2018-01-10, 15:06
Medlem
valleros avatar
ME (som mamman spekuleras ha lidit av) är närliggande fibromyalgi eller elallergi, d.v.s. sjukdomar som ej kan medicinskt/kliniskt bevisas, och som kan antas ha en psykisk orsak.
Kan det röra sig om Munchousen syndrom som även inkluderat Munchousen by proxy?
Senast redigerad av vallero 2018-01-10 kl. 15:14.
Citera
2018-01-10, 15:07
Medlem
Om man lever med två barn som är så sjuka och man verkligen fungerar som en familj. Då kan ju smärtan och medlidandet bli så stort för föräldrarna att dessa vill frigöra barnen från smärtan och ett problemfyllt liv. Att tänka så är nog många som gör men därifrån till handling är det en bit.
Då föräldrarna sedan bestämmer sig för att frigöra barnen från sin smärta vill dom säkert inte leva med smärtan och utan barnen vilket man kan förstå. Då är det troligt att dom planerar självmordet under en längre tid för att ingenting skall misslyckas eller för att tex skaffa rätt gifter.

Jag tror att det är ungefär så här det gått till.
Citera
2018-01-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Förstår hur du funderar. Men det är stenåldersbeteende... Högpresterande människor bör göra allt för sina barn, kosta vad det kosta vill. Nä, detta är inte motivet om det (vad det nu verkar) rör sig om utvidgat självmord.
Det scenariot hade varit mer troligt i en familj med risig ekonomi. Man kan inte ge sina barn den hjälp de kräver pga pengar, därför > barmhärtighet.

De har ju ändå beslutat att barnens liv inte är värda att leva
Citera
2018-01-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Möjligt. Men är man i den svängen så har man lätt 200. Blir tighta band till professorer och andra genom middagar osv osv. 58 låter vääääldigt lågt, även om man är restriktiv. Om man dessutom gjort så man inte kan se inlägg och tagit bort sina Facebook-bilder så känns det som att det ligger en hund begraven i det hela iallafall.

Om båda barnen var hemma på dagarna är det väl troligt att ngn förälder också var det. Har man barn finns andra prioriteringar.
Citera
2018-01-10, 15:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negativ4567
Det är inget juridiskt begrepp men ofta handlar utvidgade självmord just om olika typer av familjedraman där en familjemedlem mördar andra familjemedlemmar för att sedan ta sitt liv. Massmord är när 3 personer eller fler mördas vid samma tillfälle.

Utvidgat självmord används även om arbetsplatsrelatetade massmord odyl för att antyda en psykologisk motivbild, och att motivet inte är något annat, exv terrorism eller annat där det funnes skäl att tro att det finns en politisk gruppering eller öht andra gärningspersoner att frukta.
Citera
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Borde inte det rätta vara i denna situation att vänta några år tills döttrarna blivit 18 för att sedan åka till Schweiz och få somna in i en "dödsklinik" där det är legitimt och lagligt?

Frågan är dock om döttrarna ville dö... är man 14-15 kanske man kan börja få sådana känslor men tveksamt om 11-åringen ville dö... egoistiskt av föräldrarna... det är inte ALS vi snackar om utan ME

Eller hur, om den äldsta dottern spelade fotboll för c:a sex år sedan och inte var i behov av hemundervisning förrän för 2 år sedan så borde hoppet om att kunna bli bättre alt. kunna bli fri från sjukdomen leva starkt. Man får komma ihåg att det sista som överger en människa är hoppet. Det är inte bara ord.

Vi har från en enda lika anonym som alla oss andra här inne fått presenterat oss att det skulle röra sig om ME.
Så länge är det mer en tes än fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tailorsoldier
Jag känner väl till ett fall i slutet av 80-talet då mamman slog ihjäl ena barnet på jullovet, det andra barnet klarade sig med nöd och näppe. Det hände medan pappan var och köpte tårta. Men det sannolika här är naturligtvis att pappan är GM. En sak till: kan vi inte försöka låta bli att posta ovidkommande inlägg om invandring osv. som ju inte alls har med tråden att göra? Det blir onödigt mycket att skumma igenom för de som vill sätta sig in i ämnet.

Måste fråga om detta hände i Uppsala det du pratar om?
Citera
2018-01-10, 15:10
Medlem
Herregud Flashback, visst brukar det spekuleras i dessa trådar men detta är ju helt sinnessjukt.

Ingen här vet något om familjens ekonomi, ingen här vet något om barnens eventuella dagnoser, ingen här vet något om motivet eller om det ens fanns ett motiv, ingen här vet något om religion eller sekter, svartsjuka eller annat drama, psykoser eller depression.

Det enda vi vet är att det är en familj på fyra personer som mist livet. Jisses, sluta skapa trådsanningar innan vi börjar tro att det rör sig om en utomjordisk invasion eller ryska maffian...
Citera
2018-01-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Många av oss är restriktiva med Facebook. Min är privat och jag väljer ganska noga vem jag vill ha som vän på Facebook. Mina vänner och familj är spridda och det är ett kanonsätt att hålla daglig kontakt med folk. Men arbetskollegor, chefer, ytliga bekanta göre sig icke besvär. (Väldigt OT)

Jag tycker att det är relevant för diskussionen. En hel del hakar upp sig på Facebook-profilerna men det kan vara så enkelt att de förstått Facebooks sekretessinställningar. Det behöver inte vara svårare än så. Tror inte att deras profiler har något värde i den här diskussionen över huvud taget. De har valt att vara restriktiva med info till icke-vänner helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Båda barnen har ME, jag vet det från pålitlig källa.

Och denna pålitliga källa är vadå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenvig
hängning? Vart står de?

Bara min egen spekulation. Ber om ursäkt att jag ej klargjorde det från start.
Citera
2018-01-10, 15:12
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Det är jag helt inne på. Jättekonstigt med så tomma Facebooks. Är man dessutom lite framgångsrik så är det jätteskumt att man bara har 58 vänner där, som hon har. Det hela pekar alltså på att man har rensat sina Facebooks..

Jag tror man gjort det här tillsammans.
Jag TROR också att de gjort det tillsammans.

Pappan har uppenbarligen deaktiverat/vilat sin Facebook. Men jag tycker inte det är jätteskumt att hon bara hade 58 vänner på Fejan. Vissa människor har bara vänner på Facebook som de verkligen är VÄNNER med på riktigt, medan andra samlar på "vänner" på Fejan nästan som "mängdskrytande" och kanske knappt skulle känna igen dem i verkligheten. Speciellt de som är lite yngre. En av de trevligaste personerna jag vet har långt mindre än hundra vänner på FB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in