Uppföljning på inlägg 532 och 544.
Citat:
Ursprungligen postat av
R.O.S.H
De svenska herrarna är så jävla värdelösa. På OS får de vara glada om de ens blir topp 10 i stafetten och topp 100 individuellt. Exakt hur kassa de är ska jag förklara nu.
Jag har summerat placeringen i distanscupen för de 4 bästa per nation. Sen har jag komponerat ordningen på laget efter bästa förmåga...
Herrar:
1. Norge; Holund - Sundby - Krüger - Kläbo 22 poäng
Klara favoriter igen, kan framförallt lasta in Iversen, Dyrhaug eller Tönseth på första.
2. Idrottare från Ryssland; Bolshunov - Larkov - Chervotkin - Ustiugov 45 poäng
Så fort en ryss åker fast hittar man en lämplig ersättare. Att Larkov nu är igång igen gör att man klarar sig utan Bessmertnykh. Spitsov förste reserv, helst på tredje.
3. Frankrike; Gaillard - Manificat - Parisse - Tarantola
Gamle Gaillard är igång igen får ta hand om första. I brist på annat får Manificat också åka klassiskt, vilket inte funkade i touren. Lapierre skulle kunna vara ett alternativ i klassiskt. Man har heller ingen vidare spurtare.
4. Schweiz; Baumann - Cologna - Livers - Pralong 117 poäng
Tre stabila kort, frågan är hur pålitlig Pralong är. Fürger är bästa alternativet.
5. Sverige; Svensson - Richardsson - Hellner - Halfvarsson
En bit Frankrike men tar igen det på ett välkomponerat lag där alla åker sin bästa sträcka. Dessutom är Halfvarsson bäste spurtaren av bronskandidaterna. Blir han frisk är detta fortfarande min bronsfavorit. Burman förstereserv.
6. Tyskland; Katz - Bing - Dobler - Bögl 140 poäng
Har 8 man som tagit distanspoäng, tredje bästa nation. Men bara Bing har två topp 15 vilket innebär tyskt OS-kval, så det är ytterst tveksamt om de får ihop något lag till OS. Notz bäste reserv sett till OS ifjol.
7. Italien; Nöckler - De Fabiani - Salvadori - Pellegrino 141 poäng
Ett ytterst välkomponerat lag, men tunt. Går det väldigt lugnt blir Pellegrino farlig, han orkade dock inte följa Hellners grupp i Lenzerheide. Bertolina är förste reserv
8. Finland; Hakola - Niskanen - Ojansivu - Heikkinen 142 poäng
Tre ytterst kompetenta åkare, men skriker efter någon som kan åka tredjesträckan. Det lär inte bli Ojansivu utan någon av Lehtonen, Pentsinen eller Hyvvärinen. Vet inte vem som skrämmer rcs mest.
Damer:
1. Norge; Östberg - Björgen - Haga - Weng 16 poäng
Så som Björgen åkt i år vill jag helst ha henne i klassiskt, men inte omöjligt att hon går sista trots allt. Norge har även Jacobsen, Falla och Harsem att välja på.
2. Finland; Saarinen - Niskanen - Mononen - Pärmäkoski 57 poäng
2 riktigt starka kort, men osäkrare därbakom. Kan även välja på Roponen och Kyllönen, samt unga Matintalo som vann i Piteå.
3. Sverige; Ingemarsdotter - Haag - Kalla - Wikén 61 poäng
Hux flux är Wikén tredje svenska i distanscupen vilket ger henne en plats i detta lag. Till OS ska dock Nilsson in och med henne på sista har vi ett bättre lag än Finland och övriga silverkandidater. Andersson och Falk är närmast att ersätta.
4. USA; Brennan - Bjornsen - Randall - Diggins 77 poäng
Ännu ett lag med 2 starka kort men med 2 ännu större frågetecken. Randall började säsongen bra, men bröt touren direkt. Och ännu mer osäkert om Brennan klarar första. Har även Sargent, Stephen och Caldwell att välja på.
5. Idrottare frånRyssland; Belorukova - Sedova - Nechaevskaya - Nepryaeva 79 poäng
Första nyckeln är att få tillbaka Bello, att ta in Zhambalova är en klar försvagning. Ett lag utan riktig spets men med det kanske bästa sämstakortet.
6. Tyskland; Hennig - Böhler - Fessel - Ringwald 97 poäng.
Kom igång under touren efter en seg säsongstart. Smyger lite i bakgrunden och kan överraska likt man gjorde i Ulricehamn. Carl förstareserv.