2018-01-07, 19:11
  #13
Medlem
docentdisciplins avatar
Har svårt att se hur fallet i Vårby kan bli något annat än grovt vållande till annans död, om man inte visar att det var specifikt ämnat för mannen ifråga som avled (isåfall mord eller dråp)? Eller vad tror ni?
Citera
2018-01-07, 22:42
  #14
Medlem
Jag anser att fallet från Vårby ska klassificeras som dödligt våld (om den nu avlidne mannen inte var inblandad i fallet eller utplacerandet).

Det är som vådaskott en handling som leder till dödligt våld. Det begicks medvetet och ledde till död. Att offret var en person som inte var tilltänkt offer är inte förmildrande.

Det är ett agerande av en GM som i alla tänkbara scenario, medför stor risk för andras omedelbara död.
Oavsett GMs intentioner eller kunskap så har han lämnat ett osäkrat och dödligt krigsvapen på en allmän plats där människor med stor sannolikhet berörs.

Det är inget normalt beteende som köra bil är, där en del dödsfall är vållande till annans död som ej bör räknas in. En terrorist vet ju inte heller vilka som kommer dö i deras dåd.
__________________
Senast redigerad av Luckyaso 2018-01-07 kl. 22:47.
Citera
2018-01-07, 23:24
  #15
Medlem
Troians avatar
Frågan tycker jag är vad som var GM:s intentioner. Var målet att någon (oavsett om målet var just mannen i 60-årsåldern, eller om målet var vem som helst) skulle skadas av en explosion så anser jag det vara dödligt våld.

Om det var så att GM har en bomb som han bara ville göra sig av med så är det som jag ser det inte dödligt våld.
Citera
2018-01-08, 00:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om det var så att GM har en bomb som han bara ville göra sig av med så är det som jag ser det inte dödligt våld.

Tror inte det flesta jurister skulle hålla med dig om uppsåtet. En handgranat är livsfarlig och att lämna en sådan på allmän plats borde nå upp till likgiltighetsuppsåt.
Citera
2018-01-08, 00:26
  #17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Tror inte det flesta jurister skulle hålla med dig om uppsåtet. En handgranat är livsfarlig och att lämna en sådan på allmän plats borde nå upp till likgiltighetsuppsåt.

Håller inte med, och tycker inte det ska klassas som ett säkert fall. Men tycker inte det här är rätt plats för att diskutera det vidare i mer detalj.
Citera
2018-01-08, 01:59
  #18
Medlem
Vad är syftet med den här tråden?

Första året det startades en sån här tråd var väl (om jag minns rätt) att man misstrodde brå/media och deras sammanställning av det dödliga våldet. Det var väl i princip för att motbevisa det man ansåg vara lögner i media? Men i slutet av året stämde väl flashbacks statistik rätt väl överens med brå/gammelmedia?

Är sammanställningen som sker här mer lättöverskådlig än den är på brå eller är det något annat skäl till att tråden lever vidare? Det verkar ändå vara ganska mycket jobb som läggs ner här, till synes helt i onödan. Är det bara för att man inte vill vänta på brås sammanställning (som jag antar kommer runt årsskiftet)?
Citera
2018-01-08, 04:13
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lollapalooza
Vad är syftet med den här tråden?

Första året det startades en sån här tråd var väl (om jag minns rätt) att man misstrodde brå/media och deras sammanställning av det dödliga våldet. Det var väl i princip för att motbevisa det man ansåg vara lögner i media? Men i slutet av året stämde väl flashbacks statistik rätt väl överens med brå/gammelmedia?

Är sammanställningen som sker här mer lättöverskådlig än den är på brå eller är det något annat skäl till att tråden lever vidare? Det verkar ändå vara ganska mycket jobb som läggs ner här, till synes helt i onödan. Är det bara för att man inte vill vänta på brås sammanställning (som jag antar kommer runt årsskiftet)?

Jojojo, men de vidrigaste tjänstemännen eller kvinnorna på brå och de värsta kackerlackorna i gammelmedia anpassar sin statistik efter denna tråd mfl. alternativa medier och vad svenska folket sett och hört med egna ögon/öron. Slutar vi sammanställa så sätter sockervaddsmaskineriet igång igen
Citera
2018-01-08, 10:24
  #20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollapalooza
Vad är syftet med den här tråden?

Första året det startades en sån här tråd var väl (om jag minns rätt) att man misstrodde brå/media och deras sammanställning av det dödliga våldet. Det var väl i princip för att motbevisa det man ansåg vara lögner i media? Men i slutet av året stämde väl flashbacks statistik rätt väl överens med brå/gammelmedia?

Är sammanställningen som sker här mer lättöverskådlig än den är på brå eller är det något annat skäl till att tråden lever vidare? Det verkar ändå vara ganska mycket jobb som läggs ner här, till synes helt i onödan. Är det bara för att man inte vill vänta på brås sammanställning (som jag antar kommer runt årsskiftet)?
´
Tråden har inget syfte i sig själv. För egen del handlar det om att jag vill hålla mig uppdaterad om vad som sker, kunna se eventuella mönster. Eventuellt kunna se koppling mellan olika fall. Andra verkar ha andra skäl.

BRÅ:s sammanställning brukar komma på vårkanten.
Citera
2018-01-08, 20:50
  #21
Medlem
5.
2018-01-08
Rinkeby, Stockholm
Tillvägagångssätt: Man skjuten i huvudet på en pizzeria i Rinkeby. Han avled omgående eller eventuellt på sjukhus.
BO: Okänd man
GM: Okänd man
SÄKERT FALL
(FB) Rinkeby Man skjuten i huvudet vid pizzeria- stort polispådrag 2018-01-08
Citera
2018-01-08, 22:28
  #22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Håller inte med, och tycker inte det ska klassas som ett säkert fall. Men tycker inte det här är rätt plats för att diskutera det vidare i mer detalj.

Jag tror vi kan vara överens om att likgiltighetsuppsåt är något som torde vara mycket svårt när det kommer till dråp/mord. Det kan inte bli tal om att klassa handgranaten som ett säkert fall. Däremot skulle jag som Scion vilja hävda att det inte är helt omöjligt att en GM som med flit har lämnat en skarp handgranat mitt ute på en trottoar vid en tunnelbanestation faktiskt har gjort sig skyldig till ett sånt. Skulle det sen hypotetiskt komma fram något i stil med en mobilinspelning där en kille lägger ner granaten på marken och sen säger nåt i stil med "Fan va fett asså om nån plockar upp den och den ba exploderar på honom typ" - ja då skulle jag inte bli jätteförvånad om vederbörande dömdes för dråp.
Citera
2018-01-08, 23:52
  #23
Medlem
Grisbrottarens avatar
6.
2018-01-07

Örnsköldsvik
Tillvägagångssätt: Oklart, men förtegen polis utreder mord.
BO: Okänd
GM: Man ca. 50 anhållen
OSÄKERT FALL
(FB) Örnsköldsvik: Man i 50-årsåldern anhållen misstänkt för mord
Citera
2018-01-08, 23:56
  #24
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
4.
2018-01-07

Vårby Gård, i anslutning till tunnelbaneatationen.
Tillvägagångssätt: Avliden efter explosion
BO: Man i 60-årsåldern
GM: Ingen misstänkt än
OSÄKERT FALL
(FB) Explosion utanför tunnelbanestationen i Vårby gård, en avliden (2018-01-07).

I förundersökningen klassar polisen det som mord. "Dödligt våld i Sverige" - trådarna är på väg att urvattnas. Det är ett solklart fall av dödligt våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in