2018-01-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enkel fråga.

Om pappan var den högpresterade personen på jobbet, därav lovordad, som formligen publicerades sig ständigt i tidskrifter, VEM tror du tog hand om de sjuka barnen?

Ja det är en intressant fråga. Ifall nu inte kommunen ställde upp så mycket så kanske mamman var tvungen att vårda flickorna och kunde inte arbeta. Hon kan ha varit långtidssjukskriven, arbetslös eller tjänstledig.
På slutet hade pappan varit hemma allt mer vilket kan tyda på att mamman inte orkade längre. Det kan ju ha berott på hennes cancer.
Citera
Medlem
Citat:
Enkel fråga.

Om pappan var den högpresterade personen på jobbet, därav lovordad, som formligen publicerades sig ständigt i tidskrifter, VEM tror du tog hand om de sjuka barnen?
Bör naturligtvis ha varit mamman som skötte marktjänsten och när hon blev för sliten och trött så försökte pappan arbeta hemifrån. Föräldrarna kanske aldrig sökte avlastning eller hjälp från något håll.
De försökte själva tills en dag när allt inte gick, längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Enligt skolan var det främst pappan de hade kontakt med.

Att ha barn är väl något man har gemensamt?
Citera
2018-01-10, 23:59
Medlem
kristallklars avatar
I en orättvis värld finns det inget som utesluter att ett snabbt slut (läs självmord) kan vara klokt. Att ta med sig sina barn – att mörda dem – kan också vara djupt moraliskt, även om det är olagligt. Och det är nog bra att det är olagligt. Men jag har större förtroende för förälderns empati med sitt barn än med en lagbok alla dagar i veckan. Kanske betraktar vi något rimligt och ansvarsfullt, i en värld som dessvärre inte alltid är särskilt rimligt konfigurerad?

Om vi överlever klimathotet, de multiresistenta bakterierna, AI, utfiskning, avskogning, förlust av jordbruksmark och insektsdöd tycks dock denna typ av orättvisa vara påväg att försvinna. Det är en fråga om årtionden, eller kanske något århundrade, innan genterapi och AI-styrda nanorobotar fixar merparten den kladdiga och lortiga biologins påhopp på våra kroppar.
Citera
2018-01-11, 00:00
Medlem
Pandalina4s avatar
Finns det vetenskapliga bevis för att ME är genetiskt? Sannolikhet för att två barn i samma family drabbas i %?
Relevant.
Citera
2018-01-11, 00:00
Medlem
Citat:
Rektorn för äldsta flickans skola säger till Sydsvenskan att det främst var pappan som de hade kontakt med och att han var mycket nöjd med undervisningen samt att det gick bra för flickan. Låter inte som ett döende barn direkt.

Inget sägs om mamman. Mycket skumt det där med mamman. Vad vet man om henne. Folk har gått ut om pappan i positiva ordalag men ingen har något att säga om mamman. Vem var hon, en särdeles anonym kvinna som ingen verkar känna. Skumt det där.

Jag har undrat över mamman sen imorse.. Det pratas bara om pappan.. Skumt!
Citera
2018-01-11, 00:01
Medlem
Dr_Dollars avatar
Hur fungerar det rent juridiskt när den här typen av tragedi inträffar, angående fup?
Nu när alla inblandade är avlidna tänkte jag.
Eller är det så att det måste finnas en GM?
Citera
Medlem
Citat:
Att ha barn är väl något man har gemensamt?
Ja man kan tycka det men enligt rektorn så var det pappan de hade kontakt med. Var mamman fanns, framgick inte i intervjun. Kanske som sagt även hon var sjuk. Någon nämnde cancer.
Citera
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det måste inte vara ett utvidgat självmord, det kan vara ett gemensamt beslut där var och en avslutar sitt liv för att man inte ser nåt annat alternativ.

Att ta ett barns liv är aldrig ett, tillsammans med barnet, "gemensamt beslut".
Citera
2018-01-11, 00:02
Medlem
Citat:
Jag får intrycket av att han var familjen. Mamman är extremt anonym och osynlig. Har hon ens funnits? Det var pappan som skolan hade kontakt med gällande undervisningen det var pappan som tränade fotbollen och det var pappan som har sin karriär. Kollegor och chefer har lovordar Oskar. Ingen har lovordat eller ens nämnt Hanna.
Det är något mycket skumt med modern i hela det här dramat. Finns hon? Varför undviker alla att tala om henne?

Mamman var jurist på Skatteverket, stod det nånstans.....det främjar knappast populäritet och osar inte av social kompetens om man får vara lite fördomsfull.
Citera
2018-01-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppim
Jag har jobbat en del med brottmål, och jag kan säga direkt att alla teorier som går ut på att pappan (och mamman) skulle ha dödat barnen för att bespara barnen lidande helt enkelt inte är sannolika.

Man dödar inte sina barn av barmhärtighet. Även fast de lider. Jag skulle sätta mina pengar på att han helt enkelt fått en flipp som inte går att förklara med något rimlighetsresonemang. Antagligen har mannen i familjen börjat med att mörda sin fru, och sedan gått över till barnen.
Goebbels och hans fru mördade sina barn för att bespara dem lidandet de skulle få utstå om de togs levande. En fullt rationell handling. Det har hänt förr och kommer hända igen.
Citera
2018-01-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Hur fungerar det rent juridiskt när den här typen av tragedi inträffar, angående fup?
Nu när alla inblandade är avlidna tänkte jag.
Eller är det så att det måste finnas en GM?

Om jag har förstått det hela rätt: det kommer ingen FUP då det inte finns någon att åtala för brottet. Vi kommer kanske inte få reda på vad som hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in