2018-01-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Då undrar man vad lärarna hade i hemmet att göra? Undervisa för barn som bara sover, eller?

Naiv kommentar. ME betyder inte att man sover alltid... Man är utmattad och trött, men man kan fortfarande vara vaken
Citera
2018-01-10, 15:27
Medlem
NirvanAs avatar
Varför jag också tror det är kniv eller mer våldsamt våld är för att poliserna erbjöds samtalshjälp, skulle det vara personer som förgiftats eller drogats till döds skulle inte poliser erbjudas det, exempelvis hängningar de åker på händer inget på men åker de hem till nån som blåst skallen av sig med hagelbössa blir de alltid erbjudna och rekommenderade samtal.
Citera
2018-01-10, 15:28
Medlem
Gizurs avatar
Vet inte om Expressens senaste intervju med rektorn har kommenterats, där säger hon att familjen var i "djup kris"

https://www.expressen.se/kvallsposten/dottrarna-lag-doda-i-hemmet-rektorn-familj-i-djup-kris/
Citat:
Margareta Strand Larsson är rektor på Alfredshällsskolan i Bjärred.
– När polisen ringde mig på kvällen klockan 9 trodde jag att det hade varit inbrott på skolan. Sedan berättade han vad som hänt. Det är en otroligt djup tragedi. Det är ofattbart, och så säger vi allihopa, säger hon.

Genom sin yrkesroll kände hon den döda familjen väl. Den yngsta dottern gick på skolan och den äldre har tidigare varit elev.
– Vi har jobbat nära och vi har sett en familj i djup kris. Men att det skulle gå så här det fanns inte på kartan. Det kunde ingen tro, säger rektorn.

Kommunen meddelar att de två döttrarna i familjen var inskrivna i var sin skola, men att de aldrig befann sig på plats. I stället fick de hemundervisning.
– Båda flickorna hade hemundervisning av medicinska skäl. Den äldsta flickan har haft hemundervisning sedan årskurs sex. Ganska omfattande hemundervisning, fyra dagar i veckan i de flesta av skolans ämnen, säger Svenjohan Davidson,
Citera
Medlem
Expressen skriver: Sedan en tid tillbaka jobbade mannen mycket hemifrån, berättar chefen.
– Han har jobbat mycket hemma på sista tiden. Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet.
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
De blir fler och fler, det kan du inte förneka. Jag gav argument som håller, det finns ingen vinst i att visa alla sina kort när man inte ens vet vem som kollar. Det finns alltid nån dåre som börjar dra egna slutsatser utifrån vad de hittar i någons profil, varför skulle någon frivilligt vilja utgöra diskussionsunderlag för någon isolerad galning som sitter i källaren och behöver medicin?

Flera gånger tidigare har GM tagit bort saker från Facebook innan denne begått brott.

Men nu skrev sanna70 att mannen tydligen haft bild igår som blivit bortplockad. Stämmer det är det mindre konstigt.
Citera
2018-01-10, 15:29
Medlem
Men snälla ni ME är inte ens en egentlig sjukdom enligt ICD 10, man mördar inte sina barn på grund av det syndromet. Släpp det spåret. Om så är fallet är det MORD, inget annat.
Citera
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Skulle nog säg att det lutar åt att det är modern som har utfört dådet. Så här skriver Aftonbladet nu,

"Det var pappans chef som larmade polisen. Trots att mannen var ansvarig för en konferens dök han aldrig upp på jobbet på tisdagen".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka3MbX/dode-pappans-chef-det-var-jag-som-slog-larm

Tror du fadern hade så mycket fokus på sina engagemang på jobbet när familjen var på väg att gå under att han skulle avboka? Jösses...

Oavsett om det skett i samförstånd (troligast) eller av mor/far så är det väl troligast att man håller skenet uppe utåt vad gäller både sociala och professionella engagemang.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Alltid hemskt när barn dör men vilket liv är det att leva med den sortens symptom. Låter helt otroligt om det skulle vara ME, något som kan drabba alla men så unga och redan drabbade. Mamman som var aktiv inom juridiken verkar, om hon nu var sjuk, klarat av det bra?

Storsint av pappan att avsluta sitt liv som rent fysiskt var frisk iallafall för att gå döden till mötes med sina sjuka barn och fru. Helt övertyga om att detta var ett beslut som både mannen och frun, samt kanske t.om barnen stod bakom.

Lämnade de en 15 årig dotter i livet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parth
Angående huruvida det var en eller två om dådet - artikeln på Resumé det länkades till tidigare i tråden har detta citat i sig:

Citat:
Hur går ni vidare med rapporteringen?
– Vi har åtta personer igång sedan tidigt i morse. Det är ett svårt journalistiskt arbete där det är väldigt tydligt är att respekten gentemot den drabbade släkten, och allmänhetens behov av information, är motstridigt. Det kan vara så att uppgifter kommer fram om familjens situation som blir svåra att berätta. Det finns sannolikt speciella förklaringar till att någon i en familj mördar de andra och sen sig själv.

Misstänker att hon har hygglig insyn. Sen går det fortfarande att hitta olika scenarion och tolka på flera sätt, men det kanske kan ge en delvis indikation angående vart man vill luta.

För vilka kan det bli svårt?
Anhöriga borde väl haft insyn i familjen?
Citera
2018-01-10, 15:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Dvs något fysiskt ?

Om så.., kan denna sjukdom gå i arv ?
Ja, men min källa är inte helt duktig på degenerativa barnsjukdomar, men sammantaget uttolkar jag informationen så.
Citera
2018-01-10, 15:30
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Varför jag också tror det är kniv eller mer våldsamt våld är för att poliserna erbjöds samtalshjälp, skulle det vara personer som förgiftats eller drogats till döds skulle inte poliser erbjudas det, exempelvis hängningar de åker på händer inget på men åker de hem till nån som blåst skallen av sig med hagelbössa blir de alltid erbjudna och rekommenderade samtal.

Så tänkte jag också, men det kan ju också vara oerfarna poliser som aldrig sett döda kroppar förut. Så det behöver nog inte vara något hemskt övervåld.
Citera
2018-01-10, 15:31
Medlem
Det finns faktiskt fortfarande folk som inte har fb ..och ännu fler som har det under annat namn pga yrke eller att man vill söka stöd i grupper utan att slänga upp ens fulla identitet direkt.
Har en känsla av att det kommer visa sej att flickorna lider av en ärftlig sjukdom som sakta skulle bryta ner dom, en plågsam utdragen död låg framför dom och föräldrarna i samförstånd väljer att skona dom från det.
En sista jul och nyår och sen lämna detta liv tillsammans, som en familj. Den ultimata kärlekshandlingen som är så svår för oss andra som inte levde deras liv att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in