2018-01-08, 08:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Ändå har SCB störst svarsfrekvens av alla institut väl?

Ingen vet för SCB slumpar fram nya frågeobjekt varje gång men de andra instituten har "representativa" paneler med kanske 10 gånger fler än vad de frågar varje gång. På det sättet försäkrar de sig om att de som svarar ofta är tillgängliga. Gruppen som garanterat alltid undviker att vara med, saknas hos dem också.

Däremot är ju representativiteten redan från början helt oklar. Problemet med de saknade och de som alltid saknas, går inte att lösa.
Att det blivit svårare är medias fel. Jakten på dem som tycker fel har pågått länge och nu skiter man i att låta sig konfronteras, utan knyter näven i fickan och slår till på valdagen.
2018-01-08, 14:58
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Jag undrar varför SD blev mesigare? Trodde de att de kunde växa pga av det? Eller var det någon annan anledning? Det skulle vara intressant att se om instituten skulle ge SD mer eller mindre om det var tuffare.

SD ville att M skulle börja samarbeta med dem genom att vara mesigare, men nu när nya M-ledaren gjort klart att han ändå inte kommer att samarbeta så borde de rimligen släppa den linjen och bli mer hårdföra.
2018-01-08, 15:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ingen vet för SCB slumpar fram nya frågeobjekt varje gång men de andra instituten har "representativa" paneler med kanske 10 gånger fler än vad de frågar varje gång. På det sättet försäkrar de sig om att de som svarar ofta är tillgängliga. Gruppen som garanterat alltid undviker att vara med, saknas hos dem också.

Däremot är ju representativiteten redan från början helt oklar. Problemet med de saknade och de som alltid saknas, går inte att lösa.
Att det blivit svårare är medias fel. Jakten på dem som tycker fel har pågått länge och nu skiter man i att låta sig konfronteras, utan knyter näven i fickan och slår till på valdagen.

Jag tror att det också beror på att det finns många som frågar och att många (inte bara SD-vänner) tycker det är besvärande eller helt opassande nyfiket att bli tillfrågad om politisk åskådning i olika sammanhang. (Vad tycker du om ditt senaste inköp på Harald Nyborg och förresten, vem tänker du rösta på om det vore val idag..."?)

Då avböjer man ju, mer eller mindre artigt.
2018-01-08, 16:17
Medlem
Smoothmans avatar
"Sedan han tillträdde har Ulf Kristersson pressats om Moderaternas inställning till SD inför valet. Nu slår M-ledaren fast att alla som vill får stödja hans parti – men att han inte är beredd att genomföra någon annans politik.

– Mina värderingar är inte SD:s, jag kommer inte samarbeta, samtala, samverka, samregera med SD, säger Kristersson."

Och där fortsatte SD ytterligare uppåt i opinionen...
Ska bli oerhört intressant att följa SD:s utveckling och trend i opinionsundersökningarna under våren nu när moderaterna blivit komplett galna i sin protektionism mot alla utom Lööf, Björklund och Busch Thor. Regeringen och Alliansen är SD:s näst bästa valarbetare...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/rLWPbA/kristerssons-nya-markering-mot-sd
2018-01-08, 16:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
"Sedan han tillträdde har Ulf Kristersson pressats om Moderaternas inställning till SD inför valet. Nu slår M-ledaren fast att alla som vill får stödja hans parti – men att han inte är beredd att genomföra någon annans politik.

– Mina värderingar är inte SD:s, jag kommer inte samarbeta, samtala, samverka, samregera med SD, säger Kristersson."

Ska bli oerhört intressant att följa SD:s utveckling och trend i opinionsundersökningarna under våren nu när moderaterna blivit komplett galna i sin protektionism mot alla utom Lööf, Björklund och Busch Thor. Regeringen och Alliansen är SD:s näst bästa valarbetare...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/rLWPbA/kristerssons-nya-markering-mot-sd

Kristerssons skara krymper, först negerflickan Busch, sedan negerpojken Lars. Det blir inget regeringsunderlag för Uffe.
Steffe lider också förluster i form mupparna, vars väljare har bytt parti. Bara Vänsterjonas kvar men det räcker inte långt.
Bra tanken på att hamna i det ultraliberala träsket får Steffe att ringa till Jimmie och vädja om stöd utan platser i regeringen. Men vi stoppar anhöriginvandringen lovar Steffe -"och och om vi måste spränger vi bron". Maggan står bredvid och nickar instämmande.
2018-01-08, 17:14
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Detta lilla sidospår blir ju lite OT då det egentligen hamnar i "Faktorer som får SD att öka i opinionen", men eftersom det är aktuellt i tråden och inga nya mätningar är gjorda så fortsätter jag på det. Hoppas Mod är Ok med.

Kristersson har vad jag förstått och utläst gjort klart följande:

* M Ok att samarbeta med SD i kommuner
* Ok att i utskotten komma överens med SD, främst genom att snacka ihop sig så att SD stödjer M / Alliansens linje som görs upp efter vad SD kan godta för ändringar.
* Nej till att samarbete med SD på något sätt gällande regeringsmakt. Inte ens att man bjuder in SD på möte och säger vilken linje i alliansen kan ni stödja?

Ang. opinionsundersökningar borde detta ge SD en push. Man är nu en total outsider och borde sluta fjäska för M och KD . bara köra sitt race. Med så mycket SD-Dissar kommer Uffe sitta med svarte Petter då han tjatat sönder sig om hur mkt han vägrar ens att lyfta ett finger för att få till en stark regering med visst underlag av SD.
Det kan ju myckel väl vara så att SD röstar för S budget 2018 och då är vi tillbaka i DÖ-land och sjuklövern får bekänna färg igen.

Min gissning är att SD kommer att öka långsamt fram till sommaren och spurta bra fram till valet, ligga på ca 23-26 %i Sentio och Yougov. Det är allt som behövs för att jag skall känna bekväm. Och som sagt ännu roligare då alla tyckare har fått får sig att SD kommer öka med 2 % enheter i valet. 15 % it is
Senast redigerad av Arthas 2018-01-08 kl. 17:16.
2018-01-08, 17:51
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Detta lilla sidospår blir ju lite OT då det egentligen hamnar i "Faktorer som får SD att öka i opinionen", men eftersom det är aktuellt i tråden och inga nya mätningar är gjorda så fortsätter jag på det. Hoppas Mod är Ok med.

Kristersson har vad jag förstått och utläst gjort klart följande:
* M Ok att samarbeta med SD i kommuner
* Ok att i utskotten komma överens med SD, främst genom att snacka ihop sig så att SD stödjer M / Alliansens linje som görs upp efter vad SD kan godta för ändringar.

* Nej till att samarbete med SD på något sätt gällande regeringsmakt. Inte ens att man bjuder in SD på möte och säger vilken linje i alliansen kan ni stödja?
l:
Det fetade; Har han sagt det? Jag läser bara kategoriska inte samarbeta, inte förhandla, inte samtala?

Jag tror det måste till en partiledardebatt där Åkesson får vara med och ställa M Kristersson mot väggen i frågan (Han är ju inne i något MP/C-fack nu där media inte ställer några kritiska motfrågor om vilket han skall välja 1) Driva sin politik 2) Inte samarbeta med SD. De frågorna krockar ju)

Efter en sådan partiledardebatt kommer moderater börja gå till SD igen, jag tror inte riktigt de har förstått att M är tillbaka på Reinfeldt-linjen gentemot SD.
2018-01-08, 18:51
Medlem
Starobrnos avatar
Jag är fd moderat men röstar SD sedan ca sekelskiftet. Partierna borde kunna stå varandra nära, vilket också visar sig i en del kommuner.

När då en idiot på riksnivå målar in sig i ett hörn så undrar man varför M nyligen fimpade AKB och valde ett nytt pucko. Nu måste gräsrötterna i M göra om hela proceduren dvs riskera sina huvuden för att få en ny partiledare. Igen. Synd, för tillsammans skulle SD och ett svenskvänligt M kanske kunna rädda det sjunkande skeppet.

Alla röstberättigade fattar inte vad Ulf m fl pysslar med, men skaran som ogillar sjuklöverns pissande på ca två miljoner svenska skattebetalares vilja kommer fortsätta växa. SD kommer växa när Ulf säger som Ulf säger, men jag efterlyser också att SD själv går på offensiven. Filmen för nån månad sen var bra. Sen tog man tydligen julledigt ... Om SD i morgon kräver folkomröstning om invällandet skulle det tillfredsställa mig.
2018-01-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Hen? Skärp dig.

Lika patetiskt som hen är när det används för att beskriva könstillhörighet på någon vars kön redan är känt lika bra är det för att beskriva en person där könet inte är känt. Men du har nog rätt. Håller med dig om att ordet ger en sur bismak. Skall sluta med att använda det

Citat:
1. Sentio/Yougov manipulerar ej. De jämför och tar höjd (vid ett sånt antagande). Är väl bäst säga det för du verkar tro att jag är 100% övertygad när jag leker djävulens advokat.

Ändrar man medvetet siffror man vet är korrekta så manipulerar man. Syftet med ändringen är ointressant.
Du tyckte däremot att det är troligt att 6 OI synkront manipulerar SD:s siffror så att trenden stämmer samtidigt som att både Yougov och Sentio på var sitt håll sitter och anpassar sig till trenden?

Citat:
Ursprungligen postat av Djimmié
2ab. Vad tror du är viktigast? Att ha en hygglig chans att träffa alla partier fantastiskt bra eller att ha en fantastisk chans att träffa totalen bäst av instituten? Lägger man sig på 25% på SD (5 PE mindre än vad deras mätning egentligen säger) och valresultatet säger 30% så har man ändå ett kraftigt försprång på övriga institut. Ett försprång som skulle vara helt borta om deras mätningar överskattat SD.

På vilket sätt skulle man få ett försprång på totalmätningen ifall man medvetet tar bort 5PE på något som är uppmätt rätt? Det finns alltså så pass mycket tvivel på att SD:s siffror är korrekta så att man behöver hängslen och livrem? Sentio och Yougov prickade ju SD mest rätt förra valet men var ändå efter ett par institut på totalen. Om Sentio och Yougov tar bort 5PE på SD så blir ju just deras metod för att mäta totalen fucked up vilket inte betyder att de andra OI som har mätt SD fel nödvändigtvis drabbas av samma problem.

Citat:
2c. De skapades innan SD kom in i riksdagen..De har inget intresse av att ändra sina metoder. Dom vill mäta så bra som möjligt utan att korrigera upp SD till rimliga nivåer. Du tror verkligen att t.ex. Sjöström tror SD ligger på 16% i nuläget? Skulle man vilja ge mer korrekta siffror skulle man utan problem kunna skriva upp SD utan att ändra metoderna (genom att sänka övriga partier lika mkt %-uellt).

Novus slog ju Sentio på totalen i valet 2014 så kanske det är Sentio som skall bekymra sig för hur man kunde överskatta V och MP så grovt samtidigt som man underskattade S och M så pass mycket. Det är lite svårt att se varför Novus miss av SD skulle ha en större vikt än de missar Sentio gjorde ifall huvudsyftet är att mäta totalen.

Citat:
3. Detta handlar inte om den genomsnittlige väljaren. Vet ej hur du fick för dig det.

En djärv gissning till varför mitt svar om att det handlade om den genomsnittlige väljaren torde vara att jag svarade på nedanstående inlägg.

Citat:
3. Mm, den genomsnittlige väljaren jämför säkert med mätningar 1 år tillbaka i tiden. Mkt troligt
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-01-08 kl. 19:48.
2018-01-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Lika patetiskt som hen är när det används för att beskriva könstillhörighet på någon vars kön redan är känt lika bra är det för att beskriva en person där könet inte är känt. Men du har nog rätt. Håller med dig om att ordet ger en sur bismak. Skall sluta med att använda det

Ändrar man medvetet siffror man vet är korrekta så manipulerar man. Syftet med ändringen är ointressant.
Du tyckte däremot att det är troligt att 6 OI synkront manipulerar SD:s siffror så att trenden stämmer samtidigt som att både Yougov och Sentio på var sitt håll sitter och anpassar sig till trenden?

På vilket sätt skulle man få ett försprång på totalmätningen ifall man medvetet tar bort 5PE på något som är uppmätt rätt? Det finns alltså så pass mycket tvivel på att SD:s siffror är korrekta så att man behöver hängslen och livrem? Sentio och Yougov prickade ju SD mest rätt förra valet men var ändå efter ett par institut på totalen. Om Sentio och Yougov tar bort 5PE på SD så blir ju just deras metod för att mäta totalen fucked up vilket inte betyder att de andra OI som har mätt SD fel inte nödvändigtvis drabbas av samma problem.

Novus slog ju Sentio på totalen i valet 2014 så kanske det är Sentio som skall bekymra sig för hur man kunde överskatta V och MP så grovt samtidigt som man underskattade S och M så pass mycket. Det är lite svårt att se varför Novus miss av SD skulle ha en större vikt än de missar Sentio gjorde ifall huvudsyftet är att mäta totalen.

En djärv gissning till varför mitt svar om att det handlade om den genomsnittlige väljaren torde vara att jag svarade på nedanstående inlägg.

Du har rätt. Det skulle vara manipulering. Strategisk manipulering. Till skillnad mot politisk manipulering. Tror absolut OI's kollar in andra institut. Skulle t.ex. Demoskop sänka SD med 3 PE i en mätning tror jag nästföljande OI kanske inte höjer SD med 4 PE om deras mätning säger så, utan nöjer sig med några PE upp.

Tror absolut alla OI's funderar angående SD. Så även Sentio/Yougov. 2014 räcker nog inte för att man ska känna sig tvärsäkra..Varför skulle totalen bli fucked up om man sänker samtliga andra riksdagspartier med samma procentuella minskning som motsvarar 5 PE totalt?

Sentio bekymrar sig nog för det också. Och dom kanske har korrigerat sina metoder lite mot det. Omöjligt veta.

Jo, men du skrev:

"3. Men ändå så har du inga problem med att tro att den genomsnittlige väljarem på väg in i valbåset efter att ha just tagit del av Demoskops senaste OU där SD uppmätts till 24,3% lägger mindre tonvikt på det än hen gör på Demoskops mätning på 18.3% ifrån november 2017 (en mätning som hen för övrigt inte noterade överhuvudtaget eftersom hen fullständigt skiter i opinionsundersökningar innan valrörelsen är igång)."
2018-01-08, 20:18
Medlem
9e januari imorgon,
Bör inte ou börja trilla in nu??

En annan sak - När kommer dom mysiga valstugorna på städernas torg att börja synas??
Vet någon?
Är det en månad innan valstugorna kommer eller?
2018-01-08, 20:31
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
9e januari imorgon,
Bör inte ou börja trilla in nu??

En annan sak - När kommer dom mysiga valstugorna på städernas torg att börja synas??
Vet någon?
Är det en månad innan valstugorna kommer eller?

Demoskop borde vara på ingång runt den 10:e? De brukar vara först ut. Vad beträffar valstugorna så blir det inga denna valrörelse, de är redan hyrda av Migrationsverket i ett helt annat syfte...
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-08 kl. 21:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in