Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-10, 22:24
Medlem
HRTs avatar
Ah..tråden gäller ju NI
jaja de heter SOG numera same same but diffrent..
Jag kan däremot hålla med om att allt fler ordningspoliser utbildas på förstärkningsvapen och har tillgång till dessa. Pga. Nya och ökade hotbilder. Eftersom NI och Piket är timmar bort om vi har en självmordsbombare som tagit gisslan i Sunne!
Citera
2018-01-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorAlbatross
Vi snackar om piketen, eller insatsstyrkan väst/syd/sthlm som de benämns numera. Inte de regionala insatsgrupperna som också ryms inom NIK. De har såvitt jag vet fått ärva de faktiska insatsstyrkornas gamla förstärkningsvapen, och det räcker gott och väl för dem.
Då är vi nog i sak överens jag är inte imot att gamla piketen får bra saker, anpassade för att kunna sköta en storstad men när Umeå polisen oxå ska ha det nyaste och senaste drar jag öronen åt mig., räcker med alla i försvarsmakten som ska vara operatörer. Sen tycker jag kanske att dela ut massa PSG90 till höger och vänster är väldigt dyrt och otaktiskt om man ska skjuta på 200m meter då är några HK417 mer lämpliga. Dessutom är polisen krigsplacerad eller ska bli och då vore det utomordentligt om Malmö/Göteborg kunde rusta 1 kompani vardera med poliser utrustande enligt militär standard som understöd åt HV. Det finns ju inget statsskytte kvar i dessa städer.
Citera
2018-01-10, 22:53
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Ordinarie polis borde ha typ HERA-chassi till sina SIG P226 med rödpunktsikte monterat och 30-skotts magasin. Det skulle kunna förvaras i bilen hela tiden utan krav på inlåst förvaring.
Regionala insatsgrupper och liknande har ju LWRC och det duger bra åt dom. Vad NI kör nu har jag inte koll på.
Citera
2018-01-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Ordinarie polis borde ha typ HERA-chassi till sina SIG P226 med rödpunktsikte monterat och 30-skotts magasin. Det skulle kunna förvaras i bilen hela tiden utan krav på inlåst förvaring.
Regionala insatsgrupper och liknande har ju LWRC och det duger bra åt dom. Vad NI kör nu har jag inte koll på.
Finns ju redan MP5 men det är strikta restriktioner kring förvaring och användning av dem. Få ut dem på IGV med förvaring i bilarna bara. En smärre remo på dem kan väl tänkas bli aktuell, men annars är det bra nog för IGV.

F.d. piketen och NI har LWRC, regionala insatsgrupperna har fått ärva H&K karbiner från dem om jag minns rätt.
Citera
2018-01-11, 09:00
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorAlbatross
Finns ju redan MP5 men det är strikta restriktioner kring förvaring och användning av dem. Få ut dem på IGV med förvaring i bilarna bara. En smärre remo på dem kan väl tänkas bli aktuell, men annars är det bra nog för IGV.

F.d. piketen och NI har LWRC, regionala insatsgrupperna har fått ärva H&K karbiner från dem om jag minns rätt.

HERA-chassin skulle lösa förvaringsbekymret... bara att ha dom liggande i bilarna och montera pickan om läget kräver.

De regionala insatsgrupperna har fått LWRC
Citera
2018-01-11, 11:24
Medlem
Intressant är att åtminstone den lokala insatsstyrkan i Skellefteå haft G36 i flera år.
Och jag menar verkligen den lokala.
Citera
2018-01-11, 11:39
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Intressant är att åtminstone den lokala insatsstyrkan i Skellefteå haft G36 i flera år.
Och jag menar verkligen den lokala.

Västerbotten har väl en insatsdel, men Skellefteå lär väl kanske räknas till den... Flera andra har ju så att en stad står för en grupp, och tillsammans får länet en komplett enhet.
Citera
2018-01-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Västerbotten har väl en insatsdel, men Skellefteå lär väl kanske räknas till den... Flera andra har ju så att en stad står för en grupp, och tillsammans får länet en komplett enhet.

Så kan det iofs vara, men i de fall jag tänker på var det bara Skellefteåpoliser på plats.

Ska leta upp en länk sen.
Citera
2018-01-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Hur många av de lite bondigare polisdistrikten är har lämplig personal att skjuta gisslantagare? Konstigt nog har jag aldrig upplevt problem med precisionen på AK5 eller trycket men det kanske handlar om hur bra skytt man är. Visst skulle man kunna ge polisen en AK4D, PSG90(onödigt dyrt att skjuta på 100m med) eller HK417 till sina prickskyttar. Men vid en sådan situation så kommer ändå NI vara dom som slår till. Men att "skyttet" eller vad man nu skall kalla dom som går in i en byggnad behöver precisionsvapen tycker jag är grovt överdrivet.

Nu finns inte SSG och jag har inte sagt att det är fel att NI har liknade utrustning som SOG, jag menade ex Närkes regionala insatsstyrka.

Men fortfarande kan en pansarskyttepluton anfalla motståndaren i utlandet med sina AK5or utan problem, och kan troligen slåss mot en rysk motståndare lika bra med AK5 som med HK416. Folk vill stirra sig blinda på att NI måste vara sönderkittande.

En normal regional insatsstryka behöver inte ha de senaste coolaste vapnet som finns. Om det skiter sig så mycket att man måste gå in på fler platser än vad NI klarar är SOG den enhet som skulle användas. Mot terrorism får militära medel brukas.

Jag sa att om en AK5a inte räcker så kommer inte heller en HK416 räcka. Då är det IKFN som gäller och då löser SOG/HV eller vilket manöverförband uppgiften bättre med GRG och KSP58

Polisen kanske skulle lösa uppgift med det dom har innan dom börjar ropa efter HK416 eller några andra vapenssystem.

Kommer det till en eldstrid, vilket som tur är inte har hänt så ofta så är utbildningen mycket viktigare än om vapnet har en MOA på 2.5 eller 3.1. Hur ofta brukar insatsstyrkan sina vapen, det verkar ju oftast vara vanliga polisen som faktiskt hamnar i en sådan situation ex griper terrorister efter terrordåd.

Bättre att fler poliser får utbildning på ett vapen som vi kan ha i mängd, köp in vapen åt polisen i ordentligt mängd när vi skaffar AK6or, byt ut dom där jävla MP5orna och ge vanliga polisen ett vettigt förstärkningsvapen. men att vissa enheter(alla om man frågar dom) är så jävla snäva att dom inte kan ha standardgrejor utan måste ha minst lika bra grejor som NI/SOG(som är utomlands eller förväntas möta motståndare med utbildning och moderna vapen)

*Varning långt inlägg*
Jag tycker att strv122b upprepade gånger belyser ett problem som även jag omedelbart också tänkte på = behovet av diverse förstärkningsvapen eller diverse utrustning.

Det är väldigt många här som alldeles uppenbart är pryltokiga (o ja, jag är själv väldigt intresserad av vapen o dyl.). Själv funderar jag alltid primärt över nyttan med det hela. Givetvis anser även jag att NI bör ha den bästa tillgängliga utrustningen, oavsett om det handlar om kroppsskydd eller vapen osv.

Men att många sedan verkar tycka att även "vanliga" polisen skall ha toppmodern utrustning är för mig främmande. För det första så anser jag att Polisen (de med fastställd kompetens) givetvis generellt sett ska ha tillgång till förstärkningsvapen, om behovet någonsin uppstår. Däremot är det en jäkla skillnad mellan det och att låta varenda liten "slå-sig-för-bröstet" styrka ska ha super-moderna vapen osv. Jag har mer än en gång sett alldeles för många (såväl militärt- som civilt) som lider av utrustningssjuka.

En del här pratar om prestandan på vissa vapensystem, jag menar tvärtom att det handlar om prestandan på den som skjuter. Klarar man INTE av att verka med t ex. en AK-5 eller G36 så klarar man inte heller av att verka med HK417 eller någon annat vapensystem. Klarade andra världskrigs prickskyttar att träffa mål med exceptionellt hög verkan, så ska fan utbildade skyttar klara av det även med de vapen som redan har nämnts. Ta bara legendaren Simo Häyhä som klarade sig alldeles utmärkt med ett gammalt Mosin-Nagant och enbart öppna riktmedel.

Ja, även jag gillar "fräna" prylar osv. Däremot är jag realist, vilket många andra inte är utan är sinnebilden av polisiära "MÖP:ar". Jag har ytterst svårt att se att vanliga insatsstyrkor har ett behov av topp-moderna vapensystem. Som sagt, det handlar om befäst skjutskicklighet och INTE om specifika vapen. Moderna stridsavstånd är varierande, men oftast runt så lite som inom 20-50m. Jag kan slå vad om att man träffar lika jäkla bra på t ex. just 20-50m med en AK-47 som med en HK-417 (jag är inte dum, jag påstår inte att AK-47 är ett bra alternativ till en polisiär verksamhet). Det är först på längre avstånd som man kan se en skillnad i precision och avvikelser (vilket främst syns om man använder en vapenbänk). Givetvis handlar det även för Polisen om väldigt, väldigt korta avstånd om en situation som kräver förstärkningsvapen uppstår (vilket är förbannat ovanligt). Det är på ren svenska ett jävla svammel om vapen hit och dit. Är du som sagt jävligt god skytt så träffar du med precis lika bra med en gammal AK-5 som med vilket annat modernt vapensystem som helst. Prestandan på vapnen är ganska irrelevant om du INTE är en tillräckligt god skytt.

Sen kommer vi till det andra som jag anser är av yttersta vikt = Nytta. Hur ofta uppstår situationer som kräver förstärkningsvapen? Verkligheten för en Polis ser inte ut som i filmen HEAT eller liknande, oavsett om det handlar om poliser i yttre eller inre tjänst. Sen har jag tyvärr läst mer än en gång när en jävligt fipplig lokal insatsstyrka har skämt ut sig vid ingripande.

Rent spontant tar jag bara en händelse ur minnet som dök upp medan jag skriver, finns tämligen gott om liknande uppträdanden dock. https://www.svd.se/polisen-skot-vilt-i-bostadsomrade

Det handlar om det faktiska behovet kontra utbildning. Det är som sagt jävligt sällan man behöver förstärkningsvapen, och många av de som har tillgång till det är ofta allt annat än nog tränade att använda dem. Som sagt, fullt förståeligt om NI har topp-modern utrustning men en helt annan sak att "vanliga" poliser har det.

Sist men inte minst, naturligtvis bör ju även Polisen uppdatera sin utrustning med tiden. Dock motsätter jag mig diskussionen om att kreti och pleti har något som helst behov av topp-modern utrustning.
Citera
2018-01-11, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
*Varning långt inlägg*
Jag tycker att strv122b upprepade gånger belyser ett problem som även jag omedelbart också tänkte på = behovet av diverse förstärkningsvapen eller diverse utrustning.

Det är väldigt många här som alldeles uppenbart är pryltokiga (o ja, jag är själv väldigt intresserad av vapen o dyl.). Själv funderar jag alltid primärt över nyttan med det hela. Givetvis anser även jag att NI bör ha den bästa tillgängliga utrustningen, oavsett om det handlar om kroppsskydd eller vapen osv.

Men att många sedan verkar tycka att även "vanliga" polisen skall ha toppmodern utrustning är för mig främmande. För det första så anser jag att Polisen (de med fastställd kompetens) givetvis generellt sett ska ha tillgång till förstärkningsvapen, om behovet någonsin uppstår. Däremot är det en jäkla skillnad mellan det och att låta varenda liten "slå-sig-för-bröstet" styrka ska ha super-moderna vapen osv. Jag har mer än en gång sett alldeles för många (såväl militärt- som civilt) som lider av utrustningssjuka.

En del här pratar om prestandan på vissa vapensystem, jag menar tvärtom att det handlar om prestandan på den som skjuter. Klarar man INTE av att verka med t ex. en AK-5 eller G36 så klarar man inte heller av att verka med HK417 eller någon annat vapensystem. Klarade andra världskrigs prickskyttar att träffa mål med exceptionellt hög verkan, så ska fan utbildade skyttar klara av det även med de vapen som redan har nämnts. Ta bara legendaren Simo Häyhä som klarade sig alldeles utmärkt med ett gammalt Mosin-Nagant och enbart öppna riktmedel.

Ja, även jag gillar "fräna" prylar osv. Däremot är jag realist, vilket många andra inte är utan är sinnebilden av polisiära "MÖP:ar". Jag har ytterst svårt att se att vanliga insatsstyrkor har ett behov av topp-moderna vapensystem. Som sagt, det handlar om befäst skjutskicklighet och INTE om specifika vapen. Moderna stridsavstånd är varierande, men oftast runt så lite som inom 20-50m. Jag kan slå vad om att man träffar lika jäkla bra på t ex. just 20-50m med en AK-47 som med en HK-417 (jag är inte dum, jag påstår inte att AK-47 är ett bra alternativ till en polisiär verksamhet). Det är först på längre avstånd som man kan se en skillnad i precision och avvikelser (vilket främst syns om man använder en vapenbänk). Givetvis handlar det även för Polisen om väldigt, väldigt korta avstånd om en situation som kräver förstärkningsvapen uppstår (vilket är förbannat ovanligt). Det är på ren svenska ett jävla svammel om vapen hit och dit. Är du som sagt jävligt god skytt så träffar du med precis lika bra med en gammal AK-5 som med vilket annat modernt vapensystem som helst. Prestandan på vapnen är ganska irrelevant om du INTE är en tillräckligt god skytt.

Sen kommer vi till det andra som jag anser är av yttersta vikt = Nytta. Hur ofta uppstår situationer som kräver förstärkningsvapen? Verkligheten för en Polis ser inte ut som i filmen HEAT eller liknande, oavsett om det handlar om poliser i yttre eller inre tjänst. Sen har jag tyvärr läst mer än en gång när en jävligt fipplig lokal insatsstyrka har skämt ut sig vid ingripande.

Rent spontant tar jag bara en händelse ur minnet som dök upp medan jag skriver, finns tämligen gott om liknande uppträdanden dock. https://www.svd.se/polisen-skot-vilt-i-bostadsomrade

Det handlar om det faktiska behovet kontra utbildning. Det är som sagt jävligt sällan man behöver förstärkningsvapen, och många av de som har tillgång till det är ofta allt annat än nog tränade att använda dem. Som sagt, fullt förståeligt om NI har topp-modern utrustning men en helt annan sak att "vanliga" poliser har det.

Sist men inte minst, naturligtvis bör ju även Polisen uppdatera sin utrustning med tiden. Dock motsätter jag mig diskussionen om att kreti och pleti har något som helst behov av topp-modern utrustning.
Om vi pratar om gisslansituationer med tungt beväpnade terrorister som är så många/tungt beväpnade att inte AK5 duger behövs normalt SOG med grg och ksp.

Och bombskydd och hela allt.
Citera
2018-01-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Om vi pratar om gisslansituationer med tungt beväpnade terrorister som är så många/tungt beväpnade att inte AK5 duger behövs normalt SOG med grg och ksp.

Och bombskydd och hela allt.

Visst är det så. Jag ville bara belysa debatten om det övriga polisväsendet och diskussionen om dess beväpning. Naturligtvis bör t ex. NI och SOG ha tillgång till den allra bästa utrustningen.
Citera
2018-01-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Visst är det så. Jag ville bara belysa debatten om det övriga polisväsendet och diskussionen om dess beväpning. Naturligtvis bör t ex. NI och SOG ha tillgång till den allra bästa utrustningen.
Jag ifrågasätter inte ditt inlägg utan menar att när det är så viktigt med mtrl så är behovet av bombskydd och understöd viktigare än att Kalle polis i Umeå får ut en HK416 istället för G36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in