2018-01-10, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Båda döttrarna hade hemspråksundervisning 5 dagar i veckan pga medicinska skäl.

4 dagar hemundervisning (inte hemspråksundervisning! eller?). Enligt kommunen är 4-dagar väldig omfattande.
Citera
2018-01-10, 13:51
Medlem
Citat:
Tack. Har förstått nu att de fått hemundervisning. Och det är väl allt vi fått veta i nuläget.
Jag hoppas polisen vill släppa lite mer snart. Alla spekulationer här är lite otäcka. Allt från att de var utfattiga och inte fått försörjningsstöd (båda föräldrarna hade bra jobb dock), och var hjärntvättade hos scientologykyrkan. Usch.
Citera
Medlem
Givanpess avatar
Hur kommer det sig att folk fortsätter kräka ur sig egna förslag på sjukdomar till höger och vänster när mamman i familjen på sin egen FB-profil som enda "like" har det absolut mest sannolika svaret och därmed hetaste spåret på saken i fråga?

Jag säger inte att det ÄR just den sjukdomen/arna det handlar om, men det måste vara bra mycket mer relevant än att i blindo slaska fram en egen tes.

Det är som om folk får kåtslag av just att spekulera hejvilt mer än att faktiskt ha intresse av att försöka förstå vad som skett.
Citera
Medlem
Citat:

Tror du menar hemundervisning. Den ena hade det 4 dagar och den andra 3 dagar i veckan. Men annars hade du ju rätt.
Citera
2018-01-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Är det klarlagt att det berodde på sjukdom?

Judarna i Lund har en stark position och Hasidiska judar har av en del instanser fått rätt till undervisning sina barn i hemmet eftersom de har några speciella regler, bl.a ett 30-tal böner varje dag, koshermat och ingen undervisning tillsammans med det motsatta könet.

Ja medicinska skäl. Brukar innebära nån slags medicinsk orsak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
Jeg har arbeidet med en som hadde Spielmeyer Vogts syndrom. Det er en veldig vanskelig sykdom som er genetisk ressesiv. Altså må genet arves fra begge foreldre. Dette kan selvfølgelig gi store skyldfølelser hos foreldrene. Det tragiske er også at en ikke oppdager sykdommen før etter flere år. Hun jeg jobbet med hadde utviklet seg helt normalt til hun var 8 år. Så begynte hun først å miste synet, så hørselen osv. Når jeg så henne, hadde kunne hun heller ikke gå.....
Det jeg merer er at om den eldste hadde det, så er det ikke sikkert det ble oppdaget før etter den andre ble født......

I detta fall skiljer det tre år mellan barnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack. Har förstått nu att de fått hemundervisning. Och det är väl allt vi fått veta i nuläget.
Jag hoppas polisen vill släppa lite mer snart. Alla spekulationer här är lite otäcka. Allt från att de var utfattiga och inte fått försörjningsstöd (båda föräldrarna hade bra jobb dock), och var hjärntvättade hos scientologykyrkan. Usch.
Håller helt med dig😕 Sades ju tydligt ochså att familjen inte var känd med sociala .. de hade inte haft någon kontakt m familjen. Däremot m sjuka barn så har nog Lss och habiliteringen kanske varit inblandad . ( är själv det pga svårt sjukt barn i hemmet)
Citera
2018-01-10, 13:55
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson

Efter detta har jag sett många ME/CFS-sjuka på typ Twitter/Facebook och elsewhere som skrivit typ att detta är en "deadly decease" eftersom vården är så dålig/det finns inget botemedel och att döden därför blir enda utvägen...

Det var nyheter för mig. Tack för det!
Citera
2018-01-10, 13:57
Medlem
SeanAverys avatar
Om någon fortfarande undrar varför polisen åkte dit, snälla..läs det här

https://www.aftonbladet.se/a/ka3MbX
Citera
2018-01-10, 13:58
Medlem
Citat:
I detta fall skiljer det tre år mellan barnen.
Ja da visste de nok helt sikkert ingenting om at de var drabbad
Det er jo en svært sjelden sykdom også
Citera
2018-01-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Om någon fortfarande undrar varför polisen åkte dit, snälla..läs det här

https://www.aftonbladet.se/a/ka3MbX

"– Det var jag som slog larm när han inte kom. Han skulle varit här vid 8-tiden, men det var först vid 15-tiden som jag ringde polisen, säger pappans närmaste chef till Aftonbladet."

Jag säger att pappa inte hade någon plan att begå självmord. Det pekar på mamman.
Citera
2018-01-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruske
Mycket märkligt fall. En välbärgad familj med till synes inga större förändringar kring ekonomi/arbetsliv på sistone. Företaget går bra. Arbetet på LU verkar fortlöpa som tidigare.
Det känns som att något oerhört drastiskt har hänt om det är mannen som tagit hela familjen med sig i graven.
Och det som kommer närmast till hands är väll relationsproblem. Otrohet? Skilsmässa?
Oavsett, varför i helvete barnen?!?

Även kvinnan var en skattejurist.. högutbildade och så en sådan tragedi.. sorgligt
Stress? depression? självklart kan det vara konflikter precis som i alla familjer
Oftast är det kvinnan, mamman, som tänker just när hon är så desperat och tänker avsluta sitt liv... som mor blir hjärnan felinställd: lever jag inte får inte heller mina barn leva med nån annan...
Usch så sorgligt
Senast redigerad av Madonnita 2018-01-10 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in