Citat:
Ursprungligen postat av
Rostere
Total procentenhetsavvikelse är ett efterblivet sätt att mäta statistiskt fel.
Det är möjligt! Jag är ingen statistiker. Men de mätningar på totalen som har publicerats på nätet har ofta använt sig av den metoden. Jag har sett ett fåtal andra metoder också blivit publicerade. Ingen av dem har haft Sentio bland topp3 på totalen.
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Ett väldigt enkelt sätt att få en bättre feluppskattning är att ta normen av felvektorn. Det bästa sättet (eftersom det är mest pedagogiskt så att även internettroll kan förstå) att mäta statistiskt fel är genom att avgöra hur pricksäker opinionsundersökningen var genom simulering - slumpa fram valresultat (i någon tillräckligt bra upplösning, typ en decimal) med hjälp av opinionsundersökningarna och avgör vilka som oftast prickar rätt, eller tvärt om såklart (sannolikheten att undersökning var ett representativt urval av väljarkåren, slumpa fram OU-resultat ur valresultatsfördelningen)
.
Du har nog inte riktigt greppat definitionen av ett Internettroll.
Citat:
Total procentavvikelse missar helt två viktiga effekter: Ett, ett lika stort absolut fel är mer allvarligt på mindre partier (tankeexperiment: att uppskatta Kalle Anka-partiets stöd till 2% istället för 0% jämfört med att ge S 2 pe för mycket i stöd)
Det är ju både sant och inte sant. Det är en större procentuell avvikelse att ha 2PE-fel på KA-partiet än 2PE-fel på S vilket kan tyckas vara penibelt. Men jag kan inte se att konsekvensen av den större avvikelsen blir allvarligare. Är man djävulens advokat och ser OU ur ett mandatfördelningsperspektiv så är felmätningen lika allvarlig om man missar med 2PE på ett större parti som om man missar 2PE på ett mindre parti (om vi tänker bort 4%-spärren).
Det är ju däremot så att det opinionsinstitut som har störst PE-fel i sina undersökningar också är det institut som sämst har förutspått den verkliga mandatfördelningen.
Att så korrekt som möjligt förutse mandatfördelningen torde väl vara det som är viktigast för slutkonsumenten av opinionsundersökningarna eller tror du inte det?
Citat:
Jag är inte dagskolelärare för OU-intresserade, så jag har tyvärr inte tid att skriva hur utförligt som helst om detta för tillfället. Men jag hade planerat att lägga upp en sådan simulator som jag skrivit som open source innan valet. Kanske kan jag även skriva ett inlägg på bloggformat utanför Flashback så att alla kan förstå. Tills dess hoppas jag att du undviker att använda total procentavvikelse som mått på statistiskt fel annat än i val mellan två partier, den enda situationen då ett sådant mått är giltigt.
Eftersom du redan i ett tidigare inlägg förklarade att United Minds var de som prickade valresultatet bäst så måste du rimligen redan ha en uträkning av vilka som prickade totalen bäst enligt din metod så den kan du ju presentera trots din tidsbrist.
Nu handlade i och för sig inte min och Djimmies diskussion i grunden om det var Skop eller United Minds som prickade valresultatet bäst heller. Utan huruvida ifall det viktigaste för ett opinionsinstitut var att pricka just SD rätt eller totalen rätt.