2018-01-08, 16:51
Medlem
rainbowias avatar
Ett tillägg till motivering till Kalla på sista är att hon har knäckt såväl Björgen och Weng regelrätt i fristilsavslutningar denna säsong. Det mentala spelet ska inte underskattas. Sedan är det nu inte Kalla anno 2015-17 vi ser (där hon gjort sig bäst på andra sträckan med sin kapacitet på klassiskt).

Nytt år, nya förutsättningar.
2018-01-08, 19:41
Medlem

Skulle skriva lite tankar om Sveriges lag men skulle åkt på urkundsförfalskning av ovanstående. Ida för övrigt given på första. Känner mig inte alls trygg med Haag i rusningen Østberg kommer dra upp. Möjligt att risken att missa pallen blir aningen mindre med Kalla på sista men laget måste tas ut för att maxa chansen till guld. Även om chansen i realiteten är närmast obefintlig oberoende på laguppställning. Ida-Kalla-Andersson-Nilsson som reservalternativ (om Haag får för sig att vägga på loppen innan).

Angående Mononen kan väl sträckan från Lahti helt plockas bort från resonemangen. Människan hade ju lim under skidorna. Sen att hon inte presterat i år är en annan femma. Roponen måste ju gå bort helt. Kyllönen i form hade ju varit att föredra på en klassisk sträcka med tanke på högstanivån. Men det tåget kanske har gått?

Østberg - Weng - Haga - Bjørgen
Ida - Haag - Kalla - Nilsson
Saarinen - Niskanen - Mononen - Pärmäkoski
Hennig - Böhler - Fessel - Ringwald
Belo - Nep - Nech - Sedova
Caldwell - Bjornsen - Diggins - Randall (lite oortodoxt kanske)

Finns det några banprofiler?
2018-01-08, 19:48
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Uppföljning på inlägg 532 och 544.

Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
De svenska herrarna är så jävla värdelösa. På OS får de vara glada om de ens blir topp 10 i stafetten och topp 100 individuellt. Exakt hur kassa de är ska jag förklara nu.

Jag har summerat placeringen i distanscupen för de 4 bästa per nation. Sen har jag komponerat ordningen på laget efter bästa förmåga...

Herrar:
1. Norge; Holund - Sundby - Krüger - Kläbo 22 poäng
Klara favoriter igen, kan framförallt lasta in Iversen, Dyrhaug eller Tönseth på första.

2. Idrottare från Ryssland; Bolshunov - Larkov - Chervotkin - Ustiugov 45 poäng
Så fort en ryss åker fast hittar man en lämplig ersättare. Att Larkov nu är igång igen gör att man klarar sig utan Bessmertnykh. Spitsov förste reserv, helst på tredje.

3. Frankrike; Gaillard - Manificat - Parisse - Tarantola
Gamle Gaillard är igång igen får ta hand om första. I brist på annat får Manificat också åka klassiskt, vilket inte funkade i touren. Lapierre skulle kunna vara ett alternativ i klassiskt. Man har heller ingen vidare spurtare.

4. Schweiz; Baumann - Cologna - Livers - Pralong 117 poäng
Tre stabila kort, frågan är hur pålitlig Pralong är. Fürger är bästa alternativet.

5. Sverige; Svensson - Richardsson - Hellner - Halfvarsson
En bit Frankrike men tar igen det på ett välkomponerat lag där alla åker sin bästa sträcka. Dessutom är Halfvarsson bäste spurtaren av bronskandidaterna. Blir han frisk är detta fortfarande min bronsfavorit. Burman förstereserv.

6. Tyskland; Katz - Bing - Dobler - Bögl 140 poäng
Har 8 man som tagit distanspoäng, tredje bästa nation. Men bara Bing har två topp 15 vilket innebär tyskt OS-kval, så det är ytterst tveksamt om de får ihop något lag till OS. Notz bäste reserv sett till OS ifjol.

7. Italien; Nöckler - De Fabiani - Salvadori - Pellegrino 141 poäng
Ett ytterst välkomponerat lag, men tunt. Går det väldigt lugnt blir Pellegrino farlig, han orkade dock inte följa Hellners grupp i Lenzerheide. Bertolina är förste reserv

8. Finland; Hakola - Niskanen - Ojansivu - Heikkinen 142 poäng
Tre ytterst kompetenta åkare, men skriker efter någon som kan åka tredjesträckan. Det lär inte bli Ojansivu utan någon av Lehtonen, Pentsinen eller Hyvvärinen. Vet inte vem som skrämmer rcs mest.

Damer:
1. Norge; Östberg - Björgen - Haga - Weng 16 poäng
Så som Björgen åkt i år vill jag helst ha henne i klassiskt, men inte omöjligt att hon går sista trots allt. Norge har även Jacobsen, Falla och Harsem att välja på.

2. Finland; Saarinen - Niskanen - Mononen - Pärmäkoski 57 poäng
2 riktigt starka kort, men osäkrare därbakom. Kan även välja på Roponen och Kyllönen, samt unga Matintalo som vann i Piteå.

3. Sverige; Ingemarsdotter - Haag - Kalla - Wikén 61 poäng
Hux flux är Wikén tredje svenska i distanscupen vilket ger henne en plats i detta lag. Till OS ska dock Nilsson in och med henne på sista har vi ett bättre lag än Finland och övriga silverkandidater. Andersson och Falk är närmast att ersätta.

4. USA; Brennan - Bjornsen - Randall - Diggins 77 poäng
Ännu ett lag med 2 starka kort men med 2 ännu större frågetecken. Randall började säsongen bra, men bröt touren direkt. Och ännu mer osäkert om Brennan klarar första. Har även Sargent, Stephen och Caldwell att välja på.

5. Idrottare frånRyssland; Belorukova - Sedova - Nechaevskaya - Nepryaeva 79 poäng
Första nyckeln är att få tillbaka Bello, att ta in Zhambalova är en klar försvagning. Ett lag utan riktig spets men med det kanske bästa sämstakortet.

6. Tyskland; Hennig - Böhler - Fessel - Ringwald 97 poäng.
Kom igång under touren efter en seg säsongstart. Smyger lite i bakgrunden och kan överraska likt man gjorde i Ulricehamn. Carl förstareserv.
2018-01-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Då sätter jag nog Ebba på första över Haag. Sättet Ebba hängt med Kalla i två klassiska masstarter dom här säsongerna är något jag inte kan minnas från Haag på väldigt länge. Ebba kan åka klassiskt också, det ska man inte glömma. Kanske inte kan sätta ett eget tempo i intervall än, men åka efter någon annans tempo gör inte så mycket.

En annan chansuppställning är Ida, Nilsson, Kalla, Falk. Om man tänker lite ur boxen.

Nu hitta jag ett tillfälle där Haag gick med Kalla i en masstart förra året i Canada 10 km då gick hon med Kalla och ifrån Stina och Ida Falk som exempel Haag hade väl även ett fruktansvärt uselt snart nr
2018-01-08, 20:22
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Damerna må ha fått FIS-poäng från Oberstdorf, men det var inget rättvist kval någonstans. För mig är det en icke-tävling. Ska möjligen vara inbördes då, svenskorna som fick starta i princip inom en minut. Då var det Settlin-Nordström-Öberg-Sömskar med Settlin klart snabbast. Haag blev bortblåst, precis som andra stora åkare bakom svenskorna så placeringarna är oviktiga.

Resultaten i det kvalet är helt ointressanta för mig, även inbördes mellan svenskorna som startade 31-37. Jag tycker inte de säger något alls om åkarnas form. Harsem var 22 s efter, Bjornsen 24 s, och Haag 26 s, enorma avstånd i sprintsammanhang. Stormbyarna kom och gick under kvalet, så att försöka bena ur vilka som kan ha haft likvärdiga förutsättningar är en meningslös uppgift som jag ser det. Det är bara att inse att det var rena lotteriet och dessutom hade de aktiva annat att vara uppmärksamma på än bara skidåkningen - som att undvika flygande reklamskyltar och dylikt.

https://data.fis-ski.com/dynamic/results.html?sector=CC&raceid=29814
2018-01-08, 20:27
Medlem
rainbowias avatar
Fast ROSH, nog får tyskarna ett herrlag på OS. Är ungefär som Sverige där man får leta efter fjärdemannen. Tyskland kan om allt stämmer bli en utmanare till bronset.

Detsamma gäller väl Schweiz damer. Ja, inte medaljchans då utan att det blir ett stafettlag till OS trots bara 3 direktkvalificerade åkare.
2018-01-08, 20:31
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Fast ROSH, nog får tyskarna ett herrlag på OS. Är ungefär som Sverige där man får leta efter fjärdemannen. Tyskland kan om allt stämmer bli en utmanare till bronset.

Huvudregeln är väl att man skall ha tre åkare som kvalat in individuellt för att man skall ställa upp med ett stafettlag. Har Tysklands herrar klarat det?
2018-01-08, 20:36
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Huvudregeln är väl att man skall ha tre åkare som kvalat in individuellt för att man skall ställa upp med ett stafettlag. Har Tysklands herrar klarat det?

Har för mig att både Schweiz och Tyskland har liknande framtidskriterieuttagningar som Sverige. Någon tysk blir svårt kanske, men Lydia Hiernickel går in klockrent i den.

Fast som sagt är Tyskland en liten outsider i stafetten så tror knappast de sumpar den med bara 3 uttagna.
2018-01-08, 21:58
Medlem
Stefan4s avatar
Det blir spännande att se vad Kari Öyre Slind kan prestera på NM. Slind har tydligen haft ont i en stortå och knappt stått på skidor sedan början av november. Hon gjorde säsongsdebut 16 dec genom att vinna en mindre tävling i Norge och följde upp det i lördags, då hon var tvåa bakom Kalla på 10 km fritt i Scan cup och slog Ebba med 26 s. Men det är som sagt NM hon har siktet inställt på.

https://opp.no/2017/12/nyheter/kari-oyre-slind-comeback/
2018-01-09, 09:40
Medlem
Citat:
Det här med taktik är inte helt enkelt verkar det som.
Det blir alltså Ida-Haag-Kalla-Stina eller liknande som är det optimala upplägget.

Jag tycker att Stina vs Ida på första sträckan är stor skillnad, Stina har lite mentalt övertag på just Östberg/Falla/Weng i spurter. Och troligast är det just någon av dessa som har 1:a sträckan mest troligt Östberg nu när Haga har blivit så stark i Fristil, så kommer troligen inte Falla få köra.

Chansen att Ida hänger ryggen på Östberg är väldigt liten skulle jag säga.
Chansen att Stina kan haka på eller tappa mindre tid är däremot mycket större.

Optimalt..nja?
Ida vs Östberg, Chans att hänga på i rygg max 50%
Haag vs Weng, Chans att hänga på i rygg max 50%
Kalla vs Haga, Chans att hänga på i rygg max 100%
Stina vs Björgen, Chans att hänga på i rygg max 60%
= odds att det blir spurtuppgörelse som avgör = 15% chans

Stina vs Östberg, Chans att hänga på i rygg max 90%
Haag vs Weng, Chans att hänga på i rygg max 50%
Ebba vs Haga, Chans att hänga på i rygg max 60%
Kalla vs Björgen, Chans att hänga på i rygg max 100%
= odds att det blir spurtuppgörelse som avgör = 27% chans

Låt oss kolla på trolig tidsdiff
Ida vs Östberg, -30sek
Haag vs Weng, -40sek
Kalla vs Haga, +30sek
Stina vs Björgen, -30sek
Troligen ca -70sek efter i mål

Stina vs Östberg, -10sek
Haag vs Weng, -40sek
Ebba vs Haga, -25sek
Kalla vs Björgen, +30sek
Troligen ca -45sek efter i mål

Tror Stina, Haag, Ebba, Kalla är både det snabbaste laget och mest taktiskt riktiga uppställningen vi kan ha. Med det laget har vi störst chans både slå Norge och nå övriga medaljer.
2018-01-09, 09:58
Medlem
Nu ska jag sticka ut hakan nån centimeter: Jag tycker det är för tidigt att säga att Ebba är given i ett svenskt stafettlag. Det skulle inte förvåna mig om laget till slut blir Ida - Haag - Kalla - Stina.

5 km mot seniormotstånd har Ebba vad jag vet inte åkt speciellt ofta. Hon var åtta på sin sträcka i VM och tappade 44 sek mot Jacobsen då och Haga är inte sämre.
2018-01-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Nu ska jag sticka ut hakan nån centimeter: Jag tycker det är för tidigt att säga att Ebba är given i ett svenskt stafettlag. Det skulle inte förvåna mig om laget till slut blir Ida - Haag - Kalla - Stina.

5 km mot seniormotstånd har Ebba vad jag vet inte åkt speciellt ofta. Hon var åtta på sin sträcka i VM och tappade 44 sek mot Jacobsen då och Haga är inte sämre.

Hoppas få se Ebba innan OS, men förra året ett år yngre och dubbla knä operationer inför säsong.
I år överbelastning skada inför säsongen men inte alls lika allvarlig jag hoppas och tror Ebba ska vara mycket bättre iår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in