Citat:
Ursprungligen postat av
Vastmanlanning
Blev lite förvånad över siffran för Västerås city, här läggs nu många butiker ner i city . Men det är väl restaurangerna som ökar och alla de nya nagelsalongerna. Det nya köpcentrat utanför city verkar gå mycket bättre. Det händer mycket nu och vanor förändras blixtsnabbt. Men jag tror dock att Stockholms innerstad kommer lyckas behålla sin attraktionskraft. Det finns ju fina områden som Östermalm med vackra gamla hus med högt i tak och charm Vad gäller Västerås tror jag centrum på sikt kommer att flytta lite ut mot de nybyggda områdena vid Mälarstranden.
Ja extern-handeln kan nog vara ett hot mot handeln och stadskärnan i en del orter, Uddevalla är ett exempel på hur den gamla stadskärnan utarmas på bekostnad av en extern handelsplats, Torp.
Gamla butikslokaler kan funka som lokaler för annan verksamhet dock, och då menar jag inte nödvändigtvis restauranger etc, utan det kan ju lika gärna vara konstnärsateljeer, kontor för mindre kontorsbaserade företag osv, finns ju egentligen inga direkta begränsningar, om det inte dikteras något specifikt i detaljplan.
Billiga lokaler för företagare som inte har kassaflödet för att betala höga hyror växer inte på träd och i min kommun är det ofta rivningskontrakt eller subventionerade hyror från det kommunala fastighetsbolaget som gör att dessa kan hyra in sig. Då menar jag t ex konstnärsateljeer.
Edit: Ett område där det finns billiga lokaler är Ringön, vilket är ett "intressant" område, i princip allt är byggt med temporära bygglov, så några jätteinvesteringar i fastigheterna sker ju inte, trots att läget rent geografiskt är väldigt bra. Finns även ett operativt varv i området.