2018-01-10, 19:46
Medlem
Rektorn: Jag tror ingen förstår, "Familj i djup kris" pga barnens fysiska sjukdom.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skolorna-i-bjarred-flaggar-pa-halv-stang
Citera
2018-01-10, 19:46
Medlem
lakritcs avatar
Hur vanligt är det att poliser erbjuds samtalshjälp? Föreställer mig att det inte är sällsynt, men heller inte regelmässigt (möjligen när det gäller barn).

Hoppas att familjen stillsamt somnat in tillsammans, men för en som inte är insatt i hur bearbetningsarbetet vanligtvis fungerar är det kanske inte ens första tanke.
Citera
2018-01-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Något sådant kan ha varit den utlösande faktorn. Det senaste fallet av familjetragedi var att den familjen skulle vräkas. Här kan det då gissningsvis varit något med hjälp från kommunen som ändrats radikalt och då att någon av föräldrarna eller möjligen bägge ihop inte såg någon annan utväg. Det har blivit extremt mycket kallare i Sverige gällande detta med hjälp och ersättning till familjer som har problem.

Det är ju inte bara ekonomisk, dessa jade råd utan stöttning med kompetens och rätt personal som kommunen numera inte har råd numera
Citera
2018-01-10, 19:48
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
Intressant.. Kan du bistå med källa?
Det är vedertaen fakta inom kriminologi, psykologi och rättsmedicin, men det finns nog något om det på bra.se.
Citera
2018-01-10, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det är nog snarare av den anledningen att det sociala skyddsnätet monteras ned alltmer, om detta rapporterades redan för några år sedan att nu börjar det märkas av även bland medelinkomsttagare.
I denna familjen var tydligen 3/ 4 i behov av hjälp och den hårt arbetande fadern den som fick bistå.
Det räckte bevisligen inte.
Det behövs inte mycket idag för att en enskild eller en hel familj ska gå under.
Vad som än felades inom denna familjen så kunde den inte hjälpa sig själv.

Väl formulerat. Håller helt med.
Nu tror jag inte att ekonomin i första hand var det som ödelade familjen. Snarare var det en familj som tvingades isolera sig själv pga en ohållbar situation och eventuellt bristande samhällsstöd.

Du har rätt - en familj kan snabbt gå under idag. Låginkomsttagare gör det fortare med glesare skyddnät.

Ett under att inte fler griper till sådana här lösningar. Men det kommer nog.
Citera
2018-01-10, 19:49
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Vi vet inte mer än att barnen hemskolades ett par dagar i veckan pga sjukdom. Rektor till ena barnet säger att det har varit mkt problem för familjen medan den andra säger tvärt om...

Tack för ditt svar.
Men det var inget utöver vad jag kunnat läsa i tidningarna.
Förutom att jag fått bilden av att barnen hade konstant hemundervisning. Är det fel?
Citera
2018-01-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Tack för ditt svar.
Men det var inget utöver vad jag kunnat läsa i tidningarna.
Förutom att jag fått bilden av att barnen hade konstant hemundervisning. Är det fel?

Rörde sig om 4 dagar i veckan för den äldre flickan, färre (vet inte exakt) för den yngre. Så nästan hela veckan.
Citera
2018-01-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
De poliser jag känner brukar bara erbjudas när det varit något brutalt och rått, exempelvis självmord genom att skjuta skallen av sig... hängningar, överdoser osv har många poliser sett mycket av, det ingår i deras jobb och de hanterar det bra själva.

Jo, vanliga självmord får ju poliser se var och varannan vecka, oftast är det hängningar.

Att gå in i ett hus och hitta två barn och två vuxna som kanske har börjat ruttna/läcka kroppsvätskor sätter nog spår i sinnet. Dessa poliser har det nog inte lätt, speciellt om det inte är "hårdhudade" sådana.
Citera
2018-01-10, 19:55
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Hur vanligt är det att poliser erbjuds samtalshjälp? Föreställer mig att det inte är sällsynt, men heller inte regelmässigt (möjligen när det gäller barn).

Hoppas att familjen stillsamt somnat in tillsammans, men för en som inte är insatt i hur bearbetningsarbetet vanligtvis fungerar är det kanske inte ens första tanke.

Jag är inte polis, men jag vet definitivt att i många yrken (där det ingår att hantera händelser/trauman/situationer som av de flesta anses vara utöver det vanliga) erbjuds man samtalshjälp. Inget konstigt. Hjälpen kan vara väldigt olika upplagd, det kan vara allt från ett samtal med berörda kollegor till professionellt samtalsstöd.
Man vänjer sig vid mycket men inte allt. Händelser som innefattar barn brukar vara extra svåra att hantera, det behöver inte alls betyda att det varit extremt våld eller andra ytterligheter.
För att orka jobba med sådant måste man ibland få hjälp själv, hjälp att bearbeta, ventilera, lära sig, gå vidare och försöka att inte ta med jobbet hem... förhoppningsvis.
Citera
2018-01-10, 19:55
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Rörde sig om 4 dagar i veckan för den äldre flickan, färre (vet inte exakt) för den yngre. Så nästan hela veckan.

På Rapport påstod dom att hemundervisningen varade tre dar per vecka.
Citera
2018-01-10, 19:57
Medlem
Whitks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc

Blåljuspersonal erbjuds samtalshjälp alltid då någon tycker det dom varit med om har varit jobbigt.
Jag jobbar själv inom räddningstjänsten och vi erbjuds samtal hela tiden så fort vi varit med om t.ex ett självmord eller om det har förekommit ett barn i händelsen.
Även fast jag kanske inte tycker en sak är jobbig, så kanske min kollega tycker det. Då tas vi ur tjänst den dagen och erbjuds samtalshjälp. Vi är också människor och jobbar med sånt här varje dag. Då behöver man få prata om det man själv tycker är jobbigt för att orka jobba vidare. Så det är inget konstigt alls
Citera
2018-01-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
På nyheterna påstod dom att hemundervisningen varade tre dar per vecka.

Ja, kan ha varit det för den yngsta då. 4 och 3 dagar, tror det står längre bak i tråden också.
Den yngre hade iaf färre dagar än den äldre. Finns källor längre bak också.
Vill inte ha det osagt att dessa uppgifter kan ha ändrats under dagen. 4 och 3 var det jag läste innan iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in