Citat:
Ursprungligen postat av
Smoothman
"Sedan han tillträdde har Ulf Kristersson pressats om Moderaternas inställning till SD inför valet. Nu slår M-ledaren fast att alla som vill får stödja hans parti – men att han inte är beredd att genomföra någon annans politik.
– Mina värderingar är inte SD:s, jag kommer inte samarbeta, samtala, samverka, samregera med SD, säger Kristersson."
Och där fortsatte SD ytterligare uppåt i opinionen...
Ska bli oerhört intressant att följa SD:s utveckling och trend i opinionsundersökningarna under våren nu när moderaterna blivit komplett galna i sin protektionism mot alla utom Lööf, Björklund och Busch Thor. Regeringen och Alliansen är SD:s näst bästa valarbetare...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/rLWPbA/kristerssons-nya-markering-mot-sd
Detta lilla sidospår blir ju lite OT då det egentligen hamnar i "Faktorer som får SD att öka i opinionen", men eftersom det är aktuellt i tråden och inga nya mätningar är gjorda så fortsätter jag på det. Hoppas Mod är Ok med.
Kristersson har vad jag förstått och utläst gjort klart följande:
* M Ok att samarbeta med SD i kommuner
* Ok att i utskotten komma överens med SD, främst genom att snacka ihop sig så att SD stödjer M / Alliansens linje som görs upp efter vad SD kan godta för ändringar.
* Nej till att samarbete med SD på något sätt gällande regeringsmakt. Inte ens att man bjuder in SD på möte och säger vilken linje i alliansen kan ni stödja?
Ang. opinionsundersökningar borde detta ge SD en push. Man är nu en total outsider och borde sluta fjäska för M och KD . bara köra sitt race. Med så mycket SD-Dissar kommer Uffe sitta med svarte Petter då han tjatat sönder sig om hur mkt han vägrar ens att lyfta ett finger för att få till en stark regering med visst underlag av SD.
Det kan ju myckel väl vara så att SD röstar för S budget 2018 och då är vi tillbaka i DÖ-land och sjuklövern får bekänna färg igen.
Min gissning är att SD kommer att öka långsamt fram till sommaren och spurta bra fram till valet, ligga på ca 23-26 %i Sentio och Yougov. Det är allt som behövs för att jag skall känna bekväm. Och som sagt ännu roligare då alla tyckare har fått får sig att SD kommer öka med 2 % enheter i valet. 15 % it is