2017-12-25, 06:49
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns bättre sätt att göra det än att haka upp sig på ett ord. Använd det om du vill och stå för det.

Vad exakt menar du att jag ska stå för? Självklart står jag för det jag menar. Men jag kan ju inte stå för vänsterns narrativ "han är rashatare eftersom han vägrar anpassa sig till vår vokabulär".

Citat:
För egen del skulle jag inte ens överväga att använda det och ser absolut ingen mening med att göra det. Det finns bättre ord och bättre saker att använda sin energi till.

Så du inför nån jävla regel om att de som vill använda sitt svenska språk har bevisbördan att motivera varför? Ordet ska användas för att visa att eufemismer är meningslösa och startar en oändlig ohållbar spiral att döpa om alla grupper som man menar är "kränkta". Den som säger "afrosvensk" om neger men inte motsvarande eufemismer om andra folk, pekar indirekt ut negrer som mer kränkta och svagare än andra. Detta är motsatsen till likabehandling och kan vara stötande både mot negrer och mot andra folkgrupper. Det är "de goda avsikternas rasism".

Varför är det så jävla känsligt att vara neger? Vad är det du menar är så svagt med negrer att man inte ens får nämna dem vid deras traditionella namn?
Citera
2017-12-26, 08:31
Medlem
Skattebrotts avatar
Jag frågade vad du menade med att jag ska "stå för det". Vill du vara vänlig att precisera vad du syftade på med "det"?

För egen del kan jag deklarera att jag står för att det inte är något dåligt att vara "neger". Slaveriet på bomullsfälten i USA var dåligt och slaveriet idag är ännu värre, eftersom fler negrer är slavar idag än nånsin förr i historien. Jag vill stoppa islams slaveri, till skillnad från antirasisterna. För ja, det är islam som möjliggör slaveriet i världen idag.

Citat:
Nej, jag skrev: För egen del.... Det är inte en »regel«. Det är ett förhållningssätt.

Du skrev också att "du inte ser någon anledning att använda ordet neger". Därmed uttalar du dig om andra trots att du inte säger att du gör det. Vi har ju förklarat vår anledning att använda ordet neger - att du då ändå inte "ser den", kan ju knappast handla om oförståelse utan måste handla om medveten envishet.
Citera
2017-12-26, 14:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Jag frågade vad du menade med att jag ska "stå för det". Vill du vara vänlig att precisera vad du syftade på med "det"?

Kort och gott att du ska skita i vad andra anför och klafsa vidare med ditt ordval oavsett situation.

Citat:
Du skrev också att "du inte ser någon anledning att använda ordet neger". Därmed uttalar du dig om andra trots att du inte säger att du gör det.

Nej, det är bara du som får för dig det. Jag sköter mig själv.

Citat:
Vi har ju förklarat vår anledning att använda ordet neger - att du då ändå inte "ser den", kan ju knappast handla om oförståelse utan måste handla om medveten envishet.

Nej, jag har helt enkelt kommit längre än så i min utveckling.
Citera
2017-12-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Man ska ju inte säga svart eller neger längre för att beskriva någon som mörk. Tydligen är "med utomeuropeisk härkomst" det som är korrekt.

Vad kallar man enligt detta system en neger född i europa från en lång rad av svarta européer?
Kanske 000 eller trippel 0-färgad individ om man använder RGB-färgsystemet?
Citera
2017-12-28, 04:42
Bannlyst
Intrycket svenskar har av negrer i Sverige är samtidigt bättre än intrycket av araber. Ordet kan alltså av den anledningen bara med svårighet användas nedsättande. Däremot står det svarta Afrika inte högt i kurs. Går ju alltjämt åt helvete överallt i negervärlden inklusive Haiti, Sydafrika, Kongo och Detroit.

Vad kan jag säga? Tillmötesgår dessa svarta människor som vilka som helst men ordets laddning består, främst för oss osäkra vita.
Citera
2018-01-01, 11:52
Medlem
Negress låter typ fint. Typ som en prinsessa. Neger låter som niga bocka buga. Nä rasism är dåligt alla ska bedömmas efter hur dom är. Även om vissa grupper har olika tempramen. Men en är inte alla andra ,
Citera
2018-01-09, 06:41
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Du har ännu mer fel. Jag är så långt från fåntrattarna i vänsterled.

Jaha. Varför vill du isåfall stigmatisera negrer genom att göra det ordet infekterat? Är det för att du ogillar dem?

Själv är jag inte rasist (varken antirasist eller den sortens fantasirasist som de varnar för i propagandan) så jag tycker att alla borde bemötas likvärdigt oavsett ras. Därför borde man avdramatisera ordet neger eftersom det inte avser vara nedsättande. Det finns däremot ord som avser vara nedsättande (exempelvis "nigger" eller "svenskjävel" eller "vita kroppar") och dessa ord bör såklart synas för dess ofrånkomligt negativa avsikter.
Citera
2018-01-09, 06:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Jaha. Varför vill du isåfall stigmatisera negrer genom att göra det ordet infekterat? Är det för att du ogillar dem?

Själv är jag inte rasist (varken antirasist eller den sortens fantasirasist som de varnar för i propagandan) så jag tycker att alla borde bemötas likvärdigt oavsett ras. Därför borde man avdramatisera ordet neger eftersom det inte avser vara nedsättande. Det finns däremot ord som avser vara nedsättande (exempelvis "nigger" eller "svenskjävel" eller "vita kroppar") och dessa ord bör såklart synas för dess ofrånkomligt negativa avsikter.

Jag har inte samma utgångspunkt som du. Därför blir dina frågeställningar helt irrelevanta för mig. Jag tror för det första inte att jag och mitt språk kommer ha någon som helst betydelse för dramatiken eller eventuell avdramatisering. Du tar dig själv på för stort allvar i det fallet, enligt mig. Jag undviker att tala om människor i grupper och undviker att ge individer kollektiva egenskaper eller benämningar (om de inte etiketterat sig själva med det), så enkelt är det.
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-01-09 kl. 06:59.
Citera
2018-01-09, 07:06
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag har inte samma utgångspunkt som du. Därför blir dina frågeställningar helt irrelevanta för mig. Jag tror för det första inte att jag och mitt språk kommer ha någon som helst betydelse för dramatiken eller eventuell avdramatisering. Du tar dig själv på för stort allvar i det fallet, enligt mig. Jag undviker att tala om människor i grupper

"Undviker att tala om människor i grupper"? Låt se. Om du nu verkligen menar detta bokstavligt (och något annat har jag inte att gå på) måste det exempelvis innebära att du undviker meningar av typen:
"Cancerpatienter kan få nya chanser tack vare forskningsrön"
"Personerna på Götaplatsen kunde höra en ljudlig knall"
"Svenskar anses i gemen rätt naiva med internationella mått mätt"
Eller hur?

Citat:
och undviker att ge individer kollektiva egenskaper eller benämningar, så enkelt är det.

Påstår du att man "ger individer kollektiva egenskaper" genom att använda ordet "neger" hellre än ordet "afrosvensk"? Vilket jävla skitsnack, det är ju precis tvärtom. Alla negrer är inte från Afrika, alla negrer bor inte i Sverige, och alla negrer är inte ens "mörkhyade" då det finns vissa med albinoism. Det ställs förstås högre krav på nyord såsom "afrosvensk" än det mer vedertagna "neger", på samma sätt som att en "skott"-kärra såklart kan användas till annat än sånt som man har skottat upp. Om ordet "skottkärra" uppfanns idag skulle det däremot tolkas mer bokstavligt just eftersom det är ett nyord.
Citera
2018-01-09, 14:45
Bannlyst
Citat:
Jag undviker att ge individer »kollektiva egenskaper«, ja.

Några av de smartaste och mest individualistiska människor jag vet är etniska svenskar, men om man tar 1000 på måfå utvalda etniska svenskar, så skulle jag säga att sådär 95% minst är vad jag skulle kalla naiva. Om man tar 1000 på måfå valda italienare eller polacker, så är de betydligt mer "streetsmart" än svenskar.

Jag skriver ju på kemiforumet också. En svensk kemikalieförsäljare jag träffade sa att han hade kunder som var idioter som frågade efter olagliga kemikalier. En polsk dito frågade hur höga straff det är på att sälja knark i Sverige...polacker tror inte på trams som lagar och att "överheten" är Gud, som de flesta svenskar gör.

Men ordet neger, som tråden handlar om - jag vidhåller att det på svenska bara syftar på etniciteten och aldrig har varit pejorativt förrän någon låtsades vara "kränkt" av det.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2018-01-09 kl. 14:49.
Citera
2018-01-09, 16:19
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Några av de smartaste och mest individualistiska människor jag vet är etniska svenskar, men om man tar 1000 på måfå utvalda etniska svenskar, så skulle jag säga att sådär 95% minst är vad jag skulle kalla naiva. Om man tar 1000 på måfå valda italienare eller polacker, så är de betydligt mer "streetsmart" än svenskar.

Jag skriver ju på kemiforumet också. En svensk kemikalieförsäljare jag träffade sa att han hade kunder som var idioter som frågade efter olagliga kemikalier. En polsk dito frågade hur höga straff det är på att sälja knark i Sverige...polacker tror inte på trams som lagar och att "överheten" är Gud, som de flesta svenskar gör.

Men ordet neger, som tråden handlar om - jag vidhåller att det på svenska bara syftar på etniciteten och aldrig har varit pejorativt förrän någon låtsades vara "kränkt" av det.

Helt rätt att ordet från början inte var pejorativt i svenskan. Den nedlåtande varianten var "nigger" eller "svarting".
Men dom som numera envisas med att använder ordet, trots att dom vet att det är provocerande för många, har vanligtvis en rasistisk agenda. Om man inte bor i någon gudsförgäten avkrok där man fortfarande gapar stort när man ser en färgad person. "Titta, en neger!" Det kan möjligen klassas som oskuldsfullt.
Citera
2018-01-09, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Helt rätt att ordet från början inte var pejorativt i svenskan. Den nedlåtande varianten var "nigger" eller "svarting".
Men dom som numera envisas med att använder ordet, trots att dom vet att det är provocerande för många, har vanligtvis en rasistisk agenda. Om man inte bor i någon gudsförgäten avkrok där man fortfarande gapar stort när man ser en färgad person. "Titta, en neger!" Det kan möjligen klassas som oskuldsfullt.

För egen del är jag bara förbannad för att det finns typer som tror att de har rätt att förbjuda ord. Som du säger är ordet fortfarande vanligt på mindre orter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in