Två stycken poliser, en man och en kvinna, behandlade en 64 årig pensionär på ett mycket oömt sätt och händelsen filmades via en övervakningskamera då händelsen inträffade på en bensinstation i Botkyrka i Stockholm år 2004.
Har nu sökt efter den film jag tidigare har sett som visar det mesta av händelsen, och som sände på tv när det hände, men kan inte hitta själva filmen någonstans tyvärr.
Kommer dock ihåg att scenen som utspelade sig såg ut som om poliserna sprang och vevade på gubben med sina batonger i tvåhandsfattning som om batongerna var basebollträn, ett vidrigt övervåld som inte alls stod i proportion till det "hot" som poliserna påstår sig ha känt under situationen.
Det börjar med att gubben kommer fram till polisbilen och lutar sig med händerna för att prata med poliserna om något han stört sig på. Poliserna gillar inte hans sätt att luta sig mot bilen och en ordväxling börjar som slutar med att poliserna kliver ur bilen och attackerar gubben på ett totalt orimligt sätt.
Poliserna dömdes i tingsrätt till 3 månaders fängelse för misshandel och osant intygande, men i hovrätten så friades de från misshandel, av någon märklig anledning, men dömdes för tjänstefel till 150 dagsböter, vilket resulterade i att de fick fortsätta jobba som poliser.
https://www.svd.se/fangelsedomar-for...slog-pensionar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=800150
Skulle vara kul om någon hittade filmen som visar händelseförloppet, om nu inte polisen har lyckats få denna film att "försvinna" spårlöst, men det kan jag inte riktigt tänka mig i dagens IT-samhälle, den borde finnas någonstans.
För övrigt så har jag själv träffat denna gubbe rätt många gånger då jag tidigare bodde i samma område som han gjorde, och visst kunde han vara lite dryg när man snackade med han, men att han skulle ha sagt så pass grova saker att han gjorde sig förtjänt av deras övervåld har jag mycket svårt att tro, dessutom var de två stycken poliser som borde kunnat lösa detta på ett betydligt beskedligare sätt.
En skam att dessa två poliser fick jobba kvar!
Jobbar dom fortfarande som poliser, och i så fall vart och inom vilken gren av polismyndigheten?