Eftersom vissa tycks tro att det rinner blod till höger och vänster hur som helst så måste jag flika in att blod endast lämnas i rikliga mängder från något som lever eftersom det annars levrar sig ganska fort. En avstyckad/stympad lem t ex lämnar inte mycket blod ifrån sig efter en kortare period om man inte släpar den efter sig på marken, men då ändå bara i små mängder - men tillräckligt mycket för att en spårhund skall märka det.
Jag har varit eftersöksjägare i många år och har styckat tillräckligt för att veta detta.
När ett djur dör så slutar hjärtat att pumpa direkt och då börjar blodet levra sig ganska fort. På platsen det tagit sig till kan det var rikligt med blod, ganska mycket till och med, men det blir inte så mycket sen.
Således torde det inte vara några rikliga blodspår från en styckad människa om personen inte styckades på ett par minuter - vilket ingen legionär fixar med en fickkniv eller vad det nu refererades till tidigare i tråden
Rikligt med blod tyder i min värld på att det är från någon levande, eller väldigt nyligen (vi pratar minuter) avliden.