2018-01-10, 14:57
Medlem
Varför kommer ett annat namn upp då jag söker på mannens namn. Hitta.se ger bara ett fastnätsnummer då man tittar upp Osk*r Hen*ow (a+k). När man då söker på det numret så kommer en Pe* No*dst*öm (r) upp istället. Även denna i Bjärred... Denne finns på Morkullavägen... Märkligt!
Citera
2018-01-10, 14:57
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Oavsett om sjukdom funnits med i bilden eller inte så tar man väl inte livet av sina barn. Rena Magda Göbbels fasonerna. Usch!
Citera
2018-01-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
ME är inte en sjukdom av sådan art att den drabbade eller dess anhöriga i ett anfall av hopplöshet har ihjäl hela familjen.. Vi får nog se oss om efter ett annat spår än barmhärtighetsmord om det inte finns ytterligare sjukdomar inblanade

Håller med, det känns väldigt långsökt faktiskt.
Kan vara att om det rör sig om mord/självmord så har GM varit deprimerad en längre tid över hur barnen mår, men som sagt, känns väldigt långsökt.
Finns dock ett relativt rimligt motiv. Annat än det möjliga motiv som alltid dyker upp i sammanhang likt detta: spelberoende eller otrohet, skilsmässa.
Citera
2018-01-10, 14:58
Medlem
Parths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Förlåt, fick för mig att folk får göra som de själva vill i Sverige.

Så är det nog. Men då kanske det också är okej med kritiska frågor riktade mot val man inte håller med om eller förstår, om jag får låna din retorik en sekund?

Det pratas ofta om hänsynen, och det tycker jag är BRA. Det är positivt att vara hänsynsfull. Men är inte raka motsatsen mer hänsynsfullt? Vill man vara hänsynsfull på riktigt och inte bara i formulering så är det inte helt orimligt att motivera hur man resonerat bakom sitt hänsynsfulla val.
Citera
2018-01-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Är termen "utvidgat självmord" ett juridiskt begrepp eller är det nåt mediaord för att beskriva en tragisk händelse utan att skriva ut massmord ("Till skillnad från seriemördare dödar massmördaren sina offer vanligen i ett plötsligt utbrott av våld på en offentlig plats, inte sällan avslutat med självmord.")? Om det är ett hittepå ord kan väl folk börja skriva ut den korrekta termen istället, dvs massmord? Även om det låter hårt.

Det är inget juridiskt begrepp men ofta handlar utvidgade självmord just om olika typer av familjedraman där en familjemedlem mördar andra familjemedlemmar för att sedan ta sitt liv. Massmord är när 3 personer eller fler mördas vid samma tillfälle.
Senast redigerad av Negativ4567 2018-01-10 kl. 15:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Så vem i familjen led enligt din källa av ME?

ME är såklart ingen höjdare. men man tar inte livet av sitt barn av "barmhärtighetsskäl" för att det är trött. Man borde inte göra det bör tilläggas. Så, om detta med ME stämmer bringar det åtminstone ingen klarhet för min del. Man kan så klart få ett hyfsa bra liv med ME och bot kan hittas.

De hade sjuka barn (plural).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Är termen "utvidgat självmord" ett juridiskt begrepp eller är det nåt mediaord för att beskriva en tragisk händelse utan att skriva ut massmord ("Till skillnad från seriemördare dödar massmördaren sina offer vanligen i ett plötsligt utbrott av våld på en offentlig plats, inte sällan avslutat med självmord.")? Om det är ett hittepå ord kan väl folk börja skriva ut den korrekta termen istället, dvs massmord? Även om det låter hårt.

Det är ett "hittepå-ord" som började grassera. Och har blivit vanligt för att beskriva vad som hänt. Men det ÄR inget "utvidgat självmord". Övriga familjemedlemmar har ju faktiskt inte valt att dö. Fast det vet vi ju ännu inte i det här fallet. Så vitt jag förstår i nuläget är det MORD och SJÄLVMORD. Ej heller massmord kan jag tycka.
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kan bero på att man är restriktiv och väljer sina vänner mer noggrant.

Möjligt. Men är man i den svängen så har man lätt 200. Blir tighta band till professorer och andra genom middagar osv osv. 58 låter vääääldigt lågt, även om man är restriktiv. Om man dessutom gjort så man inte kan se inlägg och tagit bort sina Facebook-bilder så känns det som att det ligger en hund begraven i det hela iallafall.
Citera
2018-01-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Det sägs det, ja.

Varför i hela friden skulle detta ske är ju frågan. Inte ofta, en sådan välutbildad familj, god ekonomi, har ingen hotbild mot sej, bor på fint område i villa etc, utföra ett sådant dåd?

Vissa tar upp otrohet, men hur ofta har man läst att en svensk (europeer?) Dödat sin partner och barn för att hon varit otrogen? Brukar oftast vara den "jaaa, men dåså, då går vi skiljda vägar och har barnen varannan vecKa" och så är det löst.

Det nämns en hel del om ”god ekonomi”. Vad grundar man det på?
Välutbildade och sannolikt välbetalda jobb ger troligt höga inkomster, sant. Men definitionen av ”god ekonomi” torde väl rimligen innehålla utgifterna med?
Feta skulder, spelmissbruk etc raserar den ”goda ekonomin” trots förmodat höga inkomster.
Så ekonomin i familjen kan mycket väl vara grund för dådet.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Borde inte det rätta vara i denna situation att vänta några år tills döttrarna blivit 18 för att sedan åka till Schweiz och få somna in i en "dödsklinik" där det är legitimt och lagligt?

Frågan är dock om döttrarna ville dö... är man 14-15 kanske man kan börja få sådana känslor men tveksamt om 11-åringen ville dö... egoistiskt av föräldrarna... det är inte ALS vi snackar om utan ME
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jättekonstigt med så tomma Facebooks. Är man dessutom lite framgångsrik så är det jätteskumt att man bara har 58 vänner där, som hon har. Det hela pekar alltså på att man har rensat sina Facebooks..

Det finns många, särskilt vuxna, som använder Facebook enbart för att hålla kontakt med sina närmaste vänner. Jag vet många som har endast 40-100 vänner på Facebook.
Citera
2018-01-10, 15:04
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det finns många, särskilt vuxna, som använder Facebook enbart för att hålla kontakt med sina närmaste vänner. Jag vet många som har endast 40-100 vänner på Facebook.

Vi pratar om två människor som båda verkar tagit bort saker från sina Facebooks. Jag har kollat på mängder av professorer på Facebook och detta är första gången någon inte har profilbild. Det är märkligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in