2018-01-10, 23:33
Medlem
Media vecklar verkligen in sig i sin rapportering.
Sydsvenskan var den tidning som först gick ut med adressen till familjens bostad, sedan tog bort den- Gatunamnet borde inte ha publicerats(chefredaktör Pia Rehnquist).

Sedan sätter sig samma chefredaktör, som bor i närheten av familjen, och författar en krönika där hon beskriver barnen så här:
Två av de här barnen kommer aldrig till skolan mer. De kommer inte heller att cykla längs med Bjärreds trygga cykelbanor, bada ute på Långa bryggan eller köpa mjukglass vid Sommarkiosken. De kommer inte att som gymnasielever trängas på bussen till Lund eller fira siste april i Stadsparken.

Det har ju framkommit genom barnens skolor att barnen inte kunde gå i skola och att de led av en mycket fysisk och ofattbar sjukdom?
Barnen var så sjuka att de fick hemundervisning, kunde inte närvara i skolan, hur kan man då skriva så där om barnen, de blev ju mördade?

Spelade inte morden på barnen någon roll eftersom de redan var dödsdömda? Är det så man ska tolka redaktörens krönika?
Citera
2018-01-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Nu har jag tillbringat mer än en timma på att scanna igenom nätet efter de där vanliga sakerna som man alltid kikar på. Sociala medier, yrkeskontakter, släktingar, intressen, politik, sport, övriga föreningsengagemang och så vidare. Den enda genomgående känslan det här paret ger är att de har varit öronbedövande tråkiga.

Oskar har varit fullt upptagen med sina siffror och tabeller. Han har gjort en del avtryck på nätet men det handlar enbart om yrkesmässiga sådana. Småföretagande, jobbet, några intervjuer i tidningar och lite publicerat material som efterlämnats. Han har även skrivit några böcker, antingen själv eller som medförfattare. Det handlar om synnerligen tradiga luntor som gissningsvis av prislappen att döma används som utbildningsmaterial.

Makan Hanna har däremot inte satt några större avtryck alls på nätet. En tom Facebook med ett femtiotal vänner, det är allt. Hon verkar ha uppskattat djur och natur, något hon delade med sin svägerska Lisa som också verkar vara en person som uppskattar djur och natur och klassisk musik. Lisa är journalist och figurerar lite här och där på nätet.

Man kan väl förmoda att Oskar, som är Lisas bror, även han fick med sig ett intresse för klassisk musik och svampskogen hemifrån eftersom det brukar vara så. Tänk fältbiologerna, scoutrörelsen, nånting sånt... Bildade intressen för att bryta av den stora passionen för siffror och matematik som säkert har legat till grund för att Oskar skulle satsa hela sitt liv på något så gränslöst själadödande som skatter och momser.

Kikar man på diverse släktingar och vänner till paret Henkow/Brenton så handlar det uteslutande om välutbildade "svala" människor som är måna om hur de framstår offentligt. Det är inga fyllebilder, tatueringar, hårdrocksband eller idrottslag med i miljöerna runt dem. Tvärtom. Välsminkade bilder på människor som är sådär "svala" och behärskade som övre medelklassen ofta är utåt.

Döttrarna verkar heller inte figurera på sociala medier. Inga konton på Facebook eller Instagram. Jag hittade en kommentar från ena dottern Moa på Clara Henrys Youtubekanal. Där skriver Moa, postad för nio månader sedan:
"Jag pratar med mig själv, med en bil och med ett träd! Är jag galen? Jag pratar med många olika saker!"

Moa verkar även ha spelat spelet Sims på PC eftersom hon kommenterat en kanal som har gjort en video om detta.

Jag gissar att Moa är den yngre av flickorna. Hon har även beteckningen ALF 5 efter sitt namn på Youtube, vilket jag tolkar som en klassbeteckning för exempelvis en femteklass i Lomma kommun. Det skulle passa åldersmässigt. Jag får nämligen för mig att de här barnen inte är uppfostrade med att skaffa sig anonyma trollkonton på nätet utan istället figurera klart och tydligt under eget namn. Därför är jag benägen att tro att de inte har tillåtits ha några Facebook- eller Instagramkonton än. Hade sådana funnits hade de säkert varit under flickornas egna namn. Avsaknaden av sociala medier är märklig. Det är väl närmast regel för flickor i den åldern att ha Facebooks med 500 "vänner"?

Det är i stort sett allt jag har hittat på en timmas tid. De här människorna verkar inte ha varit särskilt aktiva på nätet. Jag får uppfattningen att flickorna är "hårt hållna" och väluppfostrade och att föräldrarna som sagt är öronbedövande tråkiga individer vars stela hem hålls lika fläckfritt som deras släktingars och vänners lika stela hem. Man tillhör den bildade liberala medelklassen/övre medelklassen. Man har pengar, man har ett anseende på orten och man har hela sin existens förankrad i sina yrken som ofta är också är den stora passionen i livet. I allt övrigt är man tillknäppta, håller skenet uppe oavsett vad som händer och tar alla former av konflikter bakom lyckta dörrar så att inte bekantskapskretsen får veta något. En otrohet, sparken från jobbet eller en offentlig skampåle i form av avslöjade sexuella avvikelser eller forskningsfusk drabbar inte sådana människor på samma sätt som det skulle drabbat ett patrask som jag själv. Jag skulle borstat av mig och ryckt på axlarna eftersom jag inte är något och inte har något. För en sådan som Oskar så utraderar det hela hans existens. Skammen, vanäran, "vad andra ska säga", tankarna på omgivningens blickar när de ser honom komma på den lokala matbutiken...

Jag tror att det här i grund och botten handlar om en skitsak som kanske är pinsam men inget mer än så, men som har fått enorma konsekvenser på grund av att den hände någon som har bundit upp hela sitt liv på en sinnebild av hur de ska framstå inför andra. Det är väl även därför de båda döttrarna har strukit med; den mördande förälderns inbillning om att det är "bättre" för flickorna att slippa leva med "skammen" av en havererad familj som slutade i tragedi. Därför har även flickorna tagits med i graven.

Jag har ägnat ungefär samma tid, åt att gräva fram samma saker... dvs nästan inget alls.
Jag håller med dig i ditt resonemang här ovan, får precis samma känsla av ”perfekta familjen”, utåt. Ytan var viktig!

Men jag vill lägga till Aspie-varning på pappa Oskar. Min aspie-radar tjuter för fullt, vilket också kan stämma in i din teori om orsak till detta.
Citera
2018-01-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Helt Korrekt! Dessa döttrar föddes med ca 3 års mellanrum, vilket innebär att ev symptom ännu inte fanns när nästa syskon föddes med samma genetiska fel.

Säger inte att det var så. Det vet jag, naturligtvis inte, men annars förstår jag inte det som hänt.

Jag tror att människan alltid gör det man tror är det bästa.
Precis så tror jag också att det varit. Jag har vårdat barn som diagnostiserats med t.ex muskeldystrofi och tröstat föräldrarana. Det finns egentligen inget hopp att ge till dem. Annat än att fånga dagen. Men det sa jag inte, det lät så banalt. Jag bara lyssnade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Sydsvenskan var den tidning som först gick ut med adressen till familjens bostad, sedan tog bort den- Gatunamnet borde inte ha publicerats(chefredaktör Pia Rehnquist).

Sedan sätter sig samma chefredaktör, som bor i närheten av familjen, och författar en krönika där hon beskriver barnen så här:
Två av de här barnen kommer aldrig till skolan mer. De kommer inte heller att cykla längs med Bjärreds trygga cykelbanor, bada ute på Långa bryggan eller köpa mjukglass vid Sommarkiosken. De kommer inte att som gymnasielever trängas på bussen till Lund eller fira siste april i Stadsparken.

Det har ju framkommit genom barnens skolor att barnen inte kunde gå i skola och att de led av en mycket fysisk och ofattbar sjukdom?
Barnen var så sjuka att de fick hemundervisning, kunde inte närvara i skolan, hur kan man då skriva så där om barnen, de blev ju mördade?

Spelade inte morden på barnen någon roll eftersom de redan var dödsdömda? Är det så man ska tolka redaktörens krönika?
Det låter mer som att hon inte haft information om barnens tillstånd och skrivit sin krönika med utgångspunkt i att barnen var friska. Olyckligt såklart men säkert ett misstag som gjorts i god tro.
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Jag håller helt med dig, men kan även denna diskussion föras på annat håll så vi kan fokusera på ny information om fallet i denna tråd? Blir så svårt att följa alla sidospår till slut. Sedan får vi nog alla lugna oss lite grann med spekulationerna - mer info kommer att släppas efterhand, men det kommer att ta sin tid.

Man bör definitivt fokusera på fallet, men det berör ju frågan om mannens eventuella motiv - om han nu är GM - och där är det en nödvändig bakgrund att hålla i minnet att man inte säger så mycket man tror med att svänga sig med termer som "utvidgat självmord." Så poängen med mina inlägg var ytterst på din linje, att man inte bör dra för långt med spekulationerna.

Tyvärr kommer mycket mer info troligen inte att släppas efterhand, om mannen är skyldig. Gärningsmannen anses då död, förundersökningen kommer att läggas ned och hemligstämplas och det kommer att förbli spekulationer om vad som skedde. och varför.
Citera
2018-01-10, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot

Det var en synnerligen obegåvad krönikör att skriva en så illa genomtänkt sak. Samma gäller naturligtvis den ansvarige som låter den tryckas.
Citera
2018-01-10, 23:42
Medlem
Snapcounts avatar
Det spekuleras ju ganska vilt.., om diagnoser till de inblandade..

Men ville bara säga ett "tack" till vårdpersonalen som kniper igen. Fulpressen har säkert varit på de som flugor på socker, likaså läser säkert folk med insyn även i tråden.
Senast redigerad av Snapcount 2018-01-10 kl. 23:48.
Citera
2018-01-10, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Gottfriesmottagningen har hängt löst ofta när det gäller att de får vara landstingsanslutna.

ME (nej, jag skoja bara mods) -kan det inte ha varit någon mer svårartad sjukdom bara det att den är så himla svår att diagnostisera att man inte funnit rätt?
Det är många underbara människor som arbetar inom vårdyrkena men hela vårdkarusellen inbjuder inte till att tidigt finna sällsynta diagnoser. Det låter nästan lite för märkligt att två syskon i sådana unga år skulle få ME.
Utan diagnos -kan bli ett stigma i sig. Kan det har varit så att man utåt har sagt att det är ME fast man egentligen inte vet vad barnen lider av?

En svår ME kan vara verkligen svårartad. Det finns fall, talespersonen för ME föreningen i Norge, där tre barn i samma familj lider av ME. Att modern och flera döttrar har det verkar inte vara helt ovanligt i världen. Mer info: http://www.rme.nu/sites/rme.nu/files/primer-svensk_sammanfattning_2014.pdf
Citera
2018-01-10, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggan1978
Jag har ägnat ungefär samma tid, åt att gräva fram samma saker... dvs nästan inget alls.
Jag håller med dig i ditt resonemang här ovan, får precis samma känsla av ”perfekta familjen”, utåt. Ytan var viktig!

Men jag vill lägga till Aspie-varning på pappa Oskar. Min aspie-radar tjuter för fullt, vilket också kan stämma in i din teori om orsak till detta.
Jag får intrycket av att han var familjen. Mamman är extremt anonym och osynlig. Har hon ens funnits? Det var pappan som skolan hade kontakt med gällande undervisningen det var pappan som tränade fotbollen och det var pappan som har sin karriär. Kollegor och chefer har lovordar Oskar. Ingen har lovordat eller ens nämnt Hanna.
Det är något mycket skumt med modern i hela det här dramat. Finns hon? Varför undviker alla att tala om henne?
Citera
2018-01-10, 23:46
Medlem
SeanAverys avatar
Lägger ner det där med ME nu. Det finns artiklar på nätet om folk som klarar av att arbeta med det, visst dom får vara sjukskrivna och det är säkert jättejobbigt, men inte fan isolerar dig i ditt hus och får hemundervisning och allra minst utplånar hela familjen. Mycket möjligt att ME är inblandat, men det är långt ifrån allt isåfall.
Citera
2018-01-10, 23:48
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Jag får intrycket av att han var familjen. Mamman är extremt anonym och osynlig. Har hon ens funnits? Det var pappan som skolan hade kontakt med gällande undervisningen det var pappan som tränade fotbollen och det var pappan som har sin karriär. Kollegor och chefer har lovordar Oskar. Ingen har lovordat eller ens nämnt Hanna.
Det är något mycket skumt med modern i hela det här dramat. Finns hon? Varför undviker alla att tala om henne?

Har funderat på det där, hon harvett bra yrke och ett ovanligt namn, då borde det iallafall finnas nån bild på nätet kan man tycka.
Citera
2018-01-10, 23:48
Medlem
huomaamatons avatar
Hm.. Känner inte till ME-diagnosen så pass mycket.. Men försöker, man är trött och har lite värk typ?
Hur skulle en sådan sjukdom få en far till att döda hela familjen, tänker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in