2018-01-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Om det nu stämmer med sjukdom hos flickorna ;

Fullt möjligt, finns några diagnoser som utvecklas i förpubertet (med dödlig utgång) exempelvis Spielmeyer - Vogt (googla).

Föräldrarna kan bära på anlaget utan att ha en susning om det... (speciella tester krävs)
Ibland drabbas ett barn i familjen, och ibland även syskon.
Sjukdomen märks först som försämrad syn, blir blindhet, epilepsi, m.m.....Senare rullstol, inget tal etc.

Har viss erfarenhet av detta.
Lider med alla runt familjen oavsett vad som hänt.

Tragiskt som fan.

Jag tror att det är så som du säger. De hade förhoppningar att det andra barnet inte hade haft det. Men det visade sig att även det andra barnet är sjuk. Presskonferensen bekräftade att den andra tjejen nyligen fick hemskola. Den äldre började på årskurs 6, runt den tiden som man typiskt utvecklar sjukdomen.
Senast redigerad av susk 2018-01-10 kl. 12:52.
Citera
2018-01-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Användarens kompis har större trovärdighet än din källa.

Haha, ja det måste jag hålla med dig om, den källan ger jag inte mycket för. Scientologerna ör väl klassade som en sekt över i stort sätt hela världen? Eller har jag fel?
Citera
2018-01-10, 12:51
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Barnen kan man ta på rummet när frugan/maken är i duschen eller på annat sätt har nedsatt hörsel.

Jag misstänker däremot att mannen i huset har någon form av svår sjukdom och blev allt deprimerad. Jag ser inte att han har hår på någon alla alla bilder jag har sett. Inte ens ögonfransar eller ögonbryn. Kan inte det vara resultat av en svår hudsjukdom som han tillslut inte orkade med och barnen började kanske också utveckla den?

Alopecia är en autoimmun sjukdom som finns i 3 olika varianter. Det är ingen hudsjukdom. Den innebär (lite förenklat) att ditt immunförsvar är överaktivt och inte tycker att du ska ha hår. Svårt att tro att man skulle ha ihjäl sin familj pga det. Den ger inga andra hälsoproblem förutom håravfall och vad det innebär som tex rinnande näsa och ögon pga av avsaknad av näshår och ögonfransar.
Citera
2018-01-10, 12:53
Medlem
Jag har hoppat en del sidor pga att jag inte hinner läsa alla.
Kan ju vara sömntabletter och sedan kvävning med typ en kudde. Det är ju ett ”skonsamt” sätt att ta någon av daga.
Att poliserna fått en chock är inte konstigt, det är en oerhörd sorg att se även för en utomstående.
Behöver inte tyda på slaktscener. Även om någon av dem tagit livet från sina barn är det nog av rubbad ”kärlek”, då blir det på skonsammast möjliga sätt.
Citera
2018-01-10, 12:56
Medlem
Pletheneiss avatar
Jag tror Hencon är på rätt spår vad gäller vilken sjukdomstyp döttrarna led av, det verkar röra sig om Spielmeyer-Vogts sjukdom (spekulation dock).

Allting om den här sjukdomen faller på plats med den nuvarande information och fakta vi har om familjen Henk*w.

Citat:
Kortfattad beskrivning av diagnosgruppen
Spielmeyer-Vogts sjukdom beror på en skada i ett arvsanlag som i sin tur påverkar ett för cellerna viktigt äggviteämne. Sjukdomen är ärftlig och båda föräldrarna måste vara anlagsbärare för att den ska kunna föras vidare. Risken för att barnet ska få sjukdomen är då 25 procent.

Sjukdomsförloppet varierar mellan olika personer. Första symtomet är vanligtvis synnedsättning strax före skolåldern. Synen försämras relativt snabbt och är i allmänhet förlorad i början av tonåren.

Många barn som har Spielmeyer-Vogts sjukdom drabbas också av psykiska besvär, aggressivitet och ibland hallucinationer, ofta även epilepsi. I tidiga tonåren tillkommer talstörningar som ökar efter hand. Därtill försämras rörelseförmågan och senare behöver ungdomarna rullstol.
Citera
2018-01-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statoil^
Tack! Glömde tillägga det om det verkligen är så att hon varit sjuk överhuvudtaget. Men verkar ju så. Lagfotobilden från 11/12 är visserligen från då äldsta var 8-9 år gammal vilket är några år sedan. Men ja, håller med.
Med anledning av fotbollsbilderna så kanske någon som vet kan utesluta.
Någon som har känningar i Borgeby FK? MGM var med på den lagbilden, var han involverad i ungdomsidrott??
Men har man ens gått ut med VEM man misstänker? Det behöver inte vara pappan. Det kan vara mamman. Eller båda. Eller äldsta dottern. Att peka ut någon så säkert som det görs här i tråden är ganska horribelt. Likadant med Tova-fallet. Två snubbar ljög för att de blivit ombedda. Och herregud vilket raseri dessa båda mötte. Så man kanske skall ligga lågt innan man pekar ut någon tills polisen har fler fakta att lämna ut?
Citera
2018-01-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Familjen är/var aktiv i en grupp som håller till på Sockerbruksgatan 2 i Arlöv utan att gå in för mycket i detalj.
Bekräftat av nära bekant som är aktiv i samma kretsar.
Vet dock inte om religionen spelar roll i sammanhanget.

"Scientologi omfattar en samling kunskap som utgår från vissa fundamentala sanningar. De huvudsakliga av dessa är:
- Människan är en odödlig andlig varelse.
- Hennes erfarenheter omfattar betydligt mer än en enda livstid."
(Källa: http://www.scientology-malmo.org/scientology.html)

Stämmer källan har kanske förälder/föräldrarna tagit barnen och sig själva av daga med tron om att de oavsett kommer leva vidare men under bättre förhållanden och därför inte sett det som en ond handling?
Citera
2018-01-10, 12:59
Medlem
lindblomsgröns avatar
Äldsta flickan Agnes född 2003 var skriven på Bjärehovskolan och fick hemundervisning

ekoEkonomisk kris på Bjärehovskolan – stort sparpaket sätts in ...
https://www.sydsvenskan.se/.../nomisk-kris-pa-bjarehovskolan-stort-sparpaket-satt...

Lomma 15 december 2017 16:59. Ekonomisk kris på Bjärehovskolan – stort sparpaket sätts in. I år har Bjärehovskolan i Bjärred gått tre miljoner back. Inför nästa år väntar därför nedskärningar. Lärare som går i pension eller tar föräldraledigt kommer inte att ersättas, alla skolresor ställs in och budgeten för läromedel*...

Kanske det blev slut nu på undervisningen i hemmet ????
Citera
Medlem
Men hörrni, vad VET vi egentligen? Vi vet att barnen hemskolades av medicinska skäl och att hela familjen mist livet. Det är uttalanden från kommun/myndigheter.

Sedan har information dykt upp här i tråden. Dels att men än en av medlemmarna i familjen ska ha varit drabbade av svår sjukdom med dödligt utfall, detta enligt "säker källa" i tråden. Sedan droppar någon att "min kompis" vet att familjen varit engagerade i en grupp på en adress i Arlöv. Googlar man adressen hittar man ju Scientologi-kyrkan i Malmö, men vår källa på detta är återigen "en kompis". Scientologerna behöver ju inte DIREKT ha något med detta att göra, trots skeva samhällsvrderingar och andra uppfattningar. Men poängen kvarstår; kan vi förlita oss på att detta överhuvudtaget är sant baserat på våra "källor"?

Mycket mer än så vet vi inte om händelseförloppet, tycker att det spekuleras hej vilt här med alltifrån barmhärtighetsmord och sekter till otrohetsaffärer, ekonomiska problem och psykoser. Källkritik vänner!
Citera
Medlem
fghjkls avatar
har inte hunnit läsa allt som postats men skulle inte "samantagen bild" från polisen kunna peka på att både skola och arbetskollegor hört av sig ang. samma familj?

Edit: postade det här precis innan jag hörde från presskonf. att barnen hemskolades, sorry.
Senast redigerad av fghjkl 2018-01-10 kl. 13:04.
Citera
2018-01-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men har man ens gått ut med VEM man misstänker? Det behöver inte vara pappan. Det kan vara mamman. Eller båda. Eller äldsta dottern. Att peka ut någon så säkert som det görs här i tråden är ganska horribelt. Likadant med Tova-fallet. Två snubbar ljög för att de blivit ombedda. Och herregud vilket raseri dessa båda mötte. Så man kanske skall ligga lågt innan man pekar ut någon tills polisen har fler fakta att lämna ut?

Nej det blev ju fel när folk pekade ut pappan i Angered. Det visade sig vara Mamman som begått brottet. Var det Hjällbo eller Hammarkullen?
Citera
2018-01-10, 13:00
Medlem
statoil^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Sorry sorry! Nej.
Det man har gått med är att det finns fyra misstänkta gärningsmän/kvinnor.
Var återigen lite klumpig. Av flera här på FB så var en MGM var på bilden.
Just nu är väl alla lika mycket misstänkta om det har skett inom huset så att säga i detta utredningsläge. Som du säger.
Därför är alla MGM.
Pekar inte ut någon, men kanske såg ut som jag gjorde det.

Håller med. Ifrågasatte först bara tesen hur sjuk flickan var, om det var så allvarligt att hon inte kunde fortsätta spela fotboll...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in