/läsk eller annan skräpmat eller helfabrikat utan vi lagar all mat från grunden med vissa undantag (ost, korv, buljong, senap, leverpastej och liknande). Jag äter liberal LCHF med mycket grönsaker, fisk, ost, kött och bra fett som avokado, smör, olivolja osv. Min man och barnen äter även ris och potatis och andra rotfrukter samt surdegsbröd som jag bakar till dem. Det är dyrt med bra mat!

Någon som har några spartips under dessa förutsättningar? De flesta tips jag ser handlar om att sluta äta ute, börja med matlådor, sluta med godis och helfabrikat och äta mer typ makaroner men vi hör redan allt det och vill inte äta makaroner... kan vi göra något annat?
Citera
2018-01-11, 11:30
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Vi är 2 vuxna (och 2 barn men barnen är så små och äter så lite så de räknas knappt i sammanhanget) och jag känner att våra matkostnader är väl höga och skulle vilja spara in lite på maten utan att behöva tumma för mycket på kvaliteten. Vi äter ute max 2 ggr per månad och köper aldrig godis/kakor/chips/läsk eller annan skräpmat eller helfabrikat utan vi lagar all mat från grunden med vissa undantag (ost, korv, buljong, senap, leverpastej och liknande). Jag äter liberal LCHF med mycket grönsaker, fisk, ost, kött och bra fett som avokado, smör, olivolja osv. Min man och barnen äter även ris och potatis och andra rotfrukter samt surdegsbröd som jag bakar till dem. Det är dyrt med bra mat!

Någon som har några spartips under dessa förutsättningar? De flesta tips jag ser handlar om att sluta äta ute, börja med matlådor, sluta med godis och helfabrikat och äta mer typ makaroner men vi hör redan allt det och vill inte äta makaroner... kan vi göra något annat?

Köp billigare råvaror. Vad har du förväntat dig för svar egentligen? Ät mindre kött. Ät mindre fisk. Ät mindre avokado.

Du skriver för helsike inte ens hur mycket ni lägger på mat varje månad.
Citera
2018-01-11, 11:39
Medlem
Trolltestets avatar
Som person med begränsad ekonomi för konsumtion, så ser jag både avokado och olivolja som rena lyxvaror i detta läge.
Citera
2018-01-11, 11:54
Medlem
Kaustis avatar
Vilka butiker handlar ni på?

Storhandlar ni?

Vad har ni för månadsbudget för mat idag?
Citera
2018-01-11, 12:00
Bannlyst
alltid storkok vid matlagning och frys in det som inte går åt , köp kött / fisk utan mellanhänder , förhandla priset alltid , ju mer trogen kund ju mer går priset att få ner , riktig inhandlingslista innan du åker till affären ,, och håll dej till den .
Citera
2018-01-11, 12:06
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
alltid storkok vid matlagning och frys in det som inte går åt , köp kött / fisk utan mellanhänder , förhandla priset alltid , ju mer trogen kund ju mer går priset att få ner , riktig inhandlingslista innan du åker till affären ,, och håll dej till den .

Chicken tika Masala är gott
Citera
2018-01-11, 12:11
Medlem
poxers avatar
Lägg ner lchf-löjlet. Det är ju som äter dyr mat, ingen annan i familjen.
Citera
2018-01-11, 13:00
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Köp billigare råvaror. Vad har du förväntat dig för svar egentligen? Ät mindre kött. Ät mindre fisk. Ät mindre avokado.

Du skriver för helsike inte ens hur mycket ni lägger på mat varje månad.

Vi lägger ca 6000 kr/månad. Jag tänkte att någon kanske åt liknande mat men hade kommit på bra och billiga alternativ? Tips på lchf-vänliga maträtter som inte innehåller fisk, kött, avokado eller ost som är dyrt, t.ex.. affärer som är billigare än andra, eller andra smarta förslag helt enkelt.
Senast redigerad av Adriadne 2018-01-11 kl. 13:02.
Citera
2018-01-11, 13:16
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Vi lägger ca 6000 kr/månad. Jag tänkte att någon kanske åt liknande mat men hade kommit på bra och billiga alternativ? Tips på lchf-vänliga maträtter som inte innehåller fisk, kött, avokado eller ost som är dyrt, t.ex.. affärer som är billigare än andra, eller andra smarta förslag helt enkelt.

Ät potatis! Börja jaga.
Citera
2018-01-11, 13:28
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Ät potatis! Börja jaga.

Potatis är lika billigt som vitkål vilket jag äter när min man äter potatis, så ser ingen poäng i det. Lägga mer krut på jakt (pni) är dock en god idé.
Citera
2018-01-11, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Som person med begränsad ekonomi för konsumtion, så ser jag både avokado och olivolja som rena lyxvaror i detta läge.

Håller med!
Det enda jag upplevt som riktigt billigt är ärtsoppa- så ät det minst varannan dag!
Citera
2018-01-11, 13:30
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Vilka butiker handlar ni på?

Storhandlar ni?

Vad har ni för månadsbudget för mat idag?

Oftast Coop, en större butik. Ja, vi storhandlar en gång i veckan men det blir ofta lite kompletterande småhandlingar också för att typ mjölken är slut eller vi har glömt köpa någon viktig ingrediens i den planerade maten.. Vi handlar för ca 6000 kr/månad idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in