Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Vilket innebär?
Att många har en militär bakgrund? Dvs minst vpl, vissa antagligen mer.
Citera
2018-01-09, 13:09
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
På CNL bodde som bekant SSG på baksidan i en inhägnad vilket ansågs ganska lustigt av övriga förband. Ibland åkte dom iväg i främst galtar som hade fått lite extra camoflage mönster med hjälp av sprejflaska. Ingen aning hur långt man sen åkte och i vilken mån man sökte sig till stridskontakt men mig veterligen har ingen skadats allvarligt och ingen dött. Lite OT så bara nu när jag kom att tänka på det.

Jesper Lindblom och Tomas Bergqvist är väl två som dött medans dom var i Afghanistan. Men dom kanske inte var förlagda på CNL.
Citera
2018-01-09, 14:52
Medlem
En vän som jobbade inom försvaret som befäll inom spaning när han slutade efter 5 år, på grupp nivå fattade jag det som. Han var i vilket som med och tränade med Ni och misstänkte att även sog var med då de bar ”mask” som de ej tog av. Självklart så tränade dom i separata grupper och inte tillsammans när de gjorde inbrytningar i hus mm men de kunde betrakta från avstånd. Hur som helst så vart det pinsamt när de fick se hur snabba och effektiva Ni och den andra gruppen var jämfört med hur dom själv presterade^^ Nu har dom förstås olika uppgifter men det är ju det bästa som hamnar i respektive. Klart att det är hårda killar när man sållar ut det bästa
Citera
2018-01-09, 17:19
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Förstår fortfarande inte varför NI åker utomlands det är ju SOG till för, NI ska ju sköta polisuppgifter

Livvaktsskyddet på ministrar, kungafamiljen är det säpo/polisen som har
NI o SÄPO jobbar nära på det området
Citera
2018-01-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Har du skjutit precision med G36? Jag skulle inte riskera ett huvudskott på en gisslantagare på hundra meter med den bössan. Sämre än AK5 och det är inte bra.... Däremot är dom nya LWRC-karbinerna bra mycket bättre.
Att inte använda AK5 är rent löjligt snobberi, nu har man fått G36 vilket är ett mycket bra vapen som jag tyvärr inte använt då man bedömmer att AK5 duger gott åt svenska försvarsmakten som faktiskt övar för strid mot en kvalificerad motståndaren.

Gällande G36 hittar jag ingen MOA på den men den bör inte överstiga 3.5-4. Det har visat sig vara ren BS det där som BW sa om G36, dom använde den som en MG3 vilket den inte var avsedd för.

Kan du inte träffa huvudet på en person på 100m med en G36 bör man inte få bära vapen.

Att man skulle bestämma sig att ge ut några tikka T3 till polisen i 7.62(för att skjuta genom fönster etc) vore kanske ingen dum idé men varför skulle man vilja ge polisen ett militärt prickskyttevapen för att skjuta på 100m?

Polisens snobberi med att inte använda AK5 är löjligt. Som prickskytte/skapskytte vapen kan jag köpa det men för gemene polis i ett regional insatsstyrka duger det gott.
Citera
2018-01-10, 18:05
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Att inte använda AK5 är rent löjligt snobberi, nu har man fått G36 vilket är ett mycket bra vapen som jag tyvärr inte använt då man bedömmer att AK5 duger gott åt svenska försvarsmakten som faktiskt övar för strid mot en kvalificerad motståndaren.

Gällande G36 hittar jag ingen MOA på den men den bör inte överstiga 3.5-4. Det har visat sig vara ren BS det där som BW sa om G36, dom använde den som en MG3 vilket den inte var avsedd för.

Kan du inte träffa huvudet på en person på 100m med en G36 bör man inte få bära vapen.

Att man skulle bestämma sig att ge ut några tikka T3 till polisen i 7.62(för att skjuta genom fönster etc) vore kanske ingen dum idé men varför skulle man vilja ge polisen ett militärt prickskyttevapen för att skjuta på 100m?

Polisens snobberi med att inte använda AK5 är löjligt. Som prickskytte/skapskytte vapen kan jag köpa det men för gemene polis i ett regional insatsstyrka duger det gott.

Särskilda beredskaps polisen hade ju ak5 kort/civil version. Den hade man först, vet att piketen plockade mycket utrustning från SBP, så när de kom in för fortutbildning var både västar, hjälmar o vapen utlånade. Detta är ju några år sedan ca 2000-06
Angående annan bössa som du nämner Tikka så har polisen idag militärutrustning..
En anledning till militära vapen är kunskap dvs att man kan hantera diverse olika samt att man övar med militär, går kurser där militära vapen används.
Citera
2018-01-10, 18:24
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Kan säga att G36 har avsevärt sämre precision än AK5.
Och vad är det som är så fruktansvärt med att piket eller insats skulle få ha en Tikka älgbössa? Obegripligt...
Citera
2018-01-10, 18:30
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Och vad är det som är så fruktansvärt med att piket eller insats skulle få ha en Tikka älgbössa? Obegripligt...

jo därför när de åker och skjuter med försvarets vapen, deltar i utbildningar runt om i världen används inte (älgbössor). Det är min gissning.
Tikka har ju militära varianter också
Citera
2018-01-10, 18:56
Medlem
IdiAminsKusins avatar
En normal Tikka T3x CTR skulle vara ett steg framåt i omfattningen ljusår för länsinsatsen.
Citera
2018-01-10, 19:34
Medlem
Citat:
En normal Tikka T3x CTR skulle vara ett steg framåt i omfattningen ljusår för länsinsatsen.

Civilt vapen eller inte, en standard Tikka T3 är ju enastående vad gäller pålitlighet och precisionen är utmärkt, så jag håller helt med om att det inte vore något underligt alls med att tilldela den som prickskyttevapen (rätt ordval?). Det är ju bara den konservativa utformningen som skiljer mot ett "taktiskt" vapen egentligen.

Canadian Rangers valde ju Tikka T3X Arctic som tjänstevapen, det borde väl säga något om den.
Citera
2018-01-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Särskilda beredskaps polisen hade ju ak5 kort/civil version. Den hade man först, vet att piketen plockade mycket utrustning från SBP, så när de kom in för fortutbildning var både västar, hjälmar o vapen utlånade. Detta är ju några år sedan ca 2000-06
Angående annan bössa som du nämner Tikka så har polisen idag militärutrustning..
En anledning till militära vapen är kunskap dvs att man kan hantera diverse olika samt att man övar med militär, går kurser där militära vapen används.
Ja polisen bär militära vapen men att låta polisens regional insatsstyrka få ut AI vapen med militära prickskyttesikten för att skjuta på några hundra meter är ganska överdrivet. Bättre att dom får ett billigare vapen, ser mindre taktiskt ut(om nu någon VPK fjant säger nått, kan skylla på att nödslakta älg ).
Citat:
Konstigt då det dög åt FJS insatskompani och burits av flera SF förband. Vad jag har hittat när folk skjuter med det är de runt en träffbild på under 5 cm på hundra meter. Hur många av poliser begränsas av egenprecisionen av ett vapen...
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Civilt vapen eller inte, en standard Tikka T3 är ju enastående vad gäller pålitlighet och precisionen är utmärkt, så jag håller helt med om att det inte vore något underligt alls med att tilldela den som prickskyttevapen (rätt ordval?). Det är ju bara den konservativa utformningen som skiljer mot ett "taktiskt" vapen egentligen.

Canadian Rangers valde ju Tikka T3X Arctic som tjänstevapen, det borde väl säga något om den.
Duger det åt försvarsmakten duger det åt polisen.

Hela grejen med regional insatsstyrkor inte kan nyttja försvarsmaktens standardvapen för man är så mycket "operatör" att man kittar sönder sig själva.

Kan försvarsmaktens personal möta beväpnade talibaner med en AK5a kan polisen möta knivmän eller liknade som faktiskt polisen möter.
Citera
2018-01-10, 20:23
Medlem
IdiAminsKusins avatar
De G36or jag refererar till har inte klarat mycket bättre än en decimeter spridning på hundra meter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in