2018-01-10, 14:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susk
Jag tror att det var mamman som gjorde det med typ sömnmedel.Pappan hade för många planer för 2018.

- Poliser väntar på resultat. De säger att det tar några dagar. Det tyder de letar efter substans.

- Pappa hade många lektioner under 2018 som han var ansvarig för planerig. Han planerade också att ge många konferenser.

- Mamma gillade "Rädda Gottfriesmottagningen" på facebook som tyder att hon direkt hade något relaterade problem med sjukdomen.

Ja, han såg ju inte ut att lida av kronisk trötthet precis. Men han kan väl vara bärare av anlagen.

Vi får se om det är fruns verk eller om han har varit med på det. Ser ju ut som om OH hade en hel del trevligt för sig och trivdes. Men man vet ju inte av foton allena. Ett sådant beslut kan ju tas till handling snabbt också (från exv hans sida) så förefintlig planering utesluter ju inte parallell planering. Han har ju haft tid att fundera. Eller så vet han inget alls.

Sjukdomen på tal vet jag inget om men självmordsbrevet från omnämnda talesperson finns här (jag har själv inte helt läst det):
http://lobel.nu/anne.html

Sjukdomen tar nog ruskigt olika och är nog rätt rutten.

Två dagar före är ju mer än ett rent sammanträffande... Ssk om mamman hade kontakt med en sådan grupp.
Citera
2018-01-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack. Har förstått nu att de fått hemundervisning. Och det är väl allt vi fått veta i nuläget.
Jag hoppas polisen vill släppa lite mer snart. Alla spekulationer här är lite otäcka. Allt från att de var utfattiga och inte fått försörjningsstöd (båda föräldrarna hade bra jobb dock), och var hjärntvättade hos scientologykyrkan. Usch.

Hemundervisning, just. Så småningom klarnar det väl vad som faktiskt hände. Just nu är väl alla anhöriga och nära i chock kan jag tänka mig.
Citera
2018-01-10, 14:03
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susk
"– Det var jag som slog larm när han inte kom. Han skulle varit här vid 8-tiden, men det var först vid 15-tiden som jag ringde polisen, säger pappans närmaste chef till Aftonbladet."

Jag säger att pappa inte hade någon plan att begå självmord. Det pekar på mamman.

Jag är beredd att hålla med dig att just nu pekar det åt mamman enligt mig. Sen finns väl knappt någon info om henne än förutom namn och yrke.
Citera
2018-01-10, 14:04
Medlem
Sedan ang sjukdom. Tex min son kommer på sikt behöva syrgas dygnet runt ( nu nattetid bara) tex en sådan sak kan göra att skolgången är lättare att bedriva hemma. Hemma här har vi en stor maskin och 10 m lång sladd , att ha en sådan med massa barn springandes är inte lätt. Epilepsi kramper är ochså något som kan vara jobbigt med en massa barn runt omkring. Många blir ochså efter ett anfall trött och behöver sova. Att de har hemundervisning jan bero på många orsaker och eftersom vi har skolplikt måste Komunen underlätta för eleven. Säkert har de haft assistent och hemundervisning. Detta är vanligare på mindre orter än i Storstäderna. Jobbar i en mindre stad m barn m extra behov och en son själv med det... så delar bara mina erfarenheter . Men orsakerna kan vara många ?? Varför de hade hemundervisning.
Usch vilken sorlig historia 😢😢😢
Citera
2018-01-10, 14:06
Medlem
Skulle nog säg att det lutar åt att det är modern som har utfört dådet. Så här skriver Aftonbladet nu,

"Det var pappans chef som larmade polisen. Trots att mannen var ansvarig för en konferens dök han aldrig upp på jobbet på tisdagen".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka3MbX/dode-pappans-chef-det-var-jag-som-slog-larm
Citera
2018-01-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, han såg ju inte ut att lida av kronisk trötthet precis. Men han kan väl vara bärare av anlagen.

Vi får se om det är fruns verk eller om han har varit med på det. Ser ju ut som om OH hade en hel del trevligt för sig och trivdes. Men man vet ju inte av foton allena. Ett sådant beslut kan ju tas till handling snabbt också (från exv hans sida) så förefintlig planering utesluter ju inte parallell planering. Han har ju haft tid att fundera. Eller så vet han inget alls.

Sjukdomen på tal vet jag inget om men självmordsbrevet från omnämnda talesperson finns här (jag har själv inte helt läst det):
http://lobel.nu/anne.html

Sjukdomen tar nog ruskigt olika och är nog rätt rutten.

Två dagar före är ju mer än ett rent sammanträffande... Ssk om mamman hade kontakt med en sådan grupp.

Man inspirerar av sådana handlingar (begå självmord kollektiv). Om det är överdos och substans som är inblandade så är det en kvinna som har gjort det.

Om det har varit ett kollektiv beslut av båda förelädrarna så måste det vara en riktig hemsk sjukdom (såna som redan har nämns i tråden). Annars tror jag inte på att pappan har dödats sina barn för en sjukdom som han själv överlevt galant.
Citera
2018-01-10, 14:08
Medlem
terakuremas avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skolorna-i-bjarred-flaggar-pa-halv-stang

Citat:
Enligt uppgifter till SVT kan barnens fysiska sjukdom ha haft betydelse för det som hänt. Rektorn på den ena skolan, Margareta Strand Karlsson, beskriver en familj i djup kris.

– Men jag hade hade aldrig kunnat föreställa mig att något sådant här skulle kunna hända.

Tyder på att båda barnen var sjuka.
Citera
2018-01-10, 14:09
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur mördade han döttrarna, hade han handeldvapen eller var det stickvapen han dräpte dom med?
Rimligen sömnmedel eller något annat, så skonsamt som möjligt.
Citera
2018-01-10, 14:10
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Är det klarlagt att det berodde på medicinsk sjukdom?

Judarna i Lund har en stark position och Hasidiska judar har av en del instanser fått rätt till undervisning sina barn i hemmet eftersom de har några speciella regler, bl.a ett 30-tal böner varje dag, koshermat och ingen undervisning tillsammans med det motsatta könet.
De har ju sagt att det berodde på medicinska skäl. De hade ju inte hemundervisning alla dagar i veckan så då faller väl teorin om att det skulle ha ovanstående religiösa skäl
Citera
Medlem
jag med, denna tråden är helt ute och cyklar. tror det var kvinnan på något sätt eftersom det inte finns någon information om henne alls på internet. förmodligen så förgiftade/drogade hon alla i familjen och sedan sig själv.
Citera
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cecilians
Alltså.. Tar mig för pannan. Nu har till och med någon skrivit ATT BARNEN led av en sjukdom som knappt finns. Det är verkligen bara något tagit ur luften!

Nu till MIN spekulation:

Då jag arbetar som läkare vet jag att intyg om "medicinska skäl" kan skrivas utan att direkt ha en svår sjukdomsbild i anamnesen. ÄR det dessutom så att familjen tillhör scientologerna så finns det läkare där som säkerligen mer än gärna skriver intyg så att barnen inte ska gå i skolan och bli "fördärvade".

”Sjukdom som knappt finns”. Vem är du att avgöra om den finns eller inte? Den finns visst, det är en fruktansvärd sjukdom som förstör livet för så många människor. Hoppa ner från dina höga hästar. Man kan ju undra varför vissa blir läkare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Skulle nog säg att det lutar åt att det är modern som har utfört dådet. Så här skriver Aftonbladet nu,

"Det var pappans chef som larmade polisen. Trots att mannen var ansvarig för en konferens dök han aldrig upp på jobbet på tisdagen".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka3MbX/dode-pappans-chef-det-var-jag-som-slog-larm
Vi vet inte hur länge de legat i hemmet. Många har planerat in sin almanacka i ett år i förväg. Eller halvår. Själv har jag en del engagemang nästa höst inplanerade. Där jag själv är drivande. Det är ingen indikation på att en tragedi inte kan inträffa nån vecka innan. Sånt här är sällan något man planerar ett år innan. Eller kanske ens en månad innan. Den här händelsen i Bjärred kan ha genomförts för en vecka sedan. Eller kanske t o m två veckor sedan. Fast då borde nån i deras bekantskapskrets reagerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in