2018-01-09, 09:57
Medlem
Troians avatar
Rubrik:

Citat:
Norge: Janne Jemtland saknad sedan 2017-12-29. Hennes blod har hittats vid en väg.

Stämmer det att det är bekräftat att blodet kommer från JJ?
Citera
2018-01-09, 10:03
Medlem
Norrens avatar
Enl NRK2 tidigare idag:

"Ektemannen kritisk til politiets reaksjonstid"

Hade han varit väldigt orolig, hade han väntat en hel dag till att ringa andra ggn?

https://www.nrk.no/ho/ektemannen-kritisk-til-politiets-reaksjonstid-1.13856238

Letar polisen någonstans i nuläget? Nån som vet??
Citera
2018-01-09, 10:09
Medlem
[Wizard]s avatar
Eftersom vissa tycks tro att det rinner blod till höger och vänster hur som helst så måste jag flika in att blod endast lämnas i rikliga mängder från något som lever eftersom det annars levrar sig ganska fort. En avstyckad/stympad lem t ex lämnar inte mycket blod ifrån sig efter en kortare period om man inte släpar den efter sig på marken, men då ändå bara i små mängder - men tillräckligt mycket för att en spårhund skall märka det.
Jag har varit eftersöksjägare i många år och har styckat tillräckligt för att veta detta.
När ett djur dör så slutar hjärtat att pumpa direkt och då börjar blodet levra sig ganska fort. På platsen det tagit sig till kan det var rikligt med blod, ganska mycket till och med, men det blir inte så mycket sen.

Således torde det inte vara några rikliga blodspår från en styckad människa om personen inte styckades på ett par minuter - vilket ingen legionär fixar med en fickkniv eller vad det nu refererades till tidigare i tråden

Rikligt med blod tyder i min värld på att det är från någon levande, eller väldigt nyligen (vi pratar minuter) avliden.
Citera
2018-01-09, 10:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Eftersom vissa tycks tro att det rinner blod till höger och vänster hur som helst så måste jag flika in att blod endast lämnas i rikliga mängder från något som lever eftersom det annars levrar sig ganska fort. En avstyckad/stympad lem t ex lämnar inte mycket blod ifrån sig efter en kortare period om man inte släpar den efter sig på marken, men då ändå bara i små mängder - men tillräckligt mycket för att en spårhund skall märka det.
Jag har varit eftersöksjägare i många år och har styckat tillräckligt för att veta detta.
När ett djur dör så slutar hjärtat att pumpa direkt och då börjar blodet levra sig ganska fort. På platsen det tagit sig till kan det var rikligt med blod, ganska mycket till och med, men det blir inte så mycket sen.

Således torde det inte vara några rikliga blodspår från en styckad människa om personen inte styckades på ett par minuter - vilket ingen legionär fixar med en fickkniv eller vad det nu refererades till tidigare i tråden

Rikligt med blod tyder i min värld på att det är från någon levande, eller väldigt nyligen (vi pratar minuter) avliden.

Blod har hittats på minst två platser. Jag tänker mig att om kvinnan har haft en skada så bör det ha droppat blod längs med hela vägen, men det verkar som om att det inte har gjort det. Så hur förklarar man blodfynden?

Kan det vara så att någon har slagit henne på käften så att hon har en sårskada i munhålan eller på läppen, och att hon har spottat blod några gånger längs med vägen där hon gick?
Citera
2018-01-09, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rubrik:

Ja på to steder. Er bekreftet med dna
Citera
2018-01-09, 10:24
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Blod har hittats på minst två platser. Jag tänker mig att om kvinnan har haft en skada så bör det ha droppat blod längs med hela vägen, men det verkar som om att det inte har gjort det. Så hur förklarar man blodfynden?

Kan det vara så att någon har slagit henne på käften så att hon har en sårskada i munhålan eller på läppen, och att hon har spottat blod några gånger längs med vägen där hon gick?
Hon kan ha färdats i bil t ex, eller som du säger haft blod i munnen och spottat på lite olika ställen, men jag fick uppfattningen om att det var rikliga mängder blod som hittats så känns det som att det var lite mer blod än så. Dock behövs det inte så mycket blod i snö för att det skall se ut som mer än det egentligen är, men det har polisen förhoppningsvis koll på.
Utifrån de bevis som hittills presenterats så tycker jag det låter som att blodet efter vägen är ett resultat av en påkörning. Sen huruvida den är avsiktlig eller ej har jag ingen åsikt om. Om nu denna bilföraren plockat upp henne och släppt av henne på annan plats kan det förklara hur det hittats blod på två ställen.

Detta är bara mitt resonemang och inte förankrat i några bevis i detta fallet, bara det som är den rimligaste förklaringen.

Ponera att ett rattfyllo kört på henne, fått panik och baxat in henne i bilen och sen i panik försökt städa undan? Det skulle kunna förklara sådana spår - även om statistiken säger någonting annat.
Citera
2018-01-09, 10:28
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rubrik:

Ja, som Ellen skriver for 8 min siden er det bekreftet med DNA at det er hennes blod (JJ) på begge funnstedene. Bekreftelsen vedr det første funnstedet kom for snart 1 uke siden. De to funnstedene ligger ca 1,0 - 1,5 km fra hverandre og ganske nær sentrum i staden Brumunddal, mens bopel hun forlot kl.02.00 om natten (til fots?) ligger ca 10 km nordover fra funnstedene (og ca 11-12 km fra bopel).
Senast redigerad av Vossevangen 2018-01-09 kl. 10:36.
Citera
2018-01-09, 10:31
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Forstår hvordan du tenker.
Men når jeg ser TV-dekningen av blodet i snøen ser det ut til å være langt større mengder blod en litt drypp fra sår/skade i munnen eller leppen. Så senest i går kveld om igjen på videoen som ligger på norsk TV2.

Politiet har flere ganger klart gitt uttrykk for at det er ikke ubetydelige mengder blod som er funnet i snøen begge steder.
Senast redigerad av Vossevangen 2018-01-09 kl. 10:34.
Citera
2018-01-09, 10:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tribe^
Intressant en svart kepi, underofficer skulle jag gissa tror bara 10% av officerarna var utländska legionärer. Någon som vet hur hans tjänstgöring såg ut?
Längesedan jag läste om legionen och upplösningen är för dålig för att se vilken del han tillhörde.
https://minfil.org/Obs4wbdfb5/franc_paris2.jpg
Mer uniform...
Citera
2018-01-09, 10:47
Medlem
Gizurs avatar
Har det genomförts dykningar i vattnen kring Brumunddal? Att kroppen skulle hamnat i vattnet vore inte orimligt oavsett om det handlat om en olycka eller ett brott, såvida inte isen ligger tjock.
Citera
2018-01-09, 10:54
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Har det genomförts dykningar i vattnen kring Brumunddal? Att kroppen skulle hamnat i vattnet vore inte orimligt oavsett om det handlat om en olycka eller ett brott, såvida inte isen ligger tjock.
Mjøsisen ligger der - ganske tykk.
Det er for så vidt et elveutløp der elven Brumunda renner ut i Mjøsa rett nedenfor sentrum.
Men dette stedet ligger i åpen sikt for E6 som passerer i bro over elven ca 50-100 meter før selve utløpet i Mjøsa.

Så jeg tror ikke Mjøsa er det mest sannsynlige stedet for kroppen.

Er ikke expert på Google, men prøver å legge inn en link som viser ovennevnte elveutløp og E6:

https://www.google.no/maps/@60.8838019,10.9444654,2339m/data=!3m1!1e3

Det gikk visst bra!
Linken kan brukes til å se nærmere på alle relevante steder nevnt i tråden.
F x er det bare å følge Byflatvegen nordover til Byflaten (der ligger Veldrom - festlokalet der ekteparet var på fest - returnerte med taxi til bopel og ankom bopel kl.02.00 (siste sikre observasjon).

Følg Ellefsætervegen nordover også. Du ser at man er nærmest inne i skogen.
Senast redigerad av Vossevangen 2018-01-09 kl. 11:29.
Citera
2018-01-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Mjøsisen ligger der - ganske tykk.
Det er for så vidt et elveutløp der elven Brumunda renner ut i Mjøsa rett nedenfor sentrum.
Men dette stedet ligger i åpen sikt for E6 som passerer i bro over elven ca 50-100 meter før selve utløpet i Mjøsa.

Så jeg tror ikke Mjøsa er det mest sannsynlige stedet for kroppen.
Helt enig. Vannene(sjøene) der omkring har tjukk is. Dette er innlands Norge med kaldt vær
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in