Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-09, 21:39
  #1
Medlem
SerieSpetsarens avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...fritt-samhalle

Citat:
Det ska inte vara lagligt att bruka narkotika. Inte om svenskarna får bestämma, det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Svenska Dagbladet.

Åtta av tio, 83 procent, av svenskarna tycker inte att narkotikabruk bör avkriminaliseras. Fem procent är tveksamma, och tolv procent tycker att man ska avkriminalisera bruket.

De främsta motståndarna till att avkriminalisera narkotikabruk är kvinnor och äldre människor. 35 procent av unga män mellan 15 och 29 år tycker man ska avkriminalisera narkotikabruk, detta enligt en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av SvD. Detta är en hög siffra i jämförelse med resten av svenskarna, som i stor utsträckning tycker att narkotikabruk fortsatt bör vara kriminellt.

Sifos frågor:
Citat:
I dag är försäljning, köp, innehav och bruk av narkotika förbjudet i Sverige. Bör bruk av narkotika avkriminaliseras?

Ja: 12%

Nej: 83%

Tveksam/vet ej: 5%

Visionen för den svenska narkotikapolitiken är att skapa ett samhälle helt fritt från narkotika. Är det bra eller dåligt med ett sådant mål?

Bra: 88%

Dåligt: 8%

Tveksam/vet ej: 4%

Undersökningen är gjord 21-27 november 2017, genom telefonintervjuer med 1.000 slumpmässigt utvalda personer från 15 år och uppåt.

Vad tycker ni om detta? Jag själv är inte förvånad att siffran är så deprimerande, men jag tror dock att frågorna var väldigt vinklade, dels finns ingen definition av avkriminalisering (folk förstår ofta inte skillnaden mellan avkriminalisering och legalisering) och de frågar om narkotika i allmänhet vilket också innebär heroin, hade man ställt frågan om cannabis specifikt (som ändå är den enda drogen som den genomsnittlige svensken skulle kunna tänka sig att göra laglig) tror jag att sifforna hade sett något bättre ut.

Jag tycker att andra frågan också är problematisk, de pratar bara om målet och inte de medel som används för att nå det målet, givetvis vill de flesta svenskarna att narkotika ska bort, det är som att säga "Tycker du att noll våldtäkter är ett bra mål?" och sen konstatera att svenskarna vill massavrätta alla som anklagas för våldtäkt.

Sen tycker jag också att det narkotikafria samhället är överskattat, givetvis är det bra att folk inte är beroende av narkotikaklassade preparat, men ett narkotikafritt samhälle innebär också ett samhälle utan allt det positiva droger innebär, men säger man det så romantiserar man DÖDSKNARK och vill spruta heroin i ögonen på våra barn.
Citera
2018-01-09, 21:55
  #2
Medlem
0gKolhydraters avatar
Säger vem? De har inte frågat mig eller mina bekanta
Citera
2018-01-09, 22:04
  #3
Medlem
darksecrets avatar
Lite komiskt är det. Sen sitter tröttmössorna (85% som röstar nej för avkriminalisering) och dricker sin giftiga drog varje helg.
Jag skulle gärna vilja att man förbjuder drogen alkohol. Att det är lagligt men vissa andra lättare droger är DÖDSDROG för alkolisterna är rätt så komiskt.
Citera
2018-01-09, 22:30
  #4
Medlem
trosfuktarns avatar
Det speglar ju inte verkligheten för fem öre.
Tror det är rätt så speciellt folk som svarar på dessa undersökningar.
Citera
2018-01-09, 23:46
  #5
Medlem
Ducken11s avatar
citodon = narkotika
heroin = narkotika
Är du förvånad över att svenskarna inte vill avkriminalisera heroin?
Varför är detta i cannabis delen överhuvudtaget?
Citera
2018-01-09, 23:55
  #6
Medlem
SerieSpetsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
citodon = narkotika
heroin = narkotika
Är du förvånad över att svenskarna inte vill avkriminalisera heroin?
Jag gjorde exakt den poängen i originalinlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av SerieSpetsaren
De frågar om narkotika i allmänhet vilket också innebär heroin, hade man ställt frågan om cannabis specifikt (som ändå är den enda drogen som den genomsnittlige svensken skulle kunna tänka sig att göra laglig) tror jag att sifforna hade sett något bättre ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Varför är detta i cannabis delen överhuvudtaget?
Därför jag inte kom på något bättre underforum, först tänkte jag lägga den i "brott och brottsbekämpning" eftersom det ändå handlar om narkotikans legala status, men eftersom jag tyckte att "cannabis i media" passade bättre eftersom själva mediastycket är en del av diskussionsunderlaget så valde jag den istället.

Helst hade jag lagt den i "droger i media" som inte finns, men det är ändå cannabis som är den drog som är på tapeten just nu i vilket fall, avkriminalisering/legalisering av andra droger är alldeles för långt bort för att ens orka bry sig om just nu i min mening.
Citera
2018-01-10, 05:05
  #7
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SerieSpetsaren
Jag gjorde exakt den poängen i originalinlägget.



Därför jag inte kom på något bättre underforum, först tänkte jag lägga den i "brott och brottsbekämpning" eftersom det ändå handlar om narkotikans legala status, men eftersom jag tyckte att "cannabis i media" passade bättre eftersom själva mediastycket är en del av diskussionsunderlaget så valde jag den istället.

Helst hade jag lagt den i "droger i media" som inte finns, men det är ändå cannabis som är den drog som är på tapeten just nu i vilket fall, avkriminalisering/legalisering av andra droger är alldeles för långt bort för att ens orka bry sig om just nu i min mening.

Finns ju "Narkotikapolitik" under politik....

Man får såna här resultat för att gemene man har väldigt dålig koll på droger och har aldrig funderat längre än att "droger kan man dö av". De har inte tänkt ingående på förbudets konsekvenser och de känner ingen som knarkar (eller de gör det säkert men de vet inte om det).
Citera
2018-01-10, 10:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SerieSpetsaren
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...fritt-samhalle
De främsta motståndarna till att avkriminalisera narkotikabruk är kvinnor och äldre människor.

Det är väl dessa två grupper som får ut mest laglig narkotika utskriven. Varför ska Berit 53 köpa heroin på gatan när hon kan få Oxycontin utskriven till reapris hos sin läkare?

Arnold 64 känner sig bra över sig själv när han jämför sig själv med dödsknarkarna. Skulle drogerna avkriminliseras (i Bertils huvud innebär det att han måste ha en skål med knark hemma för att bjuda pundarna som då får det fritt fram att börja hälsa på hos honom när de vill) var ska han då få sitt självvärde ifrån? Han kommer att bli värdelös som människa då han nu likställs med slödder, undermänniskor som egentligen har förbrukat sin rätt att existera genom att gå emot resten av samhället. Nej, nu måste Arnold röka en cigg, poppa ett var alvedo, dricka ett par glas vin, kolla på Idol, runka till porr, käka på donken bara för att lugna ner sig efter allt förtryck han utsätts för av dessa slödder.
Citera
2018-01-10, 10:44
  #9
Avstängd
FrassesTigrars avatar
Det är inte konstigt. Vi hade en man vars idéer fick fäste hos poliskåren under 60 - 70-talet. En man som gjorde missbruk synonymt med smittsamma sjukdomar. Likt en epidemi, förutspådde han att knarket få fäste i samhället om vi inte satte in alla tänkbara våldsresurser mot detta. Detta, sitter inpräntat i samhällskroppen; likt ett brännmärke på människokroppen.

Några månader innan hans bortgång gick hans dröm i uppfyllelse. Detta sa man, var en del i stoppandet av den påstådda AIDS-epidemin.

Första juli, firar vi trettio år med en restriktiv narkotikapolitik och många fler liv skall räddas!


Mvh Frasse Lejonhjärta
__________________
Senast redigerad av FrassesTigrar 2018-01-10 kl. 10:47.
Citera
2018-01-10, 11:52
  #10
Medlem
Som-Gjutens avatar
Sen får man tänka på att när det görs sådana här sk "undersökningar" så är man VÄLDIGT noga med att välja vilka man frågar, SAMT att en fråga om att legalisera cannabis ofta målas om till att man ska legalisera ALLA typer av narkotika ( tex heroin, kokain, mdma o lsd...)

Så svaren/resultatet av undersökningarna kan inte bli mer missvisande..
Citera
2018-01-10, 11:55
  #11
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trosfuktarn
Det speglar ju inte verkligheten för fem öre.
Tror det är rätt så speciellt folk som svarar på dessa undersökningar.

exakt!
Väljer man vem man ställer frågorna till så får man svaren man önskar sig
Citera
2018-01-10, 12:28
  #12
Medlem
SerieSpetsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Finns ju "Narkotikapolitik" under politik...
Det underforumet har lyckats undkomma mig, hade passat bättre. Mod kanske kan flytta tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback