Citat:
Ursprungligen postat av
lakritc
Hur vanligt är det att poliser erbjuds samtalshjälp? Föreställer mig att det inte är sällsynt, men heller inte regelmässigt (möjligen när det gäller barn).
Hoppas att familjen stillsamt somnat in tillsammans, men för en som inte är insatt i hur bearbetningsarbetet vanligtvis fungerar är det kanske inte ens första tanke.
Jag är inte polis, men jag vet definitivt att i många yrken (där det ingår att hantera händelser/trauman/situationer som av de flesta anses vara utöver det vanliga) erbjuds man samtalshjälp. Inget konstigt. Hjälpen kan vara väldigt olika upplagd, det kan vara allt från ett samtal med berörda kollegor till professionellt samtalsstöd.
Man vänjer sig vid mycket men inte allt. Händelser som innefattar barn brukar vara extra svåra att hantera, det behöver inte alls betyda att det varit extremt våld eller andra ytterligheter.
För att orka jobba med sådant måste man ibland få hjälp själv, hjälp att bearbeta, ventilera, lära sig, gå vidare och försöka att inte ta med jobbet hem... förhoppningsvis.