2018-01-10, 15:23
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej på det. Du verkar stå relativt nära.

Du vet inte mer om mammans sjukdom, om hon var sjuk?

Tyvärr inte. Har inte haft kontakt på många år.
Citera
2018-01-10, 15:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vad jag förstår led mer än en i familjen av "riktig" sjukdom. Om de sedan, på grund av livets beskaffenhet, fått ytterligare tilläggsdiagnoser av psykiatrisk art låter jag vara osagt.
Citera
2018-01-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
så dom hade ME det förklarar ju varför dom hade hem undervising dom klarade inte av skolgången pga av övertrötthet men hade båda flickorna me eller bara den yngre

"Barnen (plural) hade ME". Alltså alla barn, om de bara var två.
Citera
2018-01-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
så dom hade ME det förklarar ju varför dom hade hem undervising dom klarade inte av skolgången pga av övertrötthet men hade båda flickorna me eller bara den yngre

Då undrar man vad lärarna hade i hemmet att göra? Undervisa för barn som bara sover, eller?
Citera
2018-01-10, 15:25
Medlem
Parths avatar
Angående huruvida det var en eller två om dådet - artikeln på Resumé det länkades till tidigare i tråden har detta citat i sig:

Citat:
Hur går ni vidare med rapporteringen?
– Vi har åtta personer igång sedan tidigt i morse. Det är ett svårt journalistiskt arbete där det är väldigt tydligt är att respekten gentemot den drabbade släkten, och allmänhetens behov av information, är motstridigt. Det kan vara så att uppgifter kommer fram om familjens situation som blir svåra att berätta. Det finns sannolikt speciella förklaringar till att någon i en familj mördar de andra och sen sig själv.

Misstänker att hon har hygglig insyn. Sen går det fortfarande att hitta olika scenarion och tolka på flera sätt, men det kanske kan ge en delvis indikation angående vart man vill luta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tailorsoldier
Ja. Jag gick i samma skola som barnen.
Skumt för detta är ett minne jag har från när jag gick i mellanstadiet, att det hände, jag hörde om det och har tänkt på det så mycket under alla år och försökt att leta info på nätet men inte hittat något. Hängde på samma 4-H gård som den som överlevde. Var det en prästfamilj eller liknande?
Citera
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse38
Jag tycker att det är relevant för diskussionen. En hel del hakar upp sig på Facebook-profilerna men det kan vara så enkelt att de förstått Facebooks sekretessinställningar. Det behöver inte vara svårare än så. Tror inte att deras profiler har något värde i den här diskussionen över huvud taget. De har valt att vara restriktiva med info till icke-vänner helt enkelt.
Håller med, kan ju också vara så att de hade Faceb för länge sedan men pga deras krävande jobb tog bort profilerna utan att avaktivera kontona ifall de ville starta upp dem igen senare men då fick de barn med medicinska problem. (för några år sedan var man dessutom tvungen att ha Faceb för att ha messenger) OT, man kan faktiskt gilla sidor och vara med i grupper på Faceb utan att de är relaterade till en själv för att visa sympati med andra som har det svårt.
Citera
2018-01-10, 15:26
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Merparten begränsar inte. Fyra människor är döda, då blir sånt här av intresse.
De blir fler och fler, det kan du inte förneka. Jag gav argument som håller, det finns ingen vinst i att visa alla sina kort när man inte ens vet vem som kollar. Det finns alltid nån dåre som börjar dra egna slutsatser utifrån vad de hittar i någons profil, varför skulle någon frivilligt vilja utgöra diskussionsunderlag för någon isolerad galning som sitter i källaren och behöver medicin?
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/kvallsposten/dottrarna-lag-doda-i-hemmet-rektorn-familj-i-djup-kris/

– Den yngsta flickan har haft hemundervisning tre dagar i veckan, också av medicinska skäl, sedan i höstas.
Kommunen vill inte lämna några närmare detaljer om vad de medicinska skälen bestod av. Den sista gången någon från skolan var i kontakt med familjen var innan storhelgerna.
Citera
Medlem
OM det stämmer att flickorna hade ME så är det föga troligt att detta isolerat triggat fram händelsen. Jag hoppas innerligt att inte någon scientologläkare diagnostisera barnen i syfte att avhålla dem från ordinarie skolgång och att föräldrar-barnrelationen bestått av ett mönster av Munchausersyndrom som fått skolan att tro på sjukdomen.
Det är vanligt att scientologerna gärna diagnostisera sina barn.
Därmed inte sagt att något av detta framkommit. Enbart en tes.
Citera
2018-01-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagalskarkatter
Att barnen hade hemundervisning finner inte jag att något märkligt.Det finns en hel anledningar att göra det.Och sådant "fenomen" finns i hela övriga världen.Speciellt om man är välbärgad,har extra råd och är rädd om sina barn.

Man kan inte köpa sig till hemundervisning i Sverige. Medicinska skäl måste föreligga och den är helt gratis. Välkommen till 2018.
Citera
2018-01-10, 15:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vad jag förstår led mer än en i familjen av "riktig" sjukdom. Om de sedan, på grund av livets beskaffenhet, fått ytterligare tilläggsdiagnoser av psykiatrisk art låter jag vara osagt.

Dvs något fysiskt ?

Om så.., kan denna sjukdom gå i arv ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in